ေစတသိက္ဟူသည္ စိတ္ကုိမွီတြယ္၍ စိတ္ကုိျခယ္လွယ္ေသာ သေဘာျဖစ္သည္။ စိတ္သည္ တစ္စုံတစ္ခုကုိ သိျခင္းမွ်သာျဖစ္၍ စိတ္ခ်ည္းသက္သက္ျဖင့္ အေကာင္းအဆုိး အမ်ဳိးမ်ဳိး မကဲြျပားေသးေခ်။ ေစတသိက္အမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ ေပါင္းစပ္ျခယ္လွယ္ျခင္းခံရမွသာ စိတ္သည္ အေကာင္းအဆုိး အမ်ဳိးမ်ဳိး ကဲြျပားလာရျခင္းျဖစ္သည္။ ေရတြင္ ေဆးနီ၊ ေဆး၀ါ၊ ေဆးျပာ အေရာင္မ်ား ေပါင္းစပ္ျခယ္လွယ္လုိက္လွ်င္ မူလအေရာင္ ေပ်ာက္၍ ေရနီ၊ ေရ၀ါ၊ ေရျပာ ေျပာင္းလဲသြားသကဲ့သုိ႔ ျဖစ္သည္။
ေစတသိက္ (၅၂)ပါး
(က) သဗၺစိတၱသာဓာရဏေစတသိက္ (၇)ပါး
၁။ ဖႆ = ေတြ႕ထိျခင္း။
၂။ ေ၀ဒနာ = ခံစားျခင္း။
၃။ သညာ = မွတ္သားျခင္း။
၄။ ေစတနာ = ႏုိးေဆာ္တုိက္တြန္းျခင္း။
၅။ ဧကဂၢ = တည္ၾကည္ျခင္း။
၆။ ဇီ၀ိတိေႁႏၵ = ေစာင့္္ေရွာက္ျခင္း၊ အစုိးရျခင္း။
၇။ မနသိကာရ = ႏွလုံးသြင္းျခင္း။
စိတ္ျဖင့္တုိင္းပါ၀င္ေသာေၾကာင့္ သဗၺစိတၱသာဓာရဏေစတသိက္ဟု ေခၚသည္။
(ခ) ပကိဏ္းေစတသိက္ (၆)ပါး
၁။ ၀ိတကၠ = ႀကံစည္ျခင္း။
၂။ ၀ိစာရ = အထပ္ထပ္သုံးသပ္ျခင္း။
၃။ အဓိေမာကၡ = ဆုံးျဖတ္ျခင္း။
၄။ ၀ီရိယ = အားထုတ္ျခင္း။
၅။ ပီတိ = ႏွစ္သက္သေဘာက်ျခင္း။
၆။ ဆႏၵ = ျပဳလုိျခင္း၊ ရလုိျခင္း။
ေကာင္းေသာ စိတ္အခ်ဳိ႕၊ မေကာင္းေသာစိတ္အခ်ဳိ႕ ႏွစ္မ်ဳိးလုံး၌ ပါ၀င္ေသာေၾကာင့္ ပကိဏ္းေစတသိက္ဟု ေခၚသည္။
သဗၺစိတၱသာဓာရဏ ေစတသိက္(၇)ပါး၊ ပကိဏ္းေစတသိက္(၆)ပါး၊ ေပါင္း ၁၃-ပါးေသာ ေစတသိက္တုိ႔ကုိ ေကာင္းမႈ၊ မေကာင္းမႈ ျပဳရာ၌ ပါ၀င္ေသာေၾကာင့္ အညသမာန္း ေစတသိက္ဟုေခၚသည္။
(ဂ) မေကာင္းျပဳရာ၌ ပါ၀င္ေသာ အကုသို္လ္ေစတသိက္ ၁၄-ပါး
၁။ ေမာဟ = မသိတတ္ျခင္း။
၂။ အဟိရိက =မရွက္ျခင္း။
၃။ အေနာတၱပၸ = မေၾကာက္လန္႔ျခင္း
၄။ ဥဒၵစၥ = စိတ္ပ်ံ႕လြင့္ျခင္း။
၅။ ေလာဘ = လုိခ်င္တပ္မက္ျခင္း။
၆။ ဒိ႒ိ = မွားမွားယြင္းယြင္းသိျမင္ျခင္း။
၇။ မာန = ေထာင္လႊားျခင္း။
၈။ ေဒါသ = ၾကမ္းတမ္းျခင္း။
၉။ ဣႆာ = ျငဴစူျခင္း၊ မနာလုိျခင္း။
၁၀။ မစၧရိယ = သူတစ္ပါးအား မရေစလုိ ၀န္တုိျခင္း။
၁၁။ ကုကၠဳစၥ = ေနာင္တတစ္ဖန္ ပူပန္ျခင္း။
၁၂။ ထိန = ထုံထုိင္းျခင္း။
၁၃။ မိဒၶ = မႈံမႈိင္းျခင္း။
၁၄။ ၀ိစိကိစၧာ = ယုံမွားျခင္း
(ဃ) ေကာင္းမႈျပဳရာ၌ ပါ၀င္ေသာ ေသာဘဏေစတသိက္ ၂၅-ပါး
(a) ေကာင္းမႈျပဳတုိင္းပါ၀င္ေသာ ေသာဘဏသာဓာရဏေစတသိက္ ၁၉-ပါး
၁။ သဒၵါ = ယုံၾကည္ျခင္း။
၂။ သတိ = ေအာက္ေမ့အမွတ္ရျခင္း။
၃။ ဟိရီ = ရွက္ျခင္း။
၄။ ၾသတၱပၸ = ေၾကာက္လန္႔ျခင္း။
၅။ အေလာဘ = မလုိခ်င္ျခင္း။
၆။ အေဒါသ = အၾကမ္းတမ္းျခင္း။
၇။ တၾတမဇၩတၱတာ = ေစတသိက္တုိ႔ကုိ အညီအမွ်ထားျခင္း။
၈။ ကာယပႆဒၶိ = ေစတသိက္ၿငိမ္းခ်မ္းျခင္း။
၉။ စိတၱပႆဒၶိ = စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္း။
၁၀။ ကာယလဟုတာ = ေစတသိက္ေပါ့ပါးျခင္း။
၁၁။ စိတၱလဟုတာ = စိတ္ေပါ့ပါးျခင္း။
၁၂။ ကာယမုဒုတာ = ေစတသိက္ႏူးညံ့ျခင္း။
၁၃။ စိတၱမုဒုတာ = စိတ္ႏူးညံ့ျခင္း။
၁၄။ ကာယကမၼညတာ = ေစတသိက္၏ခံ့ညားျခင္း။
၁၅။ စိတၱကမၼညတာ = စိတ္၏ခံ့ညားျခင္း။
၁၆။ ကာယပါဂုညတာ = ေစတသိက္တုိ႔က်န္းမာျခင္း။
၁၇။ စိတၱပါဂုညတာ = စိတ္က်န္းမာျခင္း။
၁၈။ ကာယုဇုတာ = ေစတသိက္ေျဖာင့္မတ္ျခင္း။
၁၉။ စိတၱဳဇုကာ = စိတ္ေျဖာင့္မတ္ျခင္း။
ဤေစတသိက္ ၁၉-ပါးလုံးကုိ ေကာင္းမႈျပဳတုိင္း ပါ၀င္ေသာေၾကာင့္ ေသာဘဏဓာရဏေစတသိက္ ဟုေခၚသည္။
(b) ၀ိရတီေစတသိက္ ၃-ပါး
၁။ သမၼာ၀ါစာ = အသက္ေမြးမႈမပါဘဲ ၀စီဒုစ႐ုိက္ ၄-ပါးမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း။
၂။ သမၼာကမၼႏၲ = အသက္ေမြးမႈမပါပဲ ကာယဒုစ႐ုိက္ ၃-ပါးမွ ေရွင္ၾကဥ္ျခင္း။
၃။ သမၼာအာဇီ၀ = အသက္ေမြးမႈအတြက္ ၀စီဒုစ႐ုိက္ (၄)ပါး၊ ကာယဒုစ႐ုိက္ (၃)ပါးမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း။
ဤေစတသိက္ (၃)ပါးလုံးကို မေကာင္းမႈမွ ေရွာင္ၾကဥ္ေသာေၾကာင့္ ၀ိရတီေစတသိက္ ဟုေခၚသည္။
(c) အပၸမညာေစတသိက္ ၂-ပါး
၁။ က႐ုဏာ = ဆင္းရဲဒုကၡေရာက္သူမ်ားကို ကယ္တင္ ကူညီလုိျခင္း။
၂။ မုဒိတာ = ခ်မ္းသာသူမ်ားကုိ ျမင္ရ ၾကားရေသာအခါ ၀မ္းေျမာက္ျခင္း။
ဤေစတသိက္ (၂)ပါးလုံးကုိ အတုိင္းအတာမရွိေသာ သတၱ၀ါမ်ားကုိ အာ႐ုံျပဳ၍ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အပၸမညာေစတသိက္ ဟု ေခၚသည္။
(d) ပညာေစတသိက္ ၁-ပါး
ပညိေႁႏၵ = ေကာင္းမႈ၊ မေကာင္းမႈကုိ အမွန္အတုိင္း ခဲြျခား သိျမင္ျခင္းျဖစ္သည္။
ထင္ရွားေသာ ေစတသိက္မ်ား
ေစတနာ
ေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈတုိ႔ကုိ လုပ္ျဖစ္ေအာင္ တုိက္တြန္းျခင္းသေဘာသည္ ေစတနာမည္၏။ ေစတနာအားေကာင္းလွ်င္ စိတ္ထက္သန္သည္။ ေစတနာအားနည္းလွ်င္ စိတ္ေပ်ာ့ညံ့သည္။ ေကာင္းမႈ၊ မေကာင္းမႈ ျပဳလုပ္ရာ၌ ပဓာန အေၾကာင္းတရားျဖစ္၍ ေစတနာကုိ “ကံ”ဟုလည္း ေခၚသည္။
၀ီရိယ
အားထုတ္ျခင္းသေဘာသည္ ၀ီရိယ မည္၏။ အလုပ္ကိစၥဟူသမွ်တုိ႔ကုိ ေအာင္ျမင္ေအာင္ ေဆာင္႐ြက္ရာ၌ လုံ႔လရွိျခင္း၊ မတြန္႔မဆုတ္ျခင္းတုိ႔သည္ ၀ီရိယပင္ ျဖစ္သည္။ ဤေစတသိက္သတၱိမပါပဲ ႀကီးက်ယ္ေသာ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားကို ၿပီးဆုံးၿပီးေျမာက္ေအာင္ မေဆာင္႐ြက္ႏုိင္။
ဆႏၵ
ေကာင္း၊ မေကာင္း တစ္စုံတစ္ခု ျပလုပ္လုိမႈသည္ ဆႏၵမည္၏။ ဤေစတသိက္ သတၱိမပါပဲႏွင့္ ႀကီးက်ယ္ေသာ လုပ္ငန္းႀကီးမ်ားကို စတင္၍ မေဆာင္႐ြက္ႏုိင္။
ေမာဟ
အမွန္အတုိင္း မသိျခင္း၊ အမွန္ကုိ အမွား၊ အမွားကုိ အမွန္ဟု သိျခင္းသေဘာသည္ ေမာဟမည္၏။ ကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္တုိ႔ကုိ ခဲြျခား မသိျခင္း၊ ႐ုပ္, နာမ္တရား၊ သစၥာတရား စသည္တုိ႔၏ သေဘာမွန္ကုိ မသိျခင္း စသည္သည္ ေမာဟ ျဖစ္သည္။
အဟိရိက
မေကာင္းမႈ ျပဳလုပ္ရန္ မရွက္ျခင္းသေဘာသည္ အဟိရိက မည္၏။ အဟိရိက သေဘာထားရွိသူတုိ႔ကား မေကာင္းမႈ ျပဳရဲသည္ကုိပင္ ဂုဏ္ယူဖြယ္ မွတ္ထင္တတ္ၾကေလသည္။
အေနာတၱပၸ
မေကာင္းမႈျပဳလုပ္ရန္ မေၾကာက္လန္႔ျခင္းသေဘာသည္ အေနာတၱပၸ မည္၏။ ဆုိးက်ဳိးမ်ားကုိ ေၾကာက္ဖြယ္ဟု မျမင္၍ ရဲရဲတင္းတင္း ျပဳလုပ္၀ံ့ျခင္းသည္ အေနာတၱပၸသေဘာပင္ျဖစ္သည္။
ေလာဘ
မိမိအတြက္ ကာမဂုဏ္အာ႐ုံတုိ႔ကုိ လုိခ်င္တပ္မက္မႈသေဘာသည္ ေလာဘမည္၏။ ေလာဘသည္ ရေလ လုိေလ အုိတေစၧ သေဘာျဖစ္ၿပီး မည္သည့္အခါမွ် ေရာင့္ရဲတင္းတိမ္မႈမရွိေခ်။ နိဗၺာန္ကုိ လုိခ်င္မႈ၊ တရားကုိ လုိခ်င္မႈ၊ စာေပတတ္ခ်င္မႈ၊ ဆင္းရဲသူမ်ားကုိ ေပးကမ္းလုိ္မႈ စသည္တုိ႔ကား ေလာဘမဟုတ္၊ ဆႏၵသာျဖစ္သည္။
မာယာ
မိမိမွာရွိေသာ အျပစ္မ်ားကို ဖုံးကြယ္လွည့္စားျခင္းသည္ မာယာမည္၏။ မာယာသည္ ေလာဘတစ္မ်ဳိးပင္ ျဖစ္သည္။
သာေ႒ယ်
မိမိမွာ မရွိေသာဂုဏ္ကုိ ရွိဟန္ေဆာင္တတ္ေသာ သေဘာသည္ သာေ႒ယ်မည္၏။ သာေ႒ယ်သည္လည္း ေလာဘတစ္မ်ဳိးပင္ ျဖစ္သည္။
ဒိ႒ိ (မိစၧာဒိ႒ိ)
“ေကာင္းမႈလုပ္လည္း ေကာင္းမႈမျဖစ္၊ မေကာင္းမႈလုပ္လည္း မေကာင္းမႈမျဖစ္”ဟု ကံ, ကံ၏ အက်ဳိးကုိ မယုံၾကည္ျခင္းသည္ ဒိ႒ိမည္၏။
ေဒါသ
ခက္ထန္ၾကမ္းတမ္းျခင္းသေဘာသည္ ေဒါသမည္၏။ စိတ္ညစ္ႏြမ္းမႈ၊ စိတ္ပ်က္မႈ၊ စိတ္မခ်မ္းသာမႈ၊ ေၾကာက္႐ြံ႕မႈ၊ စိတ္ဆုိးမႈ၊ စိတ္ေကာက္မႈ စသည္တုိ႔သည္လည္း ေဒါသ၏ သေဘာျဖစ္သည္။
ဣႆာ
ျငဴစူျခင္း၊ မနာလုိျခင္းသေဘာသည္ ဣႆာ မည္၏။ သူတစ္ပါးလွေၾကာင္း၊ ဥစၥာေပါေၾကာင္း စေသာ ဂုဏ္သတင္းစကား ေျပာၾကားလာလွ်င္ နားမေထာင္လုိျခင္း၊ ကဲ့ရဲ႕ျခင္း၊ မေက်နပ္ျခင္းသည္ ဣႆာသေဘာမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။
မစၧရိယ
၀န္တုိျခင္းသေဘာသည္ မစၧရိယ မည္၏။ မိမိပစၥည္းကုိ ျဖစ္ေစ၊ သူတစ္ပါးပစၥည္းကုိ ျဖစ္ေစ၊ မိမိ ရာထူးစည္းစိမ္ အာဏာမ်ားကို ျဖစ္ေစ အျခားသူတုိ႔အား မရေစလုိေသာ သေဘာသည္ မစၧရိယသေဘာျဖစ္သည္။
သဒၶါ
ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာႏွင့္ ကံ, ကံ၏ အက်ဳိးတုိ႔ကုိ ယုံၾကည္ျခင္း သေဘာသည္ သဒၶါမည္၏။
သတိ
ကုသုိလ္ေကာင္းမႈဆုိင္ရာမ်ားကို ေအာက္ေမ့ျခင္း၊ အမွတ္ရေနျခင္း သေဘာသည္ သတိမည္၏။
ဟိီရီ၊ ၾသတၱပၸ
မေကာင္းမႈျပဳလုပ္ရန္ ရွက္ျခင္းသည္ ဟိရီမည္၏။ မေကာင္းမႈျပဳလုပ္ရန္ ေၾကာက္လန္႔ျခင္းသည္ ၾသတၱပၸမည္၏။ ဤတရားႏွစ္ပါးကုိ ကမၻာေစာင့္တရား (ေလာကေစာင့္တရား)ဟု ေခၚေလသည္။ ဤကမၻာေစာင့္တရား ႏွစ္မ်ဳိးရွိထားမွ ကုိယ္က်င့္သီလ တည္ႏုိင္သည္။
အေလာဘ
မလုိခ်င္၊ မတပ္မက္ျခင္း သေဘာသည္ အေလာဘ မည္၏။ မိမိပစၥည္း ဥစၥာကုိ စြန္႔လႊတ္၍ လွဴဒါန္း ေပးကမ္းျခင္း သေဘာသည္ အေလာဘသေဘာျဖစ္သည္။
အေဒါသ
မၾကမ္းတမ္းျခင္း၊ စိတ္မဆုိးျခင္း၊ ခြင့္လြင့္ျခင္း သေဘာသည္ အေဒါသမည္၏။ သတၱ၀ါတုိ႔အား ႀကီးပြားခ်မ္းသာေစလုိေသာ ေမတၱာဟူသည္ ဤအေဒါသပင္ျဖစ္သည္။
အေမာဟ(သမၼာဒိ႒ိ)
အမွန္ကုိ အမွန္အတုိင္း၊ အမွားကုိ အမွားအတုိင္း ထုိးထြင္းသိျမင္ျခင္းသေဘာသည္ အေမာဟမည္၏။
ပညိေႁႏၵ(ပညာ) ေစတသိက္ ဟူသည္ ဤအေမာဟပင္ ျဖစ္သည္။
ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္ အေျခခံအဆင့္မွ
No comments:
Post a Comment