Pages

Friday, May 11, 2012

ခႏၶာငါးပါးႏွင့္ ပပၪၥတရားသုံးပါး

    ခႏၶာငါးပါးသည္ ခႏၶာငါးပါးခ်ည္း သန္႔သန္႔ ပကတိသေဘာ၀မွာ ျဖဴစင္သန္႔ရွင္း အျပစ္ကင္း၏။ သုိ႔ေသာ္ ပုထုဇဥ္တုိ႔ သႏၲာန္၀ယ္ “ဥပါဒါနာ ေဂါစေရာ ခႏၶာ.....” ဟူသည္ႏွင့္ အညီ ဥပါဒါန္အာ႐ုံတုိ႔၏ က်က္စားရာအျဖစ္ျဖင့္ တဏွာ၊ မာန၊ ဒိ႒ိ တည္းဟူေသာ ပပၪၥတရားသုံးပါး၏ ပူးျခင္း၊ ကပ္ျခင္း၊ ႏွိပ္စက္ျခင္း ခံၾကရ၏။
    တဏွာ = တရားကုိ္ယ္ကား ေလာဘေစတသိက္တည္း။ အာ႐ုံ အရပ္ရပ္တုိင္း၌ လုိခ်င္ႏွစ္သက္ တပ္မက္တြယ္တာ ကပ္ၿငိျခင္းသေဘာရွိ၏။
    မာန= မာနေစတသိက္လွ်င္ တရားကုိယ္ရွိ၏။ မိမိကုိယ္ကုိ ငါသိ၊ ငါတတ္၊ ငါသာျမတ္ဟူ၍ မွန္ကင္းကဲ့သို႔ ေထာင္လႊား တက္ႂကြျခင္း သေဘာရွိ၏။
    ဒိ႒ိ= တရားကုိယ္အားျဖင့္ ဒိ႒ိေစတသိက္တည္း။ ပရမတၱအားျဖင့္ ထင္ရွားရွိေသာ ႐ုပ္၊ နာမ္၊ ခႏၶာတုိ႔၌ ပုဂၢလ၊ သတၱ၊ အတၱ၊ ဇီ၀ ရွိသည္ ဟုတ္သည္ဟူေသာ အယူမွားကုိ ျဖစ္ေစ၏။ အမွန္တရားကုိ အမွားထင္၊ အမွားတရားကုိ အမွန္ထင္လ်က္ အသိ၊ အျမင္၊ အယူအားျဖင့္ မွားေစတတ္ေသာ သေဘာရွိ၏။
    အဆုိပါ တရားသုံးပါးသည္ သံသရာကုိ မက်ယ္ က်ယ္ေအာင္ ခ်ဲ႕ထြင္တတ္သည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ပပၪၥတရားသုံးပါးဟု ေခၚဆုိျခင္းျဖစ္၏။ ပပၪၥတရား ပူးမိ ကပ္မိသည္ခဏမွစ၍ မူလက ျဖဴဆြေသာ ခႏၶာငါးပါးသည္ ဥပါဒါနာကၡႏၶာ အမည္ျဖင့္ ခႏၶာဆုိး၊ ခႏၶာညစ္၊ ခႏၶာမူး၊ ခႏၶာ႐ူး၊ ခႏၶာမုိက္ ျဖစ္ရေလေတာ့၏။ ဤကုိရည္၍ .....
    “ေခြးေတာက္ျမစ္ယွက္၊ စပ္ေရာဖက္က၊
    သရက္ပင္မင္း၊ သီးခ်ဳိကင္းသုိ႔ ......”ဟု ပညာရွိတုိ႔ စပ္ထုံးျပဳၾက၏။
    တဏွာသုံးတန္ - ကာမတဏွာ၊ ဘ၀တဏွာ၊ ၀ိဘ၀တဏွာ ဤသုံးျဖာသည္ တဏွာသုံးတန္ျဖစ္၏။ (၀ါ) တဏွာသုံးပါးျဖစ္၏။
၁။    ကာမတဏွာ = ႐ူပါ႐ုံ အစရွိေသာ ငါးျဖာအာ႐ုံ ကာမဂုဏ္၌ ႏွစ္သက္တြယ္တာ ကပ္ၿငိျခင္း။
၂။    ဘ၀တဏွာ = သႆတဒိ႒ိႏွင့္ ယွဥ္၏၊ ဘ၀သစ္ကုိ ဆက္ကာဆက္ကာျဖစ္လုိ ရလုိမႈ အယူကုိ ႏွစ္သက္တြယ္တာကပ္ၿငိျခင္း။
၃။    ၀ိဘ၀တဏွာ = ဥေစၧဒဒိ႒ိႏွင့္ယွဥ္၏။ ဘ၀ျပတ္သည္ ဟူေသာ အယူကုိ နွစ္သက္ျခင္း။
    ကာမသာဒ၏ အစြမ္းအားျဖင့္ ငါးျဖာအာ႐ုံ ကာမဂုဏ္တုိ႔၌ ႏွစ္သက္တြယ္တာ ကပ္ၿငိမႈေၾကာင့္ မိမိတုိ႔ အလုိရွိအပ္သည္ကုိ ေတာင္းယူ ေခ်းငွား၍လည္းေကာင္း၊ လိမ္လည္ လွည့္ျဖား၍လည္းေကာင္း၊ ခုိး၀ွက္၍လည္းေကာင္း၊ လုယက္တုိက္ခုိက္၍လည္းေကာင္း၊ ႏွိပ္စက္ၫႇင္းဆဲသတ္ျဖတ္၍လည္းေကာင္း မရလွ်င္ ရသည့္နည္းျဖင့္ ယူ၏။ ထုိ အကုသိုလ္တုိ႔၏ အက်ဳိးဆက္ျဖင့္ ျဖစ္ရာဘ၀, သံသရာ အဆက္ဆက္ ဒုကၡဆုိး အမ်ဳိးမ်ဳိး ႀကဳံဆုံၾကရ၏။
    သႆတဒိ႒ိႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ဘ၀သစ္ကုိ ရလုိေရာက္လုိမႈေၾကာင့္ လာလတံေသာ အနာဂါတ္ဘ၀မ်ားအတြက္ ဘ၀ေကာင္းရာ၊ ငါေကာင္းရာ၊ ရည္႐ြယ္ခ်က္ျဖင့္ ကုသုိလ္တရားမ်ား ႀကိဳးစားအားထုတ္၏။ ယင္း ရည္႐ြယ္ခ်က္သည္ သႆတစြန္း နင္းသည္ျဖစ္၍ မဂ္ဖုိလ္ကုိ မရေကာင္းပါ။
    ဥေစၧဒဒိ႒ိႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ဘ၀ျပတ္, ဇာတိျပတ္ ေသဆုံးေလာင္တုံးဟူေသာ အယူကုိ ႏွစ္သက္ယုံၾကည္သည္ျဖစ္ကလည္း၊ ဥေစၧဒစြန္း နင္းသည္ျဖစ္၍ မဂ္ဖုိလ္ကုိ မရေကာင္းပါ။ မဂ္ဥာဏ္ ဖုိလ္ဥာဏ္ မရသမွ်လည္း သံသရာ၀ဋ္ျဖင့္ မကၽြတ္ပါ။ သံသရာခ်ဲ႕မည္သာျဖစ္၏။
    ထုိ႔ေၾကာင့္ သႆတ, ဥေစၧဒ, အယူမွားတရား အစြန္းႏွစ္ပါးမွ လြတ္ေသာ မဇၩိမပဋိပဒါ အလယ္လမ္းမွ ေျဖာင့္တန္းစြာ သြားႏုိင္မွသာလွ်င္၊ မဂ္ဥာဏ္ ဖုိလ္ဥာဏ္ ရလ်က္ သံသရာ၀ဋ္မွ ကၽြတ္လြတ္ပါသည္။ ထုိလမ္းစဥ္ကား သမၼာဒိ႒ိ အစရွိေသာ မဂၢင္တရားကုိယ္ရွစ္ပါး က်င့္စဥ္တည္း။
    မာန = စိတၱဇ၀ါေယာလွ်င္ အေၾကာင္းရင္းရွိေသာ မာန ေစတသိက္တည္း။ မိမိကုိယ္ကုိ ငါသာလွ်င္ တတ္၏၊ ျမတ္၏ဟု ေမာက္ေမာ္ တက္ႂကြ ေထာင္လႊားတတ္ေသာ သေဘာရွိ၏။ အရာရာတြင္ သည္းခံျခင္း တရားမရွိ၊ စပ္စပ္ထိမခံ၊ ၾကက္ေခါင္းဆိတ္မခံ၊ ငါႏွင့္ငါသာ ႏႈိင္းစရာဟူေသာ အေနျဖင့္ မိမိကုိယ္ကုိ ႏွိမ္ခ်ျခင္း အလွ်င္းမရွိ။
    စင္စစ္ မာနတရားဟူသည္၊ ဂုဏ္ေက်းဇူး၏ အညစ္အေၾကးအျပစ္ေဘးးသာ ျဖစ္ရကား၊ မာနတရားလက္ခံမိသူသည္ အညစ္အေၾကး အျပစ္ေဘးကုိ လက္ခံထားျခင္းပင္ ျဖစ္၏။ ထုိ႔အျပင္ မာနတရားသည္ သူေတာ္ေကာင္းျဖစ္လုိသူကုိ သူေတာ္ေကာင္း မျဖစ္ေအာင္၊ ဂုဏ္ရွိသူကုိ ဂုဏ္ပ်က္ေအာင္ ေႏွာက္ယွက္ဖ်က္ဆီး တတ္ေခ်၏။

မာန္ (၂)မ်ဳိး

၁။    ယထာ၀မာန္ = ဟုတ္မွန္သည့္အတုိင္း တက္ေသာမာန္။
၂။    အယထာ၀မာန္ = မဟုတ္မမွန္ပဲ တက္ေသာမာန္။
    ပစၥည္းဥစၥာ အမွန္တကယ္ ႂကြယ္၀ခ်မ္းသာသျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ေလာကီ အတတ္ပညာဆုိင္ရာတုိ႔၌ အမွန္တကယ္ သိနားလည္တတ္ကၽြမ္းသျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ အဆင္း ႐ူပကာယ တကယ္ပင္ တင့္တယ္ သျဖင့္လည္းေကာင္း၊  တက္ႂကြေသာ မာန္သည္ ယထာ၀မာန္။
    ပစၥည္းဂုဏ္သိရ္ အရွိန္အ၀ါၫႇဳိးမွိန္ ဆင္းရဲသူ ျဖစ္ပါမူလည္း ဒင္းတုိ႔ကုိ ငါက ဘာလုိ႔ အေရးစုိက္ရမွာလဲ စသည့္ မာန္မ်ဳိးသည္ အယထာ၀မာန္တည္း။
ထုိ႔အျပင္ -
    ေသ၀ိတမာန္ = မွီ၀ဲေကာင္းေသာမာန္
    အေသ၀ိတမာန္ = မမွီ၀ဲေကာင္းေသာမာန္၊ ဟူ၍ နွစ္မ်ဳိးရွိျပန္၏။
    ေသ၀ိတမာန္မွာ၊ တစ္ပါးသူတုိ႔၏ စီးပြားမပ်က္ျပား မဆုတ္ယုတ္ေစပဲ၊ မိမိအက်ဳိး ပြားတုိးေစေၾကာင္း ထားရွိေသာ မာန္ ျဖစ္၏။
    အေသ၀ိတမာန္မွာ မိမိအက်ဳိးစီးပြား မျဖစ္ထြန္းသည္သာမက တစ္ပါးသူတုိ႔ အက်ဳိးစီးပြား ပ်က္ျပားဆုတ္ယုတ္ေစရန္အေၾကာင္း၊ မေကာင္းေသာ ႀကံစီမႈျဖင့္ အာဃာတ ထားေသာ မာန္ ျဖစ္၏။
    “ေနေသးသပ၊ ၿခဳံထဲက၊ ခ်ဳိေသြးသပ တျမျမ”
    “ပ်ံေလသည့္ ငွက္ခါး၊ နားခါမွသိမည္”
    “ေခြး႐ူးေကာင္းစား၊ တမြန္းတည့္ေပါ့”
    “တစ္ေန႔ေန႔ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္ ငါ့အေၾကာင္းသိေစမယ္၊ အဆင္းတြန္းခ်မယ္” ဟူေသာ မာန္မ်ဳိိးသည္ လုံး၀မမွီ၀ဲအပ္၊ မမွီ၀ဲေကာင္းေသာ အေသ၀ိတ မာန္မ်ဳိးသာျဖစ္ေခ်၏။
    မာနတရားေရွ႕ထား၍ အစစအရာရာ မဆင္မျခင္ျပဳမူသည္မ်ားေၾကာင့္ ဘ၀အဆက္ဆက္၊ မေကာင္းက်ဳိးကုိသာ ေပးတတ္ရာေသာေၾကာင့္ သံသရာခ်ဲ႕ထြင္ တတ္ေသာ တရားအစစ္ျဖစ္ေပသည္။
    ယင္း တက္ႂကြေထာင္လႊား သည္းမခံအားေသာ မာန္ေၾကာင့္၊ ႐ုိက္ႏွက္ေထာင္း ထု၊ ႏွိပ္စက္ကလူ ညႇင္းဆဲမႈ ခံရျခင္းမွအစ အခ်ဳပ္,ေထာင္တန္း၊ လက္ထိပ္၊ ႀကိဳးခ်ည္၊ စက္တုိင္တက္ရျခင္းတုိ႔အဆုံး ပ၀တၱိတစ္ဘ၀လုံး ဆုံး႐ႈံးနစ္နာရ၏။ ေသသည္၏ အျခားမဲ့၌ လည္း အပါယ္ေလးပါးသုိ႔ လားေရာက္ရ၏။
    ဒိ႒ိ = ဘုရားအစရွိေသာ အရိယာအေပါင္း သူေတာ္ေကာင္းတုိ႔သည္ ေကာင္းစြာ ထုတ္ေဖၚေဟာၾကားေတာ္မူအပ္ေသာ ပရမတၱဓမၼတုိ႔၌ ေဖါက္ျပန္မွားယြင္းစြာ သိတတ္ ျမင္တတ္ေသာ ဒိ႒ိ ေစတသိက္တည္း။
    ဒိ႒ိသည္ ခႏၶာငါးပါးကုိ ႏွိပ္စက္ရာ၌ တဏွာ၊ မာနတုိ႔ထက္ လက္စြမ္းထက္၏။ တစ္ဘ၀ ႏွစ္ဘ၀မွ်ေလာက္သာ ႏွိပ္စက္သည္မဟုတ္၊ ဘ၀အဆက္ဆက္ ႏွိပ္စက္၏။ သံသရာ၀ဋ္မွ မကၽြတ္မလြတ္ႏုိင္ေအာင္ ႏွိပ္စက္၏။ ပရမတ္အားျဖင့္ ထင္ရွားရွိေသာ ႐ူပကၡႏၶာ စသည္တုိ႔၌ ပုဂၢိဳလ္ရွိ၊ သတၱ၀ါရွိ၊ အတၱေကာင္ရွိ၊ အသက္လိပ္ျပာရွိသည္ဟူေသာ အယူမွားတရားကုိျဖစ္ေစ၏။ ထုိအယူကုိ သကၠာယဒိ႒ိ အယူဟု ေခၚဆုိရ၏။
    သကၠာယဒိ႒ိ အယူမျဖဴစင္ပဲႏွင့္ ေသလွ်င္ အပါယ္ေလးပါးသုိ႔သာလွ်င္ က်ေစ ေရာက္ေစတတ္ပါသည္။ အၾကင္ေ႐ြ႕မွ် ကာလပတ္လုံး သမၼာဒိ႒ိဥာဏ္ အျမင္မွန္ကုိ မရေသး၊ ထုိေ႐ြ႕မွ် ကာလပတ္လုံး အပါယ္ေဘးမွ စိတ္ မေအးရေသးပါ။
    ဘ၀သုံးထပ္၊ ဘုံသုံးရပ္၀ယ္၊ ဆုံလည္သည့္ႏြား၊ ရဟတ္ခ်ားသို႔ မရပ္မတည္ ပတ္ပတ္လည္လ်က္ ဘ၀သစ္ငုတ္, သံသရာသစ္ငုတ္သဖြယ္၊ အနည္းငယ္မွ်၊ မျပဳတ္ႏုိင္ မလႈပ္ႏုိင္ေအာင္ ျဖစ္ရေလေတာ့သတည္း။

ပခုကၠဴ ၀ိပႆနာသင္တန္း အရည္စစ္စာတမ္းမွ

No comments: