Pages

Thursday, May 10, 2012

ဓာတ္ ၆-ပါးကမၼ႒ာန္း၊ ဆဓာတု၀ိဘဂၤ

    ဒီေန႔ေတာ့ “ဓာတ္ ၆-ပါး ႐ႈပုံ႐ႈနည္း”ကုိ ပုိင္းျခားထင္ထင္ သိျမင္ႏုိင္ေအာင္ “ဆဓာတု၀ိဘဂၤကမၼ႒ာန္း”ကုိ အေသးစိတ္ေဟာမယ္ ေသေသခ်ာခ်ာမွတ္ထား၊ ဓာတ္ ၆-ပါးဆုိတာ ပထ၀ီ၊ အာေပါ၊ ေတေဇာ၊ ၀ါေယာ၊ အာကာသ၊ ၀ိညာဏဓာတ္ဆုိတဲ့ ဓာတ္ ၆-ပါးပဲ။

    (၁) ပထ၀ီဓာတ္။    ။ ပထ၀ီလုိ႔ ေခၚတဲ့ ေျမဓာတ္က “ဗဟိဒၶ”= အျပင္ေျမဓာတ္၊ “အဇၩတၱ”=အတြင္းေျမဓာတ္လုိ႔ ၂-ပါးရွိတယ္။ (က) ဗဟိဒၶေျမဓာတ္ဆုိတာ ေတာ, ေတာင္, သစ္ပင္, ေက်ာင္း, အိမ္ တုိက္တာ အစရွိတဲ့ မ်က္စိႏွင့္ ျမင္ေကာင္းတဲ့ အထည္၀တၳဳဟူသမွ်ကုိေခၚတယ္။ (ခ) အဇၩတၱေျမဓာတ္ဆုိတာ သက္ရွိသတၱ၀ါ သႏၲာန္မွာ ဆံပင္, ေမြးၫွင္း, ေျခသည္း, လက္သည္း, သြား, အေရထူ-အေရပါး, အသား, အေၾကာ, အ႐ုိး, ႐ုိးတြင္းျခင္ဆီ, အၫႈိ႕, ႏွလုံး, အသည္း, အေျမွး, အဖ်ဥ္း, အဆုတ္, အူမ, အူသိမ္, အစာသစ္, အစာေဟာင္းဆုိတဲ့ ၂၀-ေသာအစုကုိေခၚတယ္။ ဒီ ၂၀-အျပင္ “ေက်ာက္ကပ္၊ ကပ္ပယ္အိပ္”ဆုိတဲ့ ေျမဓာတ္ ၂-ခုလဲ ရွိေသးတယ္။ ဒီေျမဓာတ္ေတြဟာလဲ အဆင္း, သဏၭာန္, တည္ရာဌာန တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု မေရာမယွက္တဲ့ အပုိင္းအျခား (ပရိေစၧဒ)ကုိ ေရွးဦးစြာမွတ္ထားပါ။
    ခင္ဗ်ားတုိ႔ ႐ႈမွတ္ဖုိ႔ရာ ဒီလုိလုပ္၊ မင္းရဲ႕ ဆံပင္၊ ေျခသည္း လက္သည္းတုိ႔ကုိ ဉာဏ္နဲ႔ယူ၊ လက္တစ္ဖက္မွာထား၊ သင့္ေတာ္ရာ သခၤ်ဳိင္းေျမပုံေပၚက ေျမႀကီးခဲကုိယူ၊ အျခားလက္တစ္ဖက္မွာထား၊ ဒီ အတြင္း, အျပင္ ေျမဓာတ္ ၂-ပါးကုိ ယွဥ္ထားၿပီး ဒီေျမႀကီးခဲသည္ ငါမဟုတ္, ငါ့ဥစၥာမဟုတ္၊ ခက္မာျခင္းသေဘာရွိတဲ့ ေျမဓာတ္ပဲ၊ ဒီဆံပင္, ေျခသည္း လက္သည္းလဲ ငါမဟုတ္, ငါ့ဟာမဟုတ္၊ ေျမဓာတ္ပဲ၊ ဘာမွမထူး၊ အတူတူပဲလုိ႔ ၾကပ္ၾကပ္႐ႈေပးပါ။ ဥပမာ- မင္းရဲ႕ အဇၩတၱဓာတ္ျဖစ္တဲ့ ေျခသည္း လက္သည္းကုိ လွီးျဖတ္သုတ္သင္လုိက္က အျပင္ေျမဓာတ္သာ ျဖစ္သြားတယ္။ ဒီေျမႀကီးခဲနဲ႔ အတူတူသာျဖစ္သြားေတာ့တယ္။ မင္းတုိ႔ရဲ႕ ဘုိးဘြားမွား ေသလုိ႔ ျမွပ္ထားတဲ့ ေျမပုံကုိ သူတစ္ပါးကလာၿပီး တူး႐ြင္းနဲ႔ တူးဆြယူငင္တာကုိ တားျမစ္လုိ႔ မျဖစ္ႏုိင္သလုိ မင္းတုိ႔ဘုိးဘြားမ်ားရဲ႕ အသားအေရေတြဟာ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ေျမဓာတ္မုိ႔ ေျမပုံေတြရေတာ့မယ္။ မင္းတုိ႔က “ငါ့အဘုိးအဘြား”ရယ္လုိ႔ ဘာမွ်မေျပာႏုိင္ဘူး၊ ေျမဓာတ္ျဖစ္ေနၿပီမဟုတ္လား။

    (၂) အာေပါဓာတ္။    ။ အာေပါဆုိတဲ့ ေရဓာတ္ဟာလဲ “ဗဟိဒၶ”= အျပင္ေရဓာတ္၊ “အဇၩတၱ”= အတြင္းေရဓာတ္လုိ႔ ၂-ပါးရွိတယ္။ (က) ဗဟိဒၶ= အျပင္ေရဓာတ္ သႏၲာန္မွာ သမုဒၵရာေရ, ျမစ္, အင္း, အုိင္, ေခ်ာင္း, ေျမာင္းေရ အခုိးအေငြ႕မွ တျဖစ္လဲၿပီး ေကာင္းကင္မွက်လာတဲ့ေရ ေပါင္းဖဲြ႔ယုိစီးျခင္းသေဘာျဖစ္ေသာ ေရဟူသမွ်ကုိ အျပင္ေရဓာတ္လုိ႔ေခၚတယ္။ (ခ) အဇၩတၱ= အတြင္းေရဓာတ္သႏၲာန္မွာ သက္ရွိသတၱ၀ါတုိ႔ရဲ႕ “သည္းေျခ, သလိပ္, ျပည္, ေသြး, ေခၽြး, အဆီခဲ, မ်က္ရည္, အဆီၾကည္, တံေတြး, ႏွပ္, အေစး, က်င္ငယ္”လုိ႔ ၁၂-ပါးေသာ ေပါင္းဖဲြ႕ယုိစီးျခင္းသေဘာရွိတဲ့ အရည္ေတြကုိ အတြင္းေရဓာတ္လုိ႔ ေခၚတယ္။ ဒီ ၁၂-ပါးအျပင္ “သုတ္ေသြး၊ ႏုိ႔ရည္”ဆုိတဲ့ ၂-ပါးလဲ ရွိေသးတယ္။
    သက္ရွိသတၱ၀ါေတြစြန္႔ပစ္လုိက္တဲ့ “က်င္ငယ္, ႏွပ္, တံေတြး မ်ားဟာ အဇၩတၱသႏၲာန္မွာ ဗဟိဒၶဓာတ္အျဖစ္သို႔ ေရာက္သြားတယ္။ အဲဒီေတာ့ မင္းဉာဏ္နဲ႔ ယွဥ္ၿပီး ခြက္တစ္ခုနဲ႔ ျမစ္ထဲကေရကုိယူ၊ ၿပီးေတာ့ မင္းတုိ႔စြန္႔ပစ္လုိက္တဲ့ က်င္ငယ္ကုိ ခြက္တစ္ခုနဲ႔ယူ။ ယွဥ္ထားၿပီးေတာ့ ေသေသခ်ာခ်ာ စဥ္းစားၾကည့္ပါ၊ ကုိင္း.... ထုိေပါင္းဖဲြ႕ ယုိစီးျခင္းသေဘာရွိတဲ့ ေရဓာတ္နဲ႔ အတူတူပဲဆုိတာေတြ႕ရမယ္။ ဒီေရသည္ “ငါမဟုတ္ ငါ့ေရမဟုတ္”လုိ႔ သိရမယ္။

    (၃) ေတေဇာဓာတ္။    ။ ေတေဇာဓာတ္ဆုိတာ အပူဓာတ္= မီးဓာတ္ကုိ ေခၚတယ္။ ဒီေတေဇာဓာတ္မွာလဲ “ဗဟိဒၶ”=အျပင္မီးဓာတ္၊ “အဇၩတၱ”= အတြင္းမီးဓာတ္လုိ႔ ႏွစ္ပါးရွိျပန္တယ္။ (က) ဗဟိဒၶ= အျပင္မီးဓာတ္သႏၲာန္မွာ ကမၻာဖ်က္မီး၊ ငရဲမီး၊ ထမင္းဟင္းခ်က္တဲ့မီး၊ အပူဓာတ္နဲ႔ေတြ႕ထိ၍ျဖစ္တဲ့မီးတုိ႔ျဖစ္တယ္။ ကမၻာ့အစြန္း၌ သက္ရွိသတၱ၀ါတုိ႔မေနႏုိင္ေလာက္ေအာင္ေအးတဲ့မီး၊ ေတာေတာင္ေတြမွာ ေရေတြအၿမဲတမ္းခဲျခင္း၊ ပူျခင္း ေအးျခင္းစတဲ့ အပူအေအးဟူသမွ်ကုိ ဗဟိဒၶ=အျပင္မီးဓာတ္လုိ႔ ေခၚတယ္။ (ခ) အဇၩတၱ= အတြင္းမီးဓာတ္ဆုိတာ သက္ရွိသတၱ၀ါမ်ားမွာ “ဥသၼာမီး၊ ပါစကမီး၊ သႏၲာပနမီး၊ ဒဟမီး၊ ဇီရဏမီး”လုိ႔ ငါးမ်ဳိးရွိတယ္။ ဒီအတြင္း မီးဓာတ္ ၅-ပါးဆုိတဲ့ ပူမႈ ေအးမႈဟူေသာသေဘာ ေလာင္ပုံကိစၥ တည္ရာဌာနတုိ႔က ေရွးဦးစြာမွတ္ထားဦး။
    ဥသၼာမီး- ဆုိတာ တစ္ကုိယ္လုံး၌အတြင္းအျပင္မလပ္ လက္နဲ႔စမ္းသပ္ရင္ ေႏြးေႏြးေတြ႕ရတဲ့ ပကတိကုိယ္ေငြ႕ကုိေခၚတယ္။ ဒီပကတိကုိယ္ေငြ႕ဆုိတဲ့ ဥသၼာမီးဟာ ပူတဲ့မီးျဖစ္တယ္။ အေရနဲ႔တကြ အေရအတြင္း တစ္ကုိယ္လုံးအႏွံ႔စဲြၿပီး ေႏြး႐ုံသာမကေလာင္ေနတယ္။ ဒီ “ဥသၼာမီး” လုံး၀ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားရင္ သတၱ၀ါေသတယ္လုိ႔မွတ္။
    ပါစကမီး- ဆုိတာ အစာအဟာရအမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ႏူးနပ္ေက်ေစတတ္တဲ့ ၀မ္းမီးလုိ႔ ေခၚတယ္။ ဒီ ၀မ္းမီးေခၚတဲ့ ပါစကမီးကလဲ လွ်ာခင္ (ရွခင္)ေအာက္ လည္ေခ်ာင္း၀မွစၿပီး ဘင္ (ဖင္၀)တုိင္ေအာင္ တည္ရွိတယ္။ ဒီ မီးဟာ အစာအာဟာရတုိ႔ကုိ ေလာင္ခ်က္ေစလ်က္ အစာသစ္အိမ္မွာ အားႀကီးစြာစဲြ၍တည္တယ္။ ဒီ ပါစကမီး လုံး၀ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရင္လဲ သတၱ၀ါေသတယ္လုိ႔မွတ္။
    သႏၲာပနမီး- ဆုိတာ ဥသၼာမီးေခၚ ပကတိကုိယ္ေငြ႕ထက္ လြန္ကဲၿပီးျဖစ္ေပၚလာတယ္တဲ့၊ “သူငယ္နာပူ၊ မီးယပ္ပူ၊ ဒူလာပူ၊ ဖ်ားတဲ့အပူ”စတဲ့ အပူနာမ်ဳိး၊ ဣရိယာပုတ္မေျပာင္းလဲဘဲေနလုိ႔ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့အပူ၊ ေနရွိန္ မီးရွိန္သင့္ၿပီး ျဖစ္ေပၚလာတဲ့အပူ၊ ေသာကပရိေဒ၀အားႀကီးလုိ႔ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့အပူ၊ ဒီလုိအပူမ်ဳိးကုိ “သႏၲာပန” မီးလုိ႔မွတ္။
    ဒဟမီး- ဆုိတာ သႏၲာပနမီးထက္လြန္ကဲၿပီးလူးလဲေအာ္ေနရေအာင္ အျပင္းအထန္ မခံႏုိင္ေအာင္ ပူၿပီးေလာင္တဲ့မီး၊ ေသျခင္းသုိ႔ေရာက္ေအာင္ပူၿပီးေလာင္တဲ့မီး၊ ပကတိအေအးထက္ လြန္ကဲစြာေအးၿပီး ေလာင္တဲ့မီး၊ ေသျခင္းသုိ႔ေရာက္ေအာင္ ေအးၿပီး ေလာင္တဲ့မီး၊ ဒီေလာင္တဲ့မီးမ်ဳိး မ်ားကုိ “ဒဟမီး”လုိ႔ ေခၚတယ္။
    ဇီရဏမီး- ဆုိတာ အထက္မီးေလးပါးမွ အလတ္ျဖစ္တဲ့ တကုိယ္လုံးမွာ ရွိရွိသမွ်အလုံးစုံ ေႏြးမႈေအးမႈဆုိတဲ့ “ဥဏွမီး၊ သီတမီး” ေႏြးတယ္ေအးတယ္လုိ႔ပင္ မသိႏုိင္ေလာက္ေအာင္ႏွံ႔ေနတဲ့မီး၊ ဒီမီးအားလုံးဟာ မိမိတုိ႔စဲြရာ ေျမဓာတ္ ေရဓာတ္တုိ႔ကုိ ငယ္႐ြယ္စဥ္ကနဲ႔ မတူေစပဲ တေန႔တျခား ရင့္ေရာ္ေဆြးေျမ့ေစတတ္တဲ့ ဆုတ္ယုတ္အုိမင္းေစတတ္တဲ့ သတၱိရွိလုိ႔ “ဇီရဏမီး”လုိ႔ ေခၚတယ္။
    ဒီမီးဓာတ္ ငါးပါးတုိ႔အေၾကာင္း, ကိစၥ, တည္ရာဌာန အခုိက္အတန္႔အားျဖင့္ ငါးပါးကဲြျပားၿပီးေနတယ္။ သေဘာတရား တရားကုိယ္မွာ “ပူမႈ”ဟူေသာ “ဥဏွ”မီးနဲ႔ “ေအးမႈ”ဟူေသာ “သီတမီး” ႏွစ္ပါးသာရွိတယ္။ ဒါကုိ ေရွးဦးစြာ မွတ္သား၍ ဉာဏ္တည္းဟူေသာလက္ျဖင့္ ဗဟိဒၶ= အျပင္မီး၊ မီးခဲႀကီးေတြယူၿပီး၊ အဇၩတၱ= ကုိယ္တြင္းက အသဲႏွလုံးတည္းဟူေသာ “ဥဏွ-ဥသၼာ မီးခဲႀကီး”ကုိလဲယူ၊ ဒီ ႏွစ္မ်ဳိးကုိ ယွဥ္ထားၿပီးေနာက္၊ လက္နဲ႔ ကုိင္စမ္းရရင္ ႏွစ္မ်ဳိးလုံးပူေနမယ္။ ပူေႏြးမႈမွာ အတူတူပဲ၊ ဒီေတာ့ ဗဟိဒၶ= အျပင္မီးဟာ “ငါမဟုတ္၊ ငါ့ဥစၥာမဟုတ္၊ ပူျခင္းသေဘာ၊ ေလာင္ျခင္းကိစၥရွိေသာ မီးဓာတ္ပင္တည္း၊ ထုိ႔အတူ အဇၩတၱ= အတြင္းမီးဓာတ္လဲ ငါမဟုတ္၊ ငါ့ဥစၥာမဟုတ္၊ ပူျခင္းသေဘာ ေလာင္ျခင္းကိစၥရွိတဲ့ မီးဓာတ္ပင္ ျဖစ္၏။” ဒီလုိ အျပင္မီးဓာတ္နဲ႔ အတြင္းမီးဓာတ္ကုိ အတြင္းအျပင္ မျခားနားပဲ တစ္ထပ္တည္း တူေအာင္ယွဥ္ၿပီး ၾကည့္႐ႈပြားမ်ားရမယ္။

    (၄) ၀ါေယာဓာတ္။    ။၀ါေယာဓာတ္ဆုိတာ ေလဓာတ္ကုိ ေခၚတယ္။ ဒီေလဓာတ္မွာလဲ “ဗဟိဒၶ” =အျပင္ေလဓာတ္၊ “အဇၩတၱ” =အတြင္းေလဓာတ္လုိ႔ ႏွစ္ပါးရွိတယ္။ (က) ဗဟိဒၶ= အျပင္ေလဓာတ္ဆုိတာ အထက္ေကာင္းကင္မွာ လြင့္တုိက္ေနတဲ့ေလ၊ ကမၻာဖ်က္ေလ၊ ဖုိထုိးတဲ့ေလ၊ အစရွိတဲ့ လြင့္ပါးလႈပ္ရွားျခင္းသေဘာ၊ ေထာက္ကန္ေတာင့္တင္းျခင္း သေဘာဟူသမွ်ကုိ “အျပင္ေလဓာတ္”လုိ႔ ေခၚတယ္။ (ခ) အဇၩတၱ= အတြင္းေလဓာတ္ ဆုိတာ သက္ရွိသတၱ၀ါသႏၲာန္မွာ ၀င္သက္ထြက္သက္ဆုိတဲ့ အႆာသပႆာသေလ၊ ၀မ္းတြင္းမွ အထက္လွန္ၿပီး ေပါက္ရွိရာထြက္တဲ့ ဥဒၶဂၤမေလ၊ ၀မ္းတြင္းမွ ေအာက္စုန္ဆင္းတဲ့ အေဓာဂမေလ၊ အတြင္းမွာေအာင္းေနတဲ့ ေကာ႒ာသယေလ၊ အျပင္ဘက္၀မ္းေခါင္း ရင္ေခါင္းထဲမွာ ေအာင္းေနတဲ့ ကုစိၧသယေလ၊ ၀မ္းေခါင္း, ရင္ေခါင္းမွ လြတ္ရာ တစ္ကုိယ္လုံးအႏွံ႔ အဂၤါႀကီးငယ္ကုိ ေလွ်ာက္သြားလွည့္လည္ေနတဲ့ အဂၤမဂၤါႏုသာရီေလလုိ႔ ၆-ပါးရွိတယ္။ ဒီ ၆-ပါးေသာ လြင့္ပါးလႈပ္ရွားျခင္းသေဘာ၊ ေထာက္ကန္ေတာင့္တင္းျခင္း သေဘာေတြကုိ အဇၩတၱ- အတြင္းေလဓာတ္လုိ႔ ေခၚတယ္။
    ဒီေလဓာတ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေရွ႕ ၄-မ်ဳိးကေတာ့ မင္းတုိ႔ သိၿပီးျဖစ္တယ္။ ေနာ္ ၂-မ်ဳိးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆုိး၀ါးပုံကုိ အက်ဥ္းမွ်ေျပာျပမယ္။ “ကုစၧိသယေလ” ပ်က္စီးေဖာက္ျပန္ ထႂကြရင္ ၀မ္းကုိ ရင္ကုိ ေဖာက္ၿပီးထြက္တတ္တယ္။ အထက္ေအာက္ ျခားနား ထားေသာ အေမွးလႊာတုိ႔ကုိ ဆုတ္ျဖတ္ေဖာက္ခဲြတတ္တယ္။ ဒီ အခါမွာ သတၱ၀ါေသရတယ္။ ဒီေလဟာ ဒီလုိဆုတ္ၿဖဲ ေဖာက္ခဲြတတ္သျဖင့္ ဒါးငယ္ဦးခၽြန္းနဲ႔ တူလုိ႔ ေလဓါးေျမာင္လုိ႔ေခၚတယ္။ ၿပီးေတာ့ “အဂၤမဂၤါႏုသာရီေလ” ဖ်က္ဆီးေဖာက္ျပန္ထႂကြေသာင္းက်န္းရင္၊ မ်က္စိေၾကာ, နားေၾကာ, ေမးေၾကာ, လည္ပင္းေၾကာ, ကုိယ္ေၾကာ, ေျခေထာက္ေၾကာ အစရွိတဲ့ အေၾကာငယ္ အေၾကာဆက္တုိ႔ကုိ ျဖတ္လုိက္ရင္ ပါးစပ္႐ြဲ႕ လည္ပင္းေစာင္း, ကုိယ္တျခမ္းေသစတဲ့ အလြန္ဆုိး၀ါးေလမ်ဳိးကုိ “ေလသင္ဓုန္း”လုိ႔ေခၚတယ္။
    အလုပ္စခန္းမွာ- ႏွာေခါင္း၀မွ ၀င္သက္ထြက္သက္ေလနဲ႔ ဖုိႏႈတ္သီး၀မွ ၀င္သက္ထြက္သက္ေလကုိ လက္၀ါးနဲ႔ ခံစမ္းၾကည့္၊ တုိးေ၀ွ႔ တုိက္လြင့္ျခင္းကိစၥရွိတဲ့ အဟုန္သေဘာ၊ လႈပ္ရွားသြားလာျခင္း အတူတူဆုိတာ ေတြ႕ရလိမ့္မယ္။ ဒီ ႏွာေခါင္းကထြက္လာတဲ့ေလဟာ “ငါမဟုတ္၊ ငါ့ဥစၥာမဟုတ္ တုိးေ၀ွ႔တုိက္ခတ္ျခင္းသေဘာျဖစ္တယ္”လုိ႔ သိရမယ္။ ငါ သာဓက တခုျပမယ္။
    ဘုရားရွင္လက္ထက္က နာဂသမလ အမည္ရွိတဲ့ မေထရ္ျမတ္တစ္ပါးဟာ ၿမိဳ႕တြင္းကုိ ဆြမ္းခံ၀င္လာတဲ့အခါမွာ လမ္းဆုံတခုမွာ “႐ုပ္ေရအတန္ေျပျပစ္လွပတဲ့ ကေခ်သည္မတစ္ေယာက္ လူထုပရိသတ္ႀကီး စဲြေလာက္ေအာင္ ခါး, ရင္, တင္နဲ႔ အမ်ဳိးမ်ဳိးလႈပ္ရွား ကျပ အသုံးေတာ္ခံေနတာ”ကုိ သြားၿပီးေတြ႔ရတယ္။ ဒီ အခါမွာ မေထရ္ျမတ္က “အင္း.... ႐ုပ္ေရ႐ူပကာယ ကလဲ လွပပါေပတယ္၊ အက အခုန္ကလဲ ေကာင္းပါေပတယ္၊ ဒါေၾကာင့္မုိ႔လဲ ပုထုဇဥ္အကန္းေတြကုိ သူ႔႐ူပါ႐ုံၫြတ္ကြင္းနဲ႔ အမိဖမ္းႏုိင္တာပဲ”လုိ႔ ေယာနိေသာမနသိကာရ (မွန္ကန္တဲ့ႏွလုံးသြင္းမႈ)ကုိ ျဖစ္ေစၿပီး “ဒီေခ်ာေမာလွပတာဟာ မိန္းမ မဟုတ္, ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာငါးပါးသာ ျဖစ္တယ္၊ ယခုလုိ လႈပ္ရွားကခုန္ေနတာလဲ အတြင္းက ေလဓာတ္, ေျမဓာတ္, ေရဓာတ္တုိ႔ လႈပ္ရွား တိုက္လြင့္ေနျခင္းသာျဖစ္တယ္။ အတြင္းေလဓာတ္က တြန္းကန္ လႈပ္ရွားေနလုိ႔ မ်က္လုံး, မ်က္ေတာင္, ေမး, လက္, ေျခေတြလႈပ္ရွားမႈ ျဖစ္ရတာပဲ။ ဗဟိဒၶ အျပင္ေလ တုိက္ခတ္ျခင္းခံရတဲ့အခါ သစ္ပင္မ်ား လႈပ္ရွားသကဲ့သုိ႔ပါတကား”လုိ႔ သတိသမၸဇဥ္နဲ႔ ယွဥ္ၿပီး ခႏၶာဘက္သုိ႔ ၀ိပႆနာဉာဏ္လွည့္လုိက္ေတာ့ ခဏေလးနဲ႔ ရဟႏၲာ ျဖစ္သြားတယ္။
    အဲဒီလုိ အျဖစ္သေဘာအပ်က္သေဘာမသိ၊ ဓာတ္အေၾကာင္းနားမလည္တဲ့ မင္းတုိ႔အဖုိ႔ေတာ့ အလြန္ၾကည့္ေကာင္းေနမွေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ မင္းတုိ႔ကုိ ဓာတ္ ၆-ပါး၊ ခႏၶာငါးပါးအေၾကာင္း က်က်နန ရွင္းေျပာေနတာ၊ ဒါေတြအေရးႀကီးတယ္ေနာ္။

    (၅) အာကာသဓာတ္။        ။ အာကာသဓာတ္မွာလဲ ဗဟိဒၶ= အျပင္အာကာသဓာတ္၊ အဇၩတၱ= အတြင္းအာကာသဓာတ္လုိ႔ ၂-ပါးရွိတယ္။  (က)အျပင္အာကာသဓာတ္ဆိုတာ ေရေျမတုိ႔၏ ေအာက္မွာရွိတဲ့ အာကာသ၊ ေရေျမတုိ႔အေပၚမွာရွိတဲ့ အာကာသ၊ ေက်ာင္း တုိက္တာ အေဆာက္အဦးတုိ႔အတြင္း ေရဓာတ္ ေျမဓာတ္တုိ႔နဲ႔ မထိပဲ ရွိတဲ့ေနရာအားလုံးကုိလဲ အျပင္အာကာသလုိ႔ ေခၚတယ္။ (ခ) အတြင္းအာကာသဆုိတာကေတာ့ နားေပါက္, ႏွာေခါင္းေပါက္, ပါးစပ္ေပါက္ စေသာ ေျမဓာတ္မရွိပဲ ဟင္းလင္းျပင္ အေပါက္ဟူသမွ်ကုိ အဇၩတၱ အတြင္းအာကာသလုိ႔ ေခၚတယ္။ အေခါင္းေပါက္ရွိတဲ့ ေတာင္ပုိ႔ သစ္ပင္ေတြ႔တဲ့အခါ ဒါေတြဟာ အျပင္အာကာသေတြပဲ ငါ့ကုိယ္မွာရွိတာနဲ႔ အတူတူပဲ၊ အတြင္းအျပင္သာ ကဲြတာပဲလုိ႔ ႐ႈတတ္ရမယ္။

    ဟင္းအုိးနဲ႔ ဓာတ္ ၅-ပါး။        ။ မင္းကုိ ဥပမာတခုျပအုံးမယ္။ ပြက္ပြက္ဆူေနတဲ့ဟင္းအုိးကုိ ဓာတ္ ၅-ပါး ကဲြျပားေအာင္ခဲြျပမယ္။ ေသေသခ်ာခ်ာမွတ္ထား၊ ဟင္းအုိးအတြင္းက အတုံးေတြ, အဖတ္ေတြဟာ ေျမဓာတ္လုိ႔မွတ္ထား၊ အေရဟူသမွ်ကုိ ေရဓာတ္လုိ႔မွတ္ထား၊ အဲဒီ ဟင္းအုိးထဲကုိႏႈိက္ရင္ ပူတာေလာင္တာကုိ ေတြ႔မယ္။ ဒါကုိ မီးဓာတ္လုိ႔ မွတ္ထား၊ အဖတ္ေတြ အေရေတြကုိ တုိးတက္တုိက္လြင့္ေနတဲ့ အဟုန္၊ အေပၚကုိ တ႐ွဴး႐ွဴး တ႐ွဲ႐ွဲ တက္ေနတဲ့ အခုိးအေငြ႕ကုိ ေလဓာတ္လုိ႔မွတ္ထား၊ အုိးႏႈတ္ခမ္း၀အတြင္း ဟင္းလင္းလပ္ေနတဲ့ေနရာကုိ အာကာသဓာတ္လုိ႔မွတ္ထား။

    ေကာင္းၿပီး၊ ဒီဟင္းအုိးထဲက အဖတ္ကုိ ကုိင္ၾကည့္ရင္ ပူမယ္။ ပူတာအဖတ္မဟုတ္၊ အဖတ္ဟာအပူမဟုတ္၊ အဖတ္ကေျမဓာတ္ပဲ၊ ပူျခင္းသေဘာက မီးဓာတ္၊ ဓာတ္ဆုိတာ အရာ၀တၳဳ အေကာင္အထည္မရွိဘူး။ မီးေတာက္ကုိ လက္နဲ႔ကုိင္ဖမ္းၾကည့္ပါ။ မင္း သိလိမ့္မယ္။ အေရေတြကုိ လက္နဲ႔ႏႈိက္ၾကည့္၊ ပူရမယ္။ အပူဟာ အေရမဟုတ္၊ အေရဟာ အပူမဟုတ္၊ အေရက ေရဓာတ္၊ ပူျခင္းသေဘာက မီးဓာတ္၊ ကုိင္း တ႐ွဴး႐ွဴးတရွဲရွဲျမည္ေနတဲ့အုိးထဲက အခုိးအေငြ႕အဟုန္ေတြကုိ လက္၀ါးခံၿပီးထားရင္ ပူရမယ္။ ဒီပူတာဟာ အခုိးမဟုတ္၊ အခုိးအဟုန္ဟာ အပူမဟုတ္၊ အခုိးအဟုန္ေတြက ေလဓာတ္၊ ပူျခင္းသေဘာက မီးဓာတ္၊ ဒီ မီးဓာတ္ဟာ ေျမဓာတ္၊ ေရဓာတ္၊ ေလဓာတ္၊တုိ႔ကုိ စဲြၿပီးေလာင္ေနတယ္။ ဒါဟာ ပူတဲ့ ဥဏွမီးနဲ႔ ယွဥ္တဲ့ ဓာတ္ ငါးပါးပဲ၊ ေအးတဲ့ သီတမီးနဲ႔ ယွဥ္ၿပီးျဖစ္တဲ့ ဓာတ္ငါးပါးကေတာ့ ဘိလပ္ရည္ပုလင္းကုိ ၾကည့္ေပါ့။

    (၆) ၀ိညာဏဓာတ္။    ။ ၀ိညာဏဓာတ္ဆုိတာ အာ႐ုံဆီသုိ႔ ေရွး႐ႈေျပးသြားတတ္၊ ၫြတ္တတ္တဲ့ အနက္သေဘာေၾကာင့္ နာမ္လုိ႔ေခၚတယ္။ ေစာေစာကေျပာခဲ့တဲ့ ဓာတ္ ၅-ပါးေတြဟာ အပူအေအးစသည္တုိ႔ေၾကာင့္ ေဖာက္ျပန္တတ္တဲ့ သေဘာရွိလုိ႔ ႐ုပ္လုိ႔ေခၚတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဓာတ္ ၆-ပါးကုိ  အက်ဥ္းခ်ဳံးၿပီး “႐ုပ္ဓာတ္ နာမ္ဓာတ္”လုိ႔ ၂-ပါးပဲေခၚရတယ္။ ယခင္က ဓာတ္ငါးပါးဟာ ႐ုပ္ဓာတ္၊ ဒီ႐ုပ္ေတြလႈပ္ရွား ပ်က္ျပားျခင္း၊ ေကာင္း ဆုိး ေ၀ဖန္ခံစားျခင္းကုိ သိမႈက “၀ိညာဏဓာတ္”လုိ႔ ေခၚတယ္။

    အဲဒီေတာ့ မင္းတုိ႔ သေဘာေပါက္ရဲ႕လား၊ မင္းတုိ႔က ဗဟိဒၶ အျပင္ ႐ုပ္ဓာတ္ ၅-ပါးကုိေတာ့ “သူပဲ၊ ငါပဲ၊ ေယာက်္ား၊ မိန္းမ မခဲြျခားပဲ” အဇၩတၱ=အတြင္းဓာတ္ ၅-ပါးကုိသာ ေယာက်္ား, မိန္းမ, သူ, ငါ, ခဲြျခားၿပီး စဲြမွတ္ေနၾကတာ။ မင္းတုိ႔ရဲ႕ အတြင္းဓာတ္ေတြဟာ အခုလုိ တစ္လုံးတည္းတစည္းတည္း ေပါင္းစပ္မေနပဲ၊ အျပင္ဓာတ္ေတြလုိ တကဲြတျပားစီေနမယ္၊ ပုိင္းျခားတတ္မယ္ဆုိရင္၊ ပုဂၢိဳလ္, သတၱ၀ါ, သူ, ငါ, ေယာက်္ား, မိန္းမလုိ႔ စဲြထင္ေနမွာမဟုတ္ဘူး။ ေယာက်္ားမိန္းမဆုိတာ ဓာတ္ ၆-ပါးပဲရွိတယ္။ “ပညတ္” အဆုိသာ ေယာက်္ားမိန္းမ ခဲြၾကတာပါ။ အဟုတ္မရွိ၊ တကယ္မရွိပါဘူး။ အဟုတ္ရွိ တကယ္ရွိတာက တကုိယ္လုံးမွာရွိတဲ့ မာမႈ၊ ေပ်ာ့မႈဆုိတဲ့ ပထ၀ီဓာတ္၊ ဖဲြ႔စည္းမႈ ယုိစီးမႈဆုိတဲ့ အာေပါဓာတ္၊ ပူမႈ ေအးမႈဆုိတဲ့ ေတေဇာဓာတ္၊ ေတာင့္တင္းမႈ ေဖာင္းပြမႈ ေထာက္ကန္လႈပ္ရွားမႈ ဆုိတဲ့ ၀ါေယာဓာတ္၊ ႐ုပ္ကလာပ္ေတြအခ်င္းခ်င္း မေရာစပ္ရေအာင္ ပုိင္းျခားထားတဲ့ အာကာသဓာတ္၊ သိမႈဆုိတဲ့ ၀ိညာဏဓာတ္၊ ဒီဓာတ္ ၆-ပါးသာ ေပါင္းစပ္ေနျခင္းျဖစ္တယ္။ သေဘာေပါက္ၿပီးလား။
    ကဲ.... မင္း အခု “႐ုပ္ ဓာတ္ နာမ္ ဓာတ္” ဆုိတာ ကဲြကဲြျပားျပားသိၿပီေနာ္၊ “ဒိ႒ိ”ခြါပုံလဲ ျပၿပီးၿပီ။ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္နည္းနဲ႔လဲ ခဲြျပၿပီးၿပီ။ ဒီေတာ့ မင္းရဲ႕ တာ၀န္က အလုပ္လုပ္ဖုိ႔ပဲ က်န္ေတာ့တယ္။ ကဲ မင္းျပန္ၿပီး တရားအားထုတ္ေခ်ေတာ့။

မုိးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ ၾသ၀ါဒတရားမ်ားမွ
(၁၃၁၉-ခု ေတာ္သလင္းလ၌ “ေထ႐ုပၸတၱိႏွင့္က်င့္စဥ္”ေရးသူ ဦးေက်ာ္သိန္းအား ေဟာၾကားေသာ တရား ၃-ပုဒ္ မွ)

No comments: