Pages

Friday, May 11, 2012

ေသမယ္ဆုိတာ အစကႀကဳိသိခဲ့ရင္

   ေသျခင္းတရားကုိ ကုိယ္နဲ႔အေ၀းႀကီးလုိ႔ သေဘာထားရင္ သတိသံေ၀ဂ အားနည္းသြားတတ္ပါတယ္။ သတိသံေ၀ဂ အားနည္းရင္ လူသားတုိင္း မလုပ္မျဖစ္လုပ္ရမယ့္ အပၸမာဒလုပ္ငန္းေတြမွာ ေျခလွမ္းက်ဲေနတတ္ပါတယ္။
    အပၸမာဒလုပ္ငန္းဆုိတာ အၿမဲမေမ့သင့္တဲ့ လုပ္ငန္းလုိ႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ရံ သတိရမွ လုပ္ရမယ့္ လုပ္ငန္းမဟုတ္ပါဘူး။ အၿမဲသတိတရ လုပ္ေနရမယ့္ လုပ္ငန္းပါ။
    အပၸမာဒလုပ္ငန္းက ေလးမ်ဳိးရွိပါတယ္။ ဒါနအပၸမာဒ၊ သီလအပၸမာဒ၊ သမထအပၸမာဒနဲ႔ ၀ိပႆနာအပၸမာဒတုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။
    ဒါနအပၸမာဒဆုိတာ အၿမဲသတိတရမေမ့တမ္း ျပဳလုပ္ရမယ့္ ေပးကမ္းမႈ၊ စြန္႔ႀကဲမႈ၊ လွဴဒါန္းမႈလုပ္ငန္းျဖစ္ပါတယ္။
    သီလအပၸမာဒဆုိတာ အၿမဲသတိတရ မေမ့တမ္း ျပဳလုပ္ရမယ့္ ကုိယ္ႏႈတ္ေစာင့္ထိန္းမႈ၊ ကုိယ္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္ေစမႈလုပ္ငန္း ျဖစ္ပါတယ္။
    သမထအပၸမာဒဆုိတာ အၿမဲသတိတရ မေမ့တမ္းျပဳလုပ္ရမယ့္ စိတ္တည္ၿငိမ္မႈ၊ စိတ္စူးစုိက္မႈ လုပ္ငန္းျဖစ္ပါတယ္။
    ၀ိပႆနာအပၸမာဒဆုိတာ အၿမဲသတိတရ မေမ့တမ္းျပဳလုပ္ရမယ့္ ခႏၶာျဖစ္စဥ္ ဉာဏ္သက္၀င္မႈ၊ သဘာ၀အမွန္တရားကုိ ပုိင္းျခားသိျမင္မႈလုပ္ငန္း ျဖစ္ပါတယ္။
    မွတ္သားရလြယ္ကူေအာင္ တစ္နည္းေျပာရရင္ေတာ့ .......
    ဒါနအပၸမာဒဆုိတာ ..... စြန္႔လႊတ္မႈလုပ္ငန္း၊
    သီလအပၸမာဒဆုိတာ ...... ေစာင့္ထိန္းမႈလုပ္ငန္း၊
    သမထအပၸမာဒဆုိတာ ...... စူးစုိက္မႈလုပ္ငန္း၊
    ၀ိပႆနာအပၸမာဒဆုိတာ ...... စစ္ေဆးမႈလုပ္ငန္း၊
    အပၸမာဒလုပ္ငန္းဆုိတာ ဒီ “စ ေလးလုံးလုပ္ငန္း”ပါပဲ။
    ဒါနဆုိတာ ကုိယ္ပုိင္ဆုိင္တဲ့ ပစၥည္း၊ ကုိယ္ပုိင္ႏုိင္တဲ့ အခြင့္အေရးကို ၿငိတြယ္မႈကင္းစြာ အာလယျပတ္ စြန္႔လႊတ္ရတဲ့အလုပ္ျဖစ္လုိ႔ ဒါနလုပ္ငန္းကုိ “စြန္႔လႊတ္မႈလုပ္ငန္း” လုိ႔ေခၚပါတယ္။
    သီလဆုိတာ ကုိယ္လြန္က်ဴးမႈ၊ ႏႈတ္လြန္က်ဴးမႈ ႏွစ္ပါး မျဖစ္ပြားေအာင္ ကုိယ္နဲ႔ႏႈတ္ (ကာယကံနဲ႔ ၀စီကံ)ကုိ ေစာင့္ထိန္းရတဲ့ အလုပ္ျဖစ္လုိ႔ သီလလုပ္ငန္းကုိ “ေစာင့္ထိန္းမႈလုပ္ငန္း”လုိ႔ေခၚပါတယ္။
    သမထဆုိတာ ဂုဏ္ေတာ္အာ႐ုံ၊ ေမတၱာအာ႐ုံ၊ ကသုိဏ္းအာ႐ုံ စတဲ့ အလုိရွိရာ အာ႐ုံတစ္ခုခုမွာ ၿငိမ္၀ပ္တည္ေနေအာင္ စူးစုိက္ရတဲ့ အလုပ္ျဖစ္လုိ႔ သမထလုပ္ငန္းကုိ “စူးစုိက္မႈလုပ္ငန္း” လုိ႔ေခၚပါတယ္။
    ၀ိပႆနာဆုိတာ အမွန္တကယ္ မရွိတဲ့ ပညတ္အေပၚယံ အသိေတြကုိ ခြာခ်ထြင္းေဖာက္ၿပီး အမွန္တကယ္ရွိတဲ့ ပရမတ္သေဘာ၊ ႐ုပ္ခႏၶာ၊ နာမ္ခႏၶာသေဘာေတြကုိ အရွိမွန္၊ အျဖစ္မွန္အတုိင္း အတိအက်သိေအာင္ စစ္ေဆးရတဲ့အလုပ္ျဖစ္လုိ႔ ၀ိပႆနာလုပ္ငန္းကုိ “စစ္ေဆးမႈလုပ္ငန္း” လုိ႔ ေခၚပါတယ္။
    ဒီ အပၸမာဒလုပ္ငန္း (စ-ေလးလုံးလုပ္ငန္း)ဟာ လူသားတုိင္း မလုပ္မျဖစ္ အၿမဲလုပ္ရမယ့္ လုပ္ငန္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ လူသားတုိင္းရဲ႕ “ေမ့မျဖစ္လုပ္ငန္း”ေတြပါ။
    သံသရာက လြတ္ေျမာက္ခ်င္သူေတြအတြက္လည္း ဒီလုပ္ငန္း ေလးမ်ဳိးဟာ မလုပ္မျဖစ္တဲ့ ေမ့မျဖစ္ လုပ္ငန္းေတြျဖစ္ပါတယ္။ သံသရာက လုံး၀ မလြတ္ေျမာက္ခ်င္၊ သံသရာထဲမွာပဲ အဆုံးမရွိေပ်ာ္ေမြ႕ခ်င္တဲ့သူေတြအတြက္လည္း ဒီလုပ္ငန္းေလးမ်ဳိးက မလုပ္မျဖစ္တဲ့ ေမ့မျဖစ္လုပ္ငန္းေတြျဖစ္ပါတယ္။
    ေမ့မျဖစ္လုပ္ငန္းေလးမ်ဳိးကုိ အၿမဲမေမ့လုပ္ေနမွသာ သံသရာက လြတ္ေျမာက္ခ်င္သူေတြကလည္း အျမန္ဆုံး လြတ္ေျမာက္ခြင့္ ရပါလိမ့္မယ္။ သံသရာမွာ ေပ်ာ္ေမြ႕ခ်င္သူကလည္း သံသရာမွာ အထက္တန္းက်က်၊ အဆင့္အတန္းျမင့္ျမင့္၊ အပူအပင္ကင္းကင္း ေပ်ာ္ေမြ႕ခြင့္ရပါလိမ့္မယ္။
    ဒါေၾကာင့္ ဒီအပၸမာဒလုပ္ငန္း၊ စ-ေလးလုံးလုပ္ငန္းဟာ သံသရာမွ လြတ္ခ်င္သူ၊ မလြတ္ခ်င္သူ အားလုံးရဲ႕ ေမ့မျဖစ္လုပ္ငန္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
    ေမ့မျဖစ္လုပ္ငန္းေတြကုိ ေမ့ပစ္ေနၾကတာ၊ လုံး၀ေမ့မပစ္ေတာင္ တစ္ရံတစ္ခါမွ သတိရေနၾကတာဟာ ေသျခင္းတရားကုိ ကုိယ္နဲ႔ ဘာမွမသက္ဆုိင္သလုိ သေဘာထားေနၾကလုိ႔ပါပဲ။ ေသျခင္းတရားနဲ႔ ကုိယ္နဲ႔ တစ္ကမၻာစီ ျခားေနတယ္၊ အေ၀းႀကီးပဲလုိ႔ အထင္ေရာက္ေနၾကလုိ႔ပါပဲ။
    ငါေသဖုိ႔ အေ၀းႀကီးလုိပါေသးတယ္၊ ငါမေသႏုိင္ေသးပါဘူး၊ ငါဘယ္ေတာ့မွ ေသမွာမဟုတ္ပါဘူးလုိ႔ ထင္ျမင္ယူဆေနတဲ့သူဟာ အပၸမာဒလုပ္ငန္းေတြနဲ႔ ေရွာင္ခြာ ေရွာင္ခြာလုပ္ေနမွာ ေသခ်ာပါတယ္။ ေသျခင္းတရားနဲ႔ ေ၀းေနတဲ့သူဟာ မေသျခင္းတရားနဲ႔လည္း ေ၀းေနဦးမွာပါပဲ။
    ေလာကမွာ ကုိယ္က မသြားဘဲ သူ႔အလုိလုိ နီးလာတဲ့အရာဟာ ေသျခင္းတရား ျဖစ္ပါတယ္။
    ေသျခင္းတရာကုိ ကုိယ္နဲ႔ အနီးဆုံးလုိ႔ သေဘာထားမယ္ဆုိရင္ သတိသံေ၀ဂ အားေကာင္းလာတတ္ပါတယ္။ သတိသံေ၀ဂအားေကာင္းလာရင္ လူသားတုိင္း မလုပ္မျဖစ္လုပ္ရမယ့္ အပၸမာဒလုပ္ငန္း (ေမ့မျဖစ္လုပ္ငန္း)ေတြမွာ ေျခလွမ္းစိပ္၊ ေျခလွမ္သြက္လာရစၿမဲပါပဲ။
    ေသျခင္းတရားကုိ ကုိယ့္ရဲ႕ အနီးကပ္ဆုံးမိတ္ေဆြအျဖစ္ လက္ခံလုိက္တာနဲ႔တစ္ၿပိဳင္နက္ ကိုယ့္စိတ္၊ ကုိယ့္ဘ၀ဟာ အလုပ္ေကာင္း၊ အလုပ္မွန္ေတြနဲ႔ တစ္သားတည္း ျဖစ္သြားပါတယ္။
    အခ်ိန္ပုိင္းအတြင္း ေသရေတာ့မယ္လုိ႔ ေသခ်ာေပါက္သိေနတဲ့ လူတစ္ေယာက္ဟာ ေကာင္းရာေကာင္းေၾကာင္းအလုပ္ေတြမွာပဲ စိတ္ၫြတ္ထားေတာ့မွာပါ။
    တကယ္ေသရေတာ့မယ့္ အေျခအေနမ်ဳိးက်မွ (ေသေပါက္ေသ၀က်မွ) ေသျခင္းတရားကုိ လက္ခံမိရင္ေတာ့ အလုပ္ေကာင္း၊ အလုပ္မွန္ေတြလုပ္ဖုိ႔ အခ်ိန္ေႏွာင္းသြားပါၿပီ။ အခ်ိန္နည္းသြားပါၿပီ။
    တကယ္မေသရေသးခင္ ဟုိအေ၀းႀကီးကတည္းက ေသျခင္းတရားကုိ လက္ခံထားမယ္ဆုိရင္ေတာ့ အလုပ္ေကာင္း၊ အလုပ္မွန္ေတြ လုပ္ဖုိ႔ အခ်ိန္ေတြ အမ်ားႀကီးရပါတယ္။ လမ္းဆုံးပန္းတုိင္ထိလည္း ေရာက္သြားႏုိင္ပါတယ္။
    ေသျခင္းတရားကုိ ကိုယ့္အနီးအနားမွာ လက္သပ္ေမြးျမဴထားျခင္းဟာ ကုိယ့္ဘ၀ရဲ႕ ေလာကီ၊ ေလာကုတၱရာ တုိးတက္ႀကီးပြားျခင္းအေၾကာင္းပါပဲ။ ေသျခင္းတရားနဲ႔ နီးတဲ့သူဟာ မေသျခင္းတရားနဲ႔လည္း နီးေနပါၿပီ။
    ျမတ္စြာဘုရားရွင္လက္ထက္တုန္းက သာ၀တၳိၿမိဳ႕အနီး ျမစ္တဖက္ကမ္းမွာ ကုန္သည္ႀကီးတစ္ေယာက္ ေနာက္ပါလွည္းငါးရာနဲ႔အတူ လွည္း၀ုိင္းဖြဲ႕ၿပီးစတည္းခ်ေနထုိင္ခဲ့ဖူးပါတယ္။
    သာ၀တၳိၿမိဳ႕နဲ႔ မုိင္းေပါင္းမ်ားစြာေ၀းကြာတဲ့ ဗာရာဏသီၿမိဳ႕ကေန လွည္းငါးရာအျပည့္ အထည္အလိပ္ေတြ တင္ၿပီး သာ၀တၳိၿမိဳ႕ရဲ႕ ခုနစ္ရက္ၾကာ က်င္းပတဲ့ နကၡသဘင္ပဲြမွာ ေရာင္း၀ယ္ေဖာက္ကားဖုိ႔ ထြက္လာခဲ့တာပါ။
    သာ၀တၳိၿမိဳ႕ေရာက္လုနီး ..... ျမစ္တစ္ခုနား အေရာက္မွာေတာ့ မနက္ျဖန္မွ သာ၀တၳိဘက္ ကူးမယ္ဆုိၿပီး ျမစ္ကမ္းအနီးမွာ လွည္းေတြ ခၽြတ္၊ လွညး၀ုိင္းဖဲြ႕ၿပီး တစ္ညတာ စခန္းခ် နားေနခဲ့ပါတယ္။
    ညဘက္ေရာက္ေတာ့ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ မုိးႀကီးသည္းထန္စြာ ႐ြာသြန္းလုိက္တဲ့အတြက္ ျမစ္ေရတရၾကမ္း စီးဆင္းၿပီး ျမစ္ေရႀကီး၊ ျမစ္ေရလွ်ံသြားခဲ့ပါတယ္။
    ခုနစ္ရက္လုံးလုံး ေရမက်တဲ့အတြက္ သာ၀တၳိဘက္ ကူးလုိ႔မရ ျဖစ္သြားပါတယ္။ ခုနစ္ရက္လြန္လုိ႔ ျမစ္ေရလည္း ကူးလုိ႔ရေရာ၊ သာ၀တၳိၿမိဳ႕က နကၡတ္သဘင္ပဲြလည္း ၿပီးေရာဆုိေတာ့ ကုန္သည္ႀကီးမွာ အခက္ေတြ႕ရပါေတာ့တယ္။
    ထြက္လာခဲ့တဲ့ ခရီးက ေ၀းလံလြန္းလွတဲ့အတြက္ အထည္အလိပ္ေတြ ျပန္သယ္သြားရင္ အျပန္ခရီးမွာ အခ်ိန္လည္း ၾကာ၊ လူလည္းပန္း၊ စရိတ္လည္းေထာင္းမွာမုိ႔ ဗာရာဏသီ မျပန္ေတာ့ဘဲ ဒီလွည္း၀ုိ္င္းမွာပဲ စခန္းခ်ေနထုိင္ရင္း အထည္ေတြ တျဖည္းျဖည္းကုန္ေအာင္ေရာင္းေတာ့မယ္၊ ေႏြေရာ၊ မုိးေရာ၊ ေဆာင္းေရာ ဒီေနရာမွာပဲ ေနေတာ့မယ္၊ တစ္ႏွစ္လုံး ဒီမွာေန၊ ဒီမွာစီပြားေရးလုပ္ၿပီးမွ ဗာရာဏသီျပန္ေတာ့မယ္လုိ႔ ကုန္သည္ႀကီးကဆုံးျဖတ္လုိက္ပါတယ္။
    အဲဒီလုိ ဆုံးျဖတ္လုိက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က သာ၀တၳိၿမိဳ႕တြင္း ဆြမ္းခံၾကြေနပါတယ္။
    ကုန္သည္ႀကီးရဲ႕ စိတ္အႀကံကုိ သိေတာ္မူတဲ့အတြက္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ၿပဳံးေတာ္မူတယ္။ ေနာက္ထပ္ခုနစ္ရက္သာ အသက္ရွင္ေတာ့မယ့္သူက တႏွစ္ပတ္လုံး သာ၀တၳိမွာေနဖုိ႔ ႀကံစည္ေနပါလား ဆုိတဲ့ အသိနဲ႔ ၿပဳံးေတာ္မူျခင္းပါပဲ။
    ၿပဳံးရျခင္းအေၾကာင္း အရွင္အာနႏၵာကုိ ေျပာျပေတာ့ အရွင္အာနႏၵာက ျမတ္စြာဘုရားထံ ခြင့္ပန္ၿပီး ကုန္သည္ႀကီးရွိရာ လွည္း၀ုိင္းကုိ ဆြမ္းခံၾကြေတာ္မူပါတယ္။
    ဆြမ္းေလာင္းလာတဲ့ ကုန္သည္ႀကီးကုိ “အသက္ရဲ႕ အႏၲရာယ္ဆုိတာ သိဖုိ႔မလြယ္ေၾကာင္း၊ အခ်ိန္မေ႐ြး၊ ေနရာမေ႐ြးမွာ အ႐ြယ္မေ႐ြး ေသသြားႏုိင္တဲ့အတြက္ မေသခင္ကုိယ္ပုိင္တဲ့ေလာေလာလတ္လတ္ အခ်ိန္ပုိင္းကေလးမွာ ဒါန၊ သီလ၊ သမထ၊ ၀ိပႆနာဆုိတဲ့ အပၸမာဒလုပ္ငန္းႀကီးေလးရပ္ကုိ မေမ့မေလ်ာ့ ျပဳသင့္ေၾကာင္း” အရွင္အာနႏၵာက မိန္႔ၾကားေတာ္မူပါတယ္။
    “ေနာက္ခုနစ္ရက္ျပည့္ရင္ ဘ၀တစ္ပါး ေျပာင္းသြားရေတာ့မယ္လုိ႔ ျမတ္စြာဘုရားမိန္႔ေတာ္မူေၾကာင္း” ကုိပါ ေျပာျပလုိက္တဲ့အတြက္ ကုန္သည္ႀကီးခမ်ာ သတိသံေ၀ဂ အႀကီးအက်ယ္ ရသြားပါတယ္။ ကုိယ့္ရဲ႕ ေသျခင္းတရားကုိ ကုိယ့္ရဲ႕ အနီးအနားမွာ ေတြ႕ျမင္လုိက္ရေတာ့ သတိသံေ၀ဂ အားေကာင္းသြားတာေပါ့။
    ေသျခင္းတရားေၾကာင့္ အင္အားႀကီးမားစြာ ျဖစ္ထြန္းလာတဲ့ သတိသံေ၀ဂကုိ အေျခခံၿပီး ကုန္သည္ႀကီးဟာ အပၸမာဒလုပ္ငန္းႀကီး ေလးရပ္ကုိ ေျခလွမ္းသြကသြက္ အရွိန္ျပင္းျပင္း ျပဳလုပ္အားထုတ္ပါတယ္။
    ဘုရားအမွဴးရွိတဲ့ သံဃာေတာ္ေတြကုိ ခုနစ္ရက္တုိင္တုိင္ ဆြမ္းအလွဴတြေပး၊ သီလေတြေဆာက္တည္က်င့္သုံး၊ သမထ၊ ၀ိပႆနာ၊ ဘာ၀နာတရားေတြပြားမ်ားနဲ႔ အပၸမာဒလုပ္ငန္းႀကီး ေလးရပ္ကုိ ဇယ္ဆက္သလုိ အကြက္ေစ့ေစ့ အားထုတ္လုိက္တာ ခုနစ္ရက္ျပည့္တဲ့ေန႔မွာ ေသာတာပန္ အရိယာပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္သြားခဲ့ပါတယ္။
    “အသိဉာဏ္ကင္းမဲ့တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ အခ်ိန္မေ႐ြး၊ ေနရာမေ႐ြးမွာ အ႐ြယ္မေ႐ြး ေသသြားႏုိင္တယ္ဆုိတဲ့ အသက္ရဲ႕ အႏၲရာယ္ကုိ မသိမျမင္ မဆင္ျခင္ႏုိင္တဲ့အတြက္ .....
    ဒီေနရာမွာပဲ မုိးေလးလပတ္လုံးေနမယ္၊ ဒီေနရာမွာပဲ ေဆာင္းေလးလပတ္လုံးေနမယ္၊ ဒီေနရာမွာပဲ ေႏြေလးလပတ္လုံးေနမယ္၊ ဒီေနရာမွာပဲ တစ္ႏွစ္ပတ္လုံးေနမယ္လုိ႔ လဲြမွားစြာ ႀကံစည္ ဆုံးျဖတ္တတ္ၾကပါတယ္။”
    အဲဒီ ျမတ္စြာဘုရားတရားကုိနာၾကားရင္း သတိပ႒ာန္ ၀ိပႆနာတရား ပြားမ်ားအားထုတ္လုိက္လုိ႔ ေသာတာပန္ျဖစ္သြားခဲ့တာပါ။
    တရားအဆုံး ေသာတာပန္ျဖစ္ၿပီးတဲ့ေနာက္ ျမတ္စြာဘုရားနဲ႔ သံဃာေတာ္ေတြကို လုိက္ပုိ႔ၿပီး လွည္း၀ုိင္း ကုိယ့္ေနရာကုိယ္ျပန္အေရာက္ ေခါင္းမူးတယ္ဆုိၿပီး အိပ္ရာေပၚ လွဲအိပ္လုိက္တာ လွဲအိပ္ေနရင္းပဲ ဘ၀တစ္ပါးေျပာင္းသြားခဲ့ပါတယ္။
    အပၸမာဒလုပ္ငန္းေတြကုိ ျပည့္စုံၿပီးေျမာက္ေအာင္ အားထုတ္လုပ္ေဆာင္ခဲ့တဲ့အတြက္ ေသလြန္တဲ့အခါ တုသိတာနတ္ျပည္ကုိ လားေရာက္ခဲ့ရပါတယ္။
    တုသိတာနတ္ျပည္ေရာက္ရတဲ့ ေလာကီအက်ဳိး၊ ေသာတာပန္ျဖစ္ရတဲ့ ေလာကုတၱရာအက်ဳိးေတြဟာ ေသျခင္းတရားကုိ အနီးကပ္ သတိရလုိက္မိျခင္းရဲ႕ အက်ဳိးတရားေတြပါပဲ။
    ခုနစ္ရက္ျပည့္ရင္ ေသရမယ္ဆုိတာသာ အစကႀကဳိမသိခဲ့ရင္ ႀကိဳသိေပမယ့္လည္း မေသခင္လုပ္ရမယ့္ အလုပ္ကုိ မွန္မွန္ကန္ကန္ မဆုံးျဖတ္တတ္ခဲ့ရင္ ဆုံးျဖတ္တတ္ေပမယ့္လည္း တကယ့္လက္ေတြ႕ အလုပ္မလုပ္ျဖစ္ခဲ့ရင္ အခုလုိ ေလာကီ၊ ေလာကုတၱရာေကာင္းက်ဳိးေတြရလာမွာ မဟုတ္ပါဘူး။
    လူတုိင္းလူတုိင္း ကုန္သည္ႀကီးလုိ ေသျခင္းတရားကုိ ကုိယ္နဲ႔ အနီးကပ္ဆုံးေနရာမွာ ထားၿပီး႐ႈျမင္ဆင္ျခင္ႏုိင္ခဲ့မယ္ဆုိရင္ အံၾသဖြယ္ေကာင္းေလာက္ေအာင္ ေလာကီ၊ ေလာကုတၱရာ ေကာင္းက်ဳိးေတြရလာမွာ ေသခ်ာပါတယ္။
    ေသျခင္းတရားကုိ ႀကိဳေတြးျခင္း၊ ႀကိဳသိျခင္းဟာ ေလာကီ၊ ေလာကုတၱရာ အဖုိးတန္ရတနာသုိက္ေတြကုိ အျမန္ဆုံး တူးေဖၚေပးမယ့္ အေကာင္းဆုံးလက္နက္ပါပဲ။

ေသခ်ိန္ကုိႀကဳိသိေစႏုိင္ေသာ အာနပါနသတိပ႒ာန္

    ကုိယ္ေသရမယ့္အခိ်န္ကုိ ႀကိဳတင္ၿပီး အတိအက် သိရျခင္းဟာ ကုိယ့္အတြက္ ေလာကီဘက္မွာေရာ၊ ေလာကုတၱရာဘက္မွာပါ တန္ဖုိးမျဖတ္ႏုိင္ပါဘူး။
    မေလြမေသြ ရင္ဆုိင္ႀကံဳေတြ႕ရမယ့္ အခက္အခဲတစ္ခုအတြက္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ခြင့္ရမယ္၊ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားႏုိင္မယ္ဆုိရင္ ဒီအခက္အခဲကုိ အလြယ္တကူနဲ႔ သက္သက္သာသာ ေက်ာ္လႊားႏုိင္မွာပါ။ ေသမွာကုိႀကိဳသိရင္ ေသဖုိ႔အတြက္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ႏုိင္တာေပါ့။ အေကာင္းဆုံးေသျခင္းနဲ႔ ေသခြင့္ရေအာင္ ေလ့က်င့္ထားႏုိင္တာေပါ့။
    “ေသျခင္းတရားဘယ္အခ်ိန္မွာလာမလဲ၊ ကုိယ့္ဘက္ကေတာ့ ေသဖုိ႔အဆင္သင့္ပဲလုိ႔” ေၾကြးေၾကာ္ႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ေသျခင္းတရားကုိ ႀကိဳတင္လက္ခံထားဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္။ ေသျခင္းတရားကုိ ႀကိဳတင္လက္ခံထားၿပီးတာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ ေသဖုိ႔ အဆင္သင့္ျဖစ္ေစမယ့္ အလုပ္ေတြကုိ မေမ့မေလ်ာ့ ျပဳလုပ္အားထုတ္ရပါမယ္။
    ေသျခင္းတရားက အၿပီးတုိင္လြတ္ေျမာက္ေစႏုိင္မယ့္အလုပ္၊ အေသလြတ္ေၾကာင္း အလုပ္ေတြကုိ လုပ္ထားႏုိင္ရင္ေတာ့ အေကာင္းဆုံးပါပဲ။
    အေသလြတ္ေၾကာင္းအလုပ္ကုိ ဆုံးခန္းတုိင္ေရာက္ ကိစၥၿပီးေျမာက္ေအာင္ လုပ္ထားႏုိင္သူအတြက္ေတာ့ ေသျခင္းတရားဟာ ထိတ္လန္႔တုန္လႈပ္စရာ မဟုတ္ပါဘူး။ ၿပံဳးေပ်ာ္ၾကည္ႏူးစရာပါ။
    မသိျခင္းငါးပါနဲ႔ အသက္ရွင္ေနရတဲ့ လူသားေတြအတြက္ ကုိယ္ေသရမယ့္အခ်ိန္ကုိ ႀကိဳတင္ၿပီး အတိအက်သိဖုိ႔ဆုိတာ အင္မတန္ခက္ခဲတဲ့ ကိစၥရပ္ႀကီးျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီ အခက္အခဲဆုံး ကိစၥကုိ အလြယ္တကူ သိႏုိင္တဲ့ နည္းလမ္းရွိပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ အာနပါနကမၼ႒ာန္း အားထုတ္ျခင္းပါပဲ။
    အာနပါနသတိပ႒ာန္တရား ပြားမ်ားအားထုတ္လုိ႔ ရဟန္းကိစၥၿပီးေျမာက္သြာတဲ့ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္ျမတ္မ်ားဟာ မိမိတုိ႔ ပရိနိဗၺာန္ျပဳရမယ့္ အခ်ိန္အခါကုိ မိနစ္၊ စကၠန္႔မလဲြ အတိအက် ႀကိဳတင္သိျမင္ႏုိင္ပါတယ္။
    အာနပါနကမၼ႒ာန္းမွ တစ္ပါးေသာ အျခားကမၼ႒ာန္းေတြနဲ႔ ေပါက္ေျမာက္သြားတဲ့ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္ေတြကေတာ့ ပရိနိဗၺာန္ျပဳရမယ့္ အခ်ိန္ကုိ ႀကိဳသိဖုိ႔မေသခ်ာပါဘူး။ သိတဲ့ပုဂၢိဳလ္လည္းရွိသလုိ မသိတဲ့ပုဂၢိဳလ္လည္းရွိပါတယ္။ မသိတဲ့ပုဂၢိဳလ္က ပုိမ်ားပါတယ္။ အာနပါနကမၼ႒ာန္းပိုင္ရွင္ကေတာ့ အဲဒီလုိ မဟုတ္ပါဘူး။ ေသခ်ာေပါက္ သိကုိသိပါတယ္။
    ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္ဆုိတာ အသာထားလုိက္ပါဦး။ အာနပါနသတိပ႒ာန္ကုိ အထုိက္အေလ်ာက္ ေပါက္ေျမာက္ေအာင္ ပုိင္ပုိင္ႏုိင္ႏုိင္ အားထုတ္ထားတဲ့ ပုထုဇဥ္ေယာဂီပုဂၢိဳလ္ေတြေတာင္မွ ကုိယ္ေသရမယ့္အခ်ိန္ကုိ ႀကိဳတင္ၿပီး အတိအက် သိႏုိင္ၾကပါတယ္။ တခ်ဳိ႕လည္း အနီးစပ္ဆုံး သိႏုိင္ၾကပါတယ္။
    ႀကဳိတင္သိၾကတဲ့အတြက္ ကုိယ့္အေလာင္းကုိယ္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္သြားသူေတြ၊ ႀကိဳတင္စီမံေျပာၾကားသြားသူေတြ မေရမတြက္ႏုိင္ေအာင္ရွိပါတယ္။ ေသခါနီးမွာ ကုိယ့္ဘာသာကုိယ္ ေရမုိးခ်ဳိး၊ အ၀တ္အစားအသစ္လဲ၊ အသုဘမွာ လွဴဖုိ႔ မွာၾကားၿပီး ၿပဳံးၿပဳံးေလး ေသသြားသူေတြ အမ်ားႀကီးပါပဲ။
    တစ္ခါတုန္းက သီဟုိဠ္ကၽြန္း၊ စိတၱလေတာင္မွာ သီတင္းသုံးတဲ့ မေထရ္ႀကီးတစ္ပါး လျပည့္ဥပုသ္ေန႔တစ္ခုမွာ သံဃဥပုသ္ျပဳၿပီး ကုိယ့္ေက်ာင္းမွာကုိယ္ သံဃာအမ်ားနဲ႔ ၿခံရံသီတင္းသုံးေနပါတယ္။
    ေကာင္းကင္ထက္က လေရာင္ကုိ ေမာ္ၾကည့္ရင္း မိမိရဲ႕ သက္တမ္းအၾကြင္းအပုိင္းအျခားကုိ ဆင္ျခင္ႏွလုံးသြင္းေနရာက တပည့္သံဃာမ်ားဘက္ ျပန္လွည့္ၿပီးေတာ့ ခုလုိမိန္႔ၾကားေတာ္မူလုိက္ပါတယ္။
    “ငါ့ရွင္တုိ႔ ......၊ သင္တုိ႔ ဘယ္လုိပုံစံမ်ဳိးနဲ႔ ပရိနိဗၺာန္ျပဳတာကုိ ျမင္ဖူးၾကသလဲ”
    ဒီလုိေမးလုိက္ေတာ့ တစ္ခ်ဳိ႕တပည့္ေတြက “ေနရာထုိင္လ်က္ ပရိနိဗၺာန္ ျပဳတာကုိ ျမင္ဖူးပါတယ္ဘုရား”၊ တခ်ဳိ႕တပည့္ေတြက ..... “ေကာင္းကင္မွာ တင္ပ်ဥ္ေခြလ်က္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳတာကုိ ျမင္ဖူးပါတယ္ဘုရား” စသည္အားျဖင့္ ကုိယ္ျမင္ေတြ႕ဖူးတဲ့ ပရိနိဗၺာန္ျပဳပုံေတြကုိ အသီးသီး ေလွ်ာက္ထားၾကပါတယ္။
    “စႀကႍေလွ်ာက္လ်က္နဲ႔ ပရိနိဗၺာန္ျပဳတာကုိေရာ ျမင္ဖူးၾကသလား” လုိ႔ေမးေတာ့ ..... လုံး၀ မျမင္ဖူးေသးေၾကာင္း တပည့္သံဃာအားလုံး ေလွ်ာက္ထားၾကပါတယ္။
    ေကာင္းၿပီ ငါ့ရွင္တုိ႔ ...... ဒါျဖင့္ သင္တုိ႔ကုိ စႀကႍေလွ်ာက္ရင္း ပရိနိဗၺာန္ျပဳတာကုိ ငါ အခုျပမယ္ .....လုိ႔ မိန္႔ၾကားေတာ္မူၿပီး စႀကႍေလွ်ာက္တဲ့လမ္း(စႀကႍလမ္း)ရဲ႕ တစ္ေနရာမွာ မ်ဥ္းေၾကာင္းတစ္ခု တားလုိက္ပါတယ္။
    “ငါ့ရွင္တုိ႔ ၾကည့္ၾကေနာ္၊ ငါ စႀကႍလမ္းရဲ႕ ဒီဘက္ထိပ္ကေန ဟုိဘက္ထိပ္အေရာက္ ၾကြၿပီး ျပန္လွည့္လာမယ္၊ ေဟာဒီ မ်ဥ္းတားထားတဲ့ေနရာေရာက္ရင္ ေရာက္ေရာက္ခ်င္း ပရိနိဗၺာန္ျပဳမယ္“။
    အဲဒီလို မိန္႔ၾကားေတာ္မူၿပီး တပည့္သံဃာမ်ားရဲ႕ ေရွ႕ေမွာက္မွာ စႀကႍႀကြျပေတာ္မူပါတယ္။ တပည့္သံဃာမ်ားက စႀကႍအစအဆုံး တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ ၾကြလွမ္းေနတဲ့ မေထရ္ႀကီးကုိ မ်က္ေတာင္ မခတ္ ၾကည့္႐ႈၾကည္ၫုိေနၾကပါတယ္။
    မေထရ္ႀကီး မိန္႔ေတာ္မူတဲ့အတုိင္းပဲ စႀကႍတစ္ဖက္စြန္းကေန ျပန္လွည့္အလာ၊ မ်ဥ္းတားထားတဲ့ေနရာမွာ ေျခတစ္ဖက္ပဲ နင္းခ်ရ႐ုံရွိေသး၊ မတ္တပ္ရပ္ရက္ အဲဒီ စႀကႍမ်ဥ္းေနရာမွာပဲ ပရိနိဗၺာန္ျပဳ ေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
    အဲဒီမေထရ္ႀကီးနည္းတူ ပရိနိဗၺာန္ျပဳမယ္အခ်ိန္(ေသမယ့္အခ်ိန္)ကုိ ႀကိဳသိၿပီး စနစ္တက် ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳသြားခဲ့တဲ့ အရွင္ျမတ္ေတြ မေရမတြက္ႏုိင္ေအာင္ မ်ားျပားလွပါတယ္။
    ေသရမယ့္အခ်ိန္ကုိ ႀကိဳသိၿပီး စနစ္တက်ျပင္ဆင္ ေသသြားႏုိင္တာဟာ အာနပါနကမၼ႒ာန္း၊ အာနပါနသတိပ႒ာန္ရဲ႕ အက်ဳိးေက်းဇူးပါပဲ။
    ေသရမယ့္အခ်ိန္ကုိ ႀကိဳတင္သိျခင္းဟာ မဂၤလာတစ္ပါးပါ။ က်န္းမာစြာ အသက္ရွင္ရျခင္းဟာ လာဘ္ႀကီးတစ္ပါးျဖစ္သလုိ ခ်မ္းသာစြာ ေသဆုံးရျခင္းဟာလည္း လာဘ္ႀကီးတစ္ပါးျဖစ္ပါတယ္။
    ဘ၀ျပတ္ေအာင္ အားမထုတ္ႏုိင္ေသးသူအတြက္ ေသခါနီးမွာ တမလြန္ဘ၀ကူးေကာင္းဖုိ႔ အလြန္အေရးႀကီးပါတယ္။ ေသရမယ့္အခ်ိန္ကုိ ႀကိဳသိရင္ ဘ၀ကူးေကာင္းဖုိ႔အတြက္ စိတ္တုိင္းက် ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ႏုိင္ပါတယ္။
    ေသရမယ့္အခ်ိန္ကုိ ႀကိဳသိခ်င္တယ္ဆုိရင္ေတာ့ အာနပါန သတိပ႒ာန္တရားကုိ ေလးေလးစားစား ပြားမ်ားအားထုတ္ၾက႐ုံပါပဲ။ ေသခ်ိန္ကုိ ႀကိဳသိျခင္းရဲ႕ အေသခ်ာဆုံးအေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ အာနပါန ကမၼ႒ာန္းကုိ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ အားထုတ္ၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းပါတယ္။

မေသခင္ျဖည့္ဆည္းရမည့္ ဘ၀အရည္အေသြးမ်ား

    ျမတ္စြာဘုရားရွင္က “မေသခင္သုတၱန္”လုိ႔ အဓိပၸါယ္ရတဲ့ “ပုရာေဘဒသုတၱန္”မွာ မေသခင္ျဖည့္ဆည္းရမယ့္ ဘ၀အရည္အေသြးေတြကို တစ္စုတစ္ေ၀းတည္း ေဟာၾကားထားပါတယ္။
    ျမင့္ျမတ္တဲ့လူသားတုိင္းနဲ႔ ျမင့္ျမတ္လုိတဲ့လူသားတုိင္း မျဖည့္မျဖစ္ ျဖည့္ဆည္းရမယ့္ စိတ္ဓာတ္အရည္အေသြး၊ ဘ၀အရည္အေသြးေတြျဖစ္လုိ႔ အက်ဥ္းဆုံးခ်ဳပ္ၿပီး ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။
    မေသခင္မွာ တဏွာကင္းေအာင္ ႀကိဳးစားရပါမယ္။ လုံး၀မကင္းေတာင္ နည္းႏုိင္သမွ် နည္းရပါမယ္။ အစြန္းထြက္တဲ့ တဏွာမ်ိဳး၊ လြန္ကဲေဖာက္ျပန္တဲ့တဏွာမ်ဳိး လုံး၀မျဖစ္ေအာင္ သတိနဲ႔ ထိန္းသိမ္းႏုိင္ရပါမယ္။
    ၿပီးဆုံးခဲ့တဲ့ အတိတ္အေၾကာင္း၊ ျဖစ္မလာေသးတဲ့ အနာဂတ္အေၾကာင္းေတြကုိ မလုိအပ္ဘဲ ေတြးေတာေနၿပီး စိတ္ပင္ပန္းမေနသင့္ပါဘူး။ မေသခင္ကုိယ္ပုိင္တဲ့ ပစၥဳပၸန္တစ္ခဏေလးမွာပဲ စိတ္ကုိ တည့္တည့္ခ်ထားၿပီး လုပ္သင့္လုပ္ထုိက္တာကုိ အေကာင္းဆုံးျဖစ္ေအာင္လုပ္ရပါမယ္။
    မေသခင္မွာ ကုိယ့္စိတ္ကုိယ္ ေဒါသမီး မေလာင္ၿမိဳက္ေအာင္ တိမ္းေရွာင္ႏုိင္ရပါမယ္။ ထစ္ကနဲရွိ ေဒါသထြက္တာမ်ဳိး၊ ကုိယ္မေက်နပ္တဲ့လူကုိ ရန္ၿငိဳးဖဲြ႕တာ ကလဲ့စားေခ်ဖုိ႔ ႀကိဳးစားတာမ်ဳိး မလုပ္သင့္ပါဘူး။ သူလည္းတစ္ေန႔ေသ၊ ကုိယ္လည္းတစ္ေန႔ေသမယ့္ကိစၥ၊ ဘာလုိ႔ ေဒါသထြက္ေနဦးမွာလဲ။
    ေနရာတကာမွာ စိတ္ပူပန္တတ္တဲ့သူလည္း မျဖစ္သင့္ဘူး။ တုိေတာင္းလွတဲ့ ဘ၀ေလးကုိ စိတ္ပူေလာင္မႈေတြနဲ႔ ဘာလုိ႔ အခ်ိန္ျဖဳန္းပစ္မွာလဲ။ စိတ္ေအးေအး၊ ေခါင္းေအးေအးနဲ႔ အရာရာကုိ ေယာနိေသာ မနသိကာရ ထားတတ္ဖုိ႔ အေရးႀကီးပါတယ္။
    ရွိတဲ့ဂုဏ္နဲ႔ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ မရွိတဲ့ဂုဏ္နဲ႔ပဲျဖစ္ျဖစ္ ႂကြားတတ္၀ါတတ္၊ ဂုဏ္ၿပိဳင္တတ္တာမ်ဳိးလည္း ေရွာင္ၾကဥ္ရပါမယ္။ ကုိယ္လုပ္တာ၊ ကုိယ္ပုိင္တာ လူတကာလွည့္ႂကြားေနရတဲ့ အရသာက ေသရင္ ကုိယ့္အတြက္ဘာမ်ား အက်ဳိးျပဳႏုိင္မွာမုိ႔လဲ။
    လုပ္သင့္တာ မလုပ္ခဲ့မိေလျခင္း၊ မလုပ္သင့္တာ လုပ္ခဲ့မိေလျခင္းလုိ႔ ေနာင္တရ စိတ္ပူပန္ေနတာမ်ဳိးလည္း မျဖစ္သင့္ပါဘူး။ အသိမွန္၊ သတိမွန္ရတဲ့အခ်ိန္ကစၿပီး လုပ္သင့္တာလုပ္၊ မလုပ္သင့္တာ မလုပ္ဘဲေနရင္ မေသခင္က ကိုယ့္ဘ၀ဟာ ေက်နပ္စရာေကာင္းေနပါၿပီ။
    ႏႈတ္ေစာင့္စည္းသူ၊ စကားကုိ ဉာဏ္နဲ႔ ခ်င့္ခ်ိန္ေျပာသူလည္း ျဖစ္ရပါမယ္။ အပုိစကားေတြ၊ အက်ဳိးမဲ့စကားေတြကုိ စိတ္ထင္တုိင္း ေလွ်ာက္ေျပာေနလုိ႔ ကိုယ့္ပါးစပ္လည္း က်က္သေရရွိမလာႏုိင္သလုိ၊ မေသခင္ ကုိယ့္ဘ၀လည္း က်က္သေရရွိမလာႏုိင္ပါဘူး။
    မေသခင္ကာလေလးက တုိတုိေလးမုိ႔ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္ ေတြးေတာၿပီးလည္း အခ်ိန္မျဖဳန္းသင့္ပါဘူး။ ကုန္သြားတဲ့အခ်ိန္က ျပန္မရႏုိင္တဲ့အတြက္ လက္ထဲေရာက္လာသမွ် အခ်ိန္တုိင္းကုိ စိတ္တည္ၿငိမ္မႈ အျပည့္နဲ႔ အက်ဳိးရွိရွိ အသုံးခ်တတ္ရပါမယ္။
    ကုိယ့္ရဲ႕ လက္ရွိဘ၀ကုိ မေက်နပ္ဘဲ မေရရာ မေသခ်ာတဲ့ အနာဂတ္ဘ၀ကုိ ပုံေဖၚတပ္မက္ေနတာမ်ဳိးလည္း လုံး၀ မျဖစ္သင့္ပါဘူး။ ကုိယ္နဲ႔ ထုိက္တန္လုိ႔ရလာတဲ့ ကုိယ့္ဘ၀ကုိ ေက်ေက်နပ္နပ္ လက္ခံၿပီး ေနတတ္ေအာင္ ေနရပါမယ္။ ပစၥဳပၸန္ဘ၀ကုိ ဖန္တီးေပးလုိက္တဲ့ အတိတ္ကံရဲ႕ ျဖစ္တည္ရာဘ၀ေတြကုိလည္း စိတ္နာေနလုိ႔ အပုိပါပဲ။
    ကံ၊ ကံရဲ႕အက်ဳိးမရွိ၊ ေ႐ွးဘ၀၊ ေနာက္ဘ၀မရွိ အစရွိတဲ့ အယူမွား မိစၧာဒိ႒ိေတြလည္း ကင္းရွင္းေနရပါမယ္။ အယူမွားရင္ အလုပ္မွားမယ္၊ အလုပ္မွားရင္ အက်ဳိးတရားလည္းမွားၿပီး ပစၥဳပၸန္မွာေရာ၊ သံသရာမွာပါ ဆင္းရဲဒုကၡေတြ ပင္လယ္ေ၀ရပါလိမ့္မယ္။
    ကိေလသာျဖစ္မယ့္ကိစၥ၊ အကုသိုလ္ျဖစ္မယ့္ကိစၥေတြမွာ တြန္႔ဆုတ္တဲ့သူ ျဖစ္ရပါမယ္။ ကိေလသာစိတ္ မျဖစ္ရဲ၊ အကုသုိလ္အလုပ္ မလုပ္ရဲတဲ့သူဟာ သူရဲေကာင္း အစစ္ပါ။
    ကုိယ့္ကုိ သူတစ္ပါးေတြ အထင္ႀကီးေအာင္ မဟုတ္မမွန္ လုပ္ႀကံလႈံ႕ေဆာ္တာမ်ဳိး လုံး၀ မျပဳလုပ္ရပါဘူး။ အံ့ဖြယ္ထူးဆန္းေတြ လိမ္ညာ ဖန္တီးျပၿပီး နာမည္ႀကီး၊ လာဘ္ေပါ၊ ပရိသတ္မ်ားေအာင္ လုပ္ျခင္းဟာ ကုိယ့္ရဲ႕ မေသခင္ဘ၀ကုိ အမည္းေရာင္ဆုိးေနတာပါပဲ။
    လူသားေတြရဲ႕ မေသခင္ဘ၀ကုိ အ႐ုပ္ဆုိး အက်ည္းတန္ေစတဲ့ မနာလုိ၊ ၀န္တုိမႈ(ဣႆာ၊ မစၧရိယ)ကုိလည္း တြန္းလွန္ႏုိင္ရပါမယ္။ ကုိယ့္ထက္သာ မနာလုိတဲ့စိတ္၊ ကုိယ့္လုိျပည့္စုံမွာ ၀န္တုိတဲ့စိတ္ လႊမ္းမုိးေနတဲ့သူဟာ မေသခင္က ပုပ္ေနတဲ့ သက္ရွိအေလာင္းေကာင္ပါပဲ။
    ကုိယ္အျပဳအမူ ၾကမ္းတမ္းသူ၊ ႏႈတ္အေျပာအဆုိၾကမ္းတမ္းသူ၊ စိတ္ေနသေဘာထား ၾကမ္းတမ္းသူ မျဖစ္ေစရပါဘူး။
    ကုိယ္အက်င့္တရား မေကာင္းသူ (သီလမရွိသူ)ကုိ ပတ္၀န္းက်င္က ႐ြံရွာစက္ဆုပ္ၾကပါတယ္။ မေသခင္မွာ ပတ္၀န္းက်င္က ႐ြံရွာစက္ဆုပ္တဲ့ ကုိယ္က်င့္တရားပ်က္သူ မျဖစ္ပါေစနဲ႔။
    ခ်စ္ခင္ေနသူအခ်င္းခ်င္း၊ အဆင္ေျပေနသူ အခ်င္းခ်င္း ကဲြျပားေအာင္ လႈံ႕ေဆာ္သူ၊ ကုန္းတုိက္သူ မျဖစ္ပါေစနဲ႔။ သူ႕ေရစက္နဲ႔သူ၊ သူ႔အေၾကာင္းဆက္နဲ႔သူ ခ်စ္ၾက၊ ခင္ၾက၊ အဆင္ေျပေနၾကတာကုိ မနာလုိ၀န္တုိျဖစ္ၿပီး ကဲြျပားေအာင္ ကုန္းတုိက္တဲ့သူေလာက္ က်က္သေရယုတ္တဲ့သူ ေလာကမွာ မရွိေတာ့ပါဘူး။
    မ်က္စိ၊ နား၊ ႏွာ၊ လွ်ာ၊ ကုိယ္၊ စိတ္လုိ႔ ေခၚတဲ့ တံခါးေျခာက္ေပါက္ကေန အဆင္း၊ အသံ၊ အနံ႔၊ အရသာ၊ အထိအေတြ႕၊ သေဘာတရားလုိ႔ေခၚတဲ့ အာ႐ုံေျခာက္ပါးဆီကုိ တဏွာေလာဘ အစရွိတဲ့ ကိေလသာေရအလ်ဥ္ေတြ စီးဆင္းမသြားေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ႏုိင္ရပါမယ္။ ျမင္ -ျမင္ကာမွ်၊ ၾကား -ၾကားကာမွ်နဲ႔ ၿပီးေအာင္ သတိ- ပ႒ာန္တရားကုိ ပြါးမ်ားႏုိင္ရင္ ကိေလသာေရ စီးဆင္းမႈ ရပ္တန္႔သြားမွာပါ။
    မာနလြန္ကဲၿပီး ေအာက္ေျခလြတ္ ဘ၀င္ျမင့္ေနတဲ့သူ မျဖစ္ေစရပါဘူး။ မာနႀကီးတယ္ဆုိတာ အထင္ႀကီးတာပါ။ ပစၥည္း၊ ႐ုပ္ရည္၊ ပညာ၊ အာဏာ၊ သူမ်ားထက္သာတယ္လုိ႔ ထင္ေနတဲ့ “အထင္” ႀကီးေနတာပါ။ အထင္ဟာ အထင္ပါပဲ။ တကယ္မဟုတ္ပါဘူး။
    မေသခင္မွာ တစ္ေန႔ထက္တစ္ေန႔ ဉာဏ္ပညာႀကီးမားသူျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနရပါမယ္။ ေလာကီဉာဏ္သာမက ေလာကုတၱရာဉာဏ္ပါရမွ လူ႕ဘ၀ ျဖစ္ရက်ဳိးနပ္ပါတယ္။
    ဘယ္အရာမ်ဳိးကုိမဆုိ ကုိယ္ေတြ႕အသိ မပါဘဲ သူတစ္ပါးအေျပာနဲ႔ ယုံတတ္တဲ့သူလည္း မျဖစ္ေစရပါဘူး။ သိသင့္သိထုိက္တာ မွန္သမွ် သူတစ္ပါး ပါးစပ္မွာ လမ္းဆုံးသူ၊ သူတစ္ပါးေျပာတာ ယုံေန႐ုံေလာက္နဲ႔ မၿပီးဘဲ ကုိယ္တုိင္သိ၊ ကုိယ္တုိင္ျမင္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ရပါမယ္။
    ဒါန၊ သီလ၊ သမထ၊ ၀ိပႆနာ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈေတြ ျပဳလုပ္တဲ့အခါမွာလည္း လာဘ္ေမွ်ာ္တဲ့စိတ္နဲ႔ မျပဳလုပ္ရပါဘူး။ လူမူေရးလာဘ္လာဘလုိ႔ေခၚတဲ့ ထင္ေပၚေက်ာ္ေစာမႈ၊ စီးပြားရာထူးတုိးတက္မႈ၊ သံသရာေကာင္းစားမႈေတြကုိ လုံး၀မေမွ်ာ္ကုိးဘဲ သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲမွ လြတ္ေျမာက္လုိတဲ့စိတ္၊ သတၱ၀ါအမ်ား ေကာင္းစားေစလုိတဲ့စိတ္နဲ႔ ျပဳလုပ္ၾကရပါမယ္။
    အေကာင္းအဆုိး ေလာကဓံအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ေတြ႕ႀကံဳလာတဲ့အခါမွာလည္း စိတ္မတက္၊ စိတ္မပ်က္ဘဲ တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္နဲ႔ ခံႏုိင္ရည္ရွိရပါမယ္။
    သက္ရွိ၊ သက္မဲ့ တစ္ခုခုအေပၚ တပ္မက္စြဲလမ္းတဲ့ တဏွာကုိ အေၾကာင္းျပဳၿပီး ဘယ္သူနဲ႔မွ ဆန္႔က်င္ဘက္ မျဖစ္ေစရပါဘူး။ တဏွာတစ္ခုခုရဲ႕ေနာက္မွာ ဆင့္ပြားအကုသုိလ္စိတ္ေတြ၊ မေကာင္းမႈ ဒုစ႐ုိက္ေတြ တဲြပါမလာေအာင္ ထိန္းသိမ္းႏုိင္ျခင္းဟာ အဆင့္ျမင့္ ပုထုဇဥ္ေတြရဲ႕ အရည္အခ်င္းတစ္ခုပါပဲ။
    အစားအေသာက္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့လည္း ဒါ မစားရ မေနႏုိင္၊ ဒါ မေသာက္ရ မေနႏုိင္ တမ္းတမ္းစဲြ မက္ေမာမႈကင္းရွင္းရပါမယ္။ ရသတဏွာကုိ ထိန္းခ်ဳပ္ေစာင့္စည္းႏုိင္ရပါမယ္။
    ကုိယ္အျပဳအမူျဖစ္သမွ်၊ စိတ္အေနအထားျဖစ္သမွ်ကုိ အၿမဲသတိကပ္ ႐ႈမွတ္ႏုိင္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ႀကဳံလာသမွ် အာ႐ုံေကာင္းဆုိး အမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ မခ်စ္၊ မမုန္းဘဲ ဥပကၡာျပဳ အညီအမွ် ႐ႈႏိုင္တဲ့သူ ျဖစ္ရပါမယ္။
    ကုိယ့္အထက္လူနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္တဲ့မာန၊ ကိုယ့္တန္းတူလူနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္တဲ့မာန၊ ကုိယ့္ေအာက္တန္းလူနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္တဲ႔မာန၊ မာနသုံးမ်ဳိးလုံးလည္း ကင္းရွင္းရပါမယ္။
    ေသၿပီးရင္ အသက္ေကာင္၊ ၀ိညာဥ္ေကာင္ေလး ေနာက္ဘ၀လုိက္တယ္ဆုိတဲ့ သႆတဒိ႒ိ၊ ေသၿပီးျပတ္တယ္၊ ဘာမွမျဖစ္ေတာ့ဘူးဆုိတဲ့ ဥေစၧဒဒိ႒ိ၊ ဒီ ဒိ႒ိႏွစ္ပါးလည္းကင္းရွင္းရပါမယ္။ ဒီ ဒိ႒ိႏွစ္ပါး ရွိေနရင္ မေသခင္ လုပ္ရမယ့္ အလုပ္ေတြ ကေမာက္ကမျဖစ္ၿပီး သံသရာမွာ ေခ်ာက္က်ရပါလိမ့္မယ္။
    ကုိယ္နဲ႔ ပတ္သက္ဆက္စပ္ေနတဲ့ သားသမီးစတဲ့ သက္ရွိပုဂၢိဳလ္ေတြ၊ အိမ္၊ ေျမစတဲ့ သက္မဲ့အရာ၀တၳဳေတြကုိ ငါ့သား၊ ငါ့သမီး၊ ငါ့အိမ္၊ ငါ့ေျမဆုိၿပီး ငါစဲြႀကီးႀကီး၊ ငါဥစၥာအစဲြႀကီးႀကီးနဲ႔ သိမ္းပုိက္ထားတဲ့ စိတ္မ်ဳိး ကင္းရွင္းရပါမယ္။
    ဘာအလုပ္ပဲလုပ္လုပ္ ကိေလသာကုိ ေရွ႕တန္းတင္တဲ့ အလုပ္၊ ကိေလသာကုိ ဆရာတင္တဲ့ အလုပ္မ်ဳိး မျဖစ္ေအာင္ သတိထားရပါမယ္။
    ကိေလသာအရင္းမခံဘဲ အလုပ္လုပ္ေနပါရက္နဲ႔ သူတစ္ပါးတုိ႔က ကိေလသာအရင္းခံတယ္လုိ႔ ထင္မွားစြပ္စဲြလာရင္လည္း မတုန္မလႈပ္ သည္းခံႏုိင္ရပါမယ္။
    “တစ္ေလာကလုံးမွာ ကုိယ္ပုိင္တာ ဘာမွမရွိပါလား”ဆုိတဲ့အသိ စဲြစဲြၿမဲၿမဲ ရွိေနရပါမယ္။ အဲဒီ အသိ စဲြစဲြၿမဲၿမဲရွိေနၿပီဆုိရင္ ရွိခ်င္တာ မရွိလုိ႔လည္း မပူပန္ေတာ့ပါဘူး။ ရွိၿပီးတာ မရွိလုိ႔လည္း မဆူညံေတာ့ပါဘူး။
    ခ်စ္ျခင္း၊ မုန္းျခင္းစတဲ့ ကိေလသာကုိ အရင္းခံၿပီး မလုပ္သင့္ မလုပ္ထုိက္တာ လုပ္တဲ့ အဂတိလုိက္စားမႈလည္း ကင္းရွင္းရပါမယ္။ အဂတိရဲ႕ လားရာဟာ ဒုဂၢတိပါ။
    ေလာကမွာ လူသားေတြ မလုပ္သင့္ မလုပ္ထုိက္တာလုပ္၊ လုပ္သင့္လုပ္ထုိက္တာ မလုပ္ျဖစ္ေနၾကတာဟာ အရင္းခံကေတာ့ ကိေလသာပါပဲ။ ကိေလသာ ေခါင္းပါးလာတာနဲ႔အမွ် မလုပ္သင့္မလုပ္ထုိက္တာေတြလည္း ေရွာင္ၾကဥ္ႏုိင္လာပါလိမ့္မယ္။ လုပ္သင့္လုပ္ထုိက္တာေတြလည္း ေဆာင္ငင္ႏုိင္လာပါလိမ့္မယ္။
    မလုပ္သင့္တာအားလုံး အႂကြင္းမဲ့ ေရွာင္ႏုိင္ၿပီး လုပ္သင့္တာအားလုံး အႂကြင္းမဲ့ေဆာင္ႏုိင္ၿပီဆုိရင္ေတာ့ အႂကြင္းမဲ့ဘ၀လြတ္ေျမာက္မႈကုိ ရပါၿပီ။ ေသျခင္းတရားက အၿပီးတုိင္ လြတ္ေျမာက္ပါၿပီ။ ထပ္တလဲလဲ တစ္ေသတည္း ေသေနရတဲ့ အျဖစ္ဆုိး၊ ဒုကၡဆုိးေတြက ထာ၀ရ လြတ္ေျမာက္ပါၿပီ။ အႏႈိင္းမဲ့နိဗၺာန္မွာ အႂကြင္းမဲ့ ေပ်ာ္စံႏုိင္ပါၿပီ။
    ဒါေၾကာင့္ မေသခင္လုပ္ရမယ့္အလုပ္ေတြထဲမွာ အေရးႀကီးဆုံး၊ ပဓာနအက်ဆုံးကေတာ့ ကိေလသာေခါင္းပါးေရးအလုပ္၊ ကိေလသာအျမစ္ျပတ္ေရးအလုပ္ပါပဲ။
    “ပုရာေဘဒသုတၱန္မွာပါတဲ့ ဒီအရည္အေသြးေတြကုိပဲ “ၿငိမ္းေအးေသာဘ၀ပုိင္ရွင္” ဆုိတဲ့ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ အက်ယ္ခ်ဲ႕ၿပီး ေဟာၾကား၊ ေရးသားထားပါတယ္။”

အပၸမာေဒန သမၸာေဒထ။
အရွင္ဆႏၵာဓိက (ေရႊပါရမီေတာရ)

No comments: