Pages

Sunday, May 13, 2012

နိဗၺာန္ - ပရိနိဗၺာန္

ပရိနိဗၺာန္ ၃-မ်ဳိး။    ။ နိဗၺာန္ႏွင့္ ပရိနိဗၺာန္သည္ သေဘာတူ၏။ ထုိ ပရိနိဗၺာန္သည္ ကိေလသာတုိ႔၏ ၿငိမ္းေအးျခင္းဟူေသာ ကိေလသပရိနိဗၺာန္၊ ႐ုပ္ခႏၶာေတာ္၏ ၿငိမ္းေအးျခင္းဟူေသာ ခႏၶပရိနိဗၺာန္၊ ဓာတ္ေတာ္တုိ႔၏ ၿငိမ္းေအးၿခင္းဟူေသာ ဓာတုပရိနိဗၺာန္ အားျဖင့္ ၃-ပါး အျပားရွိ၏။

ကိေလသပရိနိဗၺာန္။    ။ သတၱ၀ါတုိင္း၌ရွိေသာ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ စေသာ ကိေလသာတုိ႔သည္ စိတ္ကုိ ပူေလာင္ေစၾကကုန္၏၊ တဏွာ ရာဂ ေလာဘမီး၏ ပူေလာင္မႈေၾကာင့္ ဆရာမိဘ စသူတုိ႔၏ စကားကုိမွ် နားမေထာင္ႏုိင္ပဲ လုပ္ခ်င္ရာလုပ္ၾကသူေတြ၊ အလုိမက်ေသာ ေဒါသမီးေၾကာင့္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ပင္ ေသေၾကာင္းႀကံၾကသူေတြကုိ ၾကည့္လွ်င္ ေလာဘ၊ ေဒါသမီးတုိ႔ ပူေလာင္ပုံမွာ အလြန္ထင္ရွား၏။ ထုိ႔သုိ႔ ေလာဘမီး ေဒါသမီး အေလာင္ခံရျခင္းမွာလည္း ေမာဟမီးက အေၾကာင္းအက်ိဳး မသိမျမင္ႏုိင္ေအာင္ ဖုံးကြယ္ထားေသာေၾကာင့္ျဖစ္၏။ ဥပမာ- ကေလးငယ္သည္ ပူမွန္းမသိေသာေၾကာင့္ မီးကုိကုိင္ခ်င္သကဲ့သို႔ (တခ်ဳိ႕မွာကုိင္မိသကဲ့သုိ႔)တည္း၊ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ အရဟတၱဖုိလ္ကုိ ရေသာအခါ ထုိ ကိေလသာ အပူမီးတုိ႔ အလုံးစုံကုန္၍ ၿငိမ္းေအးၾကေလေတာ့၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ( ကိေလသပရိနိဗၺာနံ၊ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ကိေလသ ပရိနိဗၺာန္သည္၊ ေဗာဓိပလႅေကၤ အေဟာသိ၊ ဘုရားျဖစ္ရာ မဟာေဗာဓိပလႅင္၌ ျဖစ္ခဲ့ၿပီ)ဟု ဉာဏ၀ိဘဂၤအဌကထာ(ႏွာ-၄၁၃-၌) မိန္႔သည္။

ခႏၶပရိနိဗၺာန္။    ။ ႐ုပ္နာမ္ ၂-ရပ္ေပါင္းစပ္၍ တည္ေနေသာ ဤခႏၶာကုိယ္သည္ ေအးခ်မ္း ၿငိမ္းသက္ျခင္းမရွိေသာ အပူတုံးသာျဖစ္၏။ ဇာတိမီး၊ ဇရာမီး၊ မရဏမီးစေသာ မီးတစ္ဆယ့္တစ္ပါးသည္ ဤခႏၶာကုိယ္၌ တစ္မ်ဳိးၿပီးတစ္မ်ဳိး ေလာင္လ်က္ရွိ၏။ ဓမၼစၾကာ ပါဠိေတာ္၌ လာေသာ ခ်စ္သူႏွင့္ကဲြရျခင္း၊ မုန္းသူႏွင့္တဲြရျခင္း၊ အလုိရွိတာမရျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ရေသာ ဒုကၡမ်ားသည္လည္း အပူမ်ားပင္ ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သတၱ၀ါတုိင္း၏ ခႏၶာကုိယ္သည္ ဒုကၡအပူ မီးအပူတုိ႔ျဖင့္ အၿမဲပူ၍ေန၏။
    အျခားသူ၏ခႏၶာကုိယ္ကုိ မဆုိထားဘိ၊ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ခႏၶာကုိယ္ေတာ္ေသာ္မွလည္း ၀မ္းေတာ္လားခ်ိန္မွစ၍ အားေတာ္နည္းပါးရကား ၃-ဂါ၀ုတ္ခရီး၌ မၾကာမၾကာ နားေတာ္မူရျခင္း၊ ေရေသာက္ေတာ္မူလုိေသာေၾကာင့္ ေရခပ္ေစေတာ္မူရျခင္းအားျဖင့္ ခႏၶာကုိယ္၏ အပူဒဏ္ကုိ ပင္ပန္းႀကီးစြာ ခံေတာ္မူရပါေသးသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေညာင္ေစာင္းကေလး အေပၚမွာပင္ စ်ာန္ေပါင္းမ်ားစြာ အႀကိမ္ႀကိမ္အခါခါ ၀င္စားေတာ္မူၿပီး၍ စတုတၳစ်န္မွ ထေတာ္မူေသာအခါ ပဋိသေႏၶေနေတာ္မူတုန္းကျဖစ္ေသာ မဟာ၀ိပါက္ပထမစိတ္ႏွင့္တူေသာ ဘ၀င္စိတ္ျဖင့္ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူျခင္းသည္ ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာဟူေသာ အပူတုံးႀကီး၏ ၿငိမ္းေအးျခင္းဟူေသာ ခႏၶာပရိနိဗၺာန္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ - ( ခႏၶပရိနိဗၺာနံ ကုသိနာရာယံ၊ ခႏၶပရိနိဗၺာန္သည္ ကုသိနာ႐ုံၿမိဳ႕၌ ျဖစ္ခဲ့ၿပီ)ဟု ဉာဏ၀ိဘဂၤအ႒ကထာ (ႏွာ- ၄၁၃၌) မိန္႔သည္။

မီးၿငိမ္းၿခင္း ဥပမာ။    ။ ဤခႏၶပရိနိဗၺာန္ ျဖစ္ေတာ္မူပုံကုိပင္ ရည္႐ြယ္ေတာ္မူ၍ နိဗၺႏၲိ ဓီရာ ယထယံ ပဒီေပါ= ဘုရား ပေစၥကဗုဒၶါ ရဟႏၲာျဖစ္ေသာ ပညာရွိတုိ႔သည္ ေနာက္ဆုံး၀ိညာဥ္ျဖစ္ေသာ စုတိစိတ္ေတာ္၏ ခ်ဳပ္ျခင္းအားျဖင့္ ၿငိမ္းေအးေတာ္မူၾကၿပီ၊ ဥပမာ- ေတာက္ေနေသာ ဆီမီးသည္ ဆီကုန္ေသာအခါ ၿငိမ္းေအးသကဲ့သုိ႔ျဖစ္သည္၊ ဟု ရတနသုတ္၌ ဗုဒၶျမတ္စြာမိန္႔ေတာ္မူ၏။ ဤ မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္ ပါဠိေတာ္ (ႏွာ- ၂၁၉)၌လည္း( ‘‘ပေဇၨာတေႆ၀ နိဗၺာနံ ၀ိေမာေကၡာ ေစတေသာ အဟု-ပရိနိဗၺာန္ စုတိစိတ္ေတာ္၏ လြတ္ေျမာက္ေတာ္မူျခင္းသည္ မီးၿငိမ္းပုံႏွင့္တူသည္’’)ဟု အရွင္အႏု႐ုဒၶါ မိန္႔ေတာ္မူသည္။

ဓာတုပရိနိဗၺာန္။    ။ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ဓာတ္ေတာ္အားလုံး စုေပါင္း၍ ဓာတ္ေပါင္း ကုိယ္ေတာ္ကုိ ဓာတ္မီးေလာင္ၿပီးမွ ၿငိမ္းျခင္းကုိ (ဓာတုပရိနိဗၺာန္)ဟု ေခၚ၏။ ခ်ဲ႕ပါဦးမည္။ သာသနာေတာ္ ကုိးကြယ္မည့္ လူတစ္ေယာက္တစ္ေလမွ် မရွိေလာက္ေအာင္ သာသနာဆုတ္ယုတ္ေသာအခါ ေနရာဌာနအသီးသီး၌ တည္ေတာ္မူေသာဓာတ္ေတာ္မ်ားသည္ ဘုရားျဖစ္ရာ ေဗာဓိပင္၌ စုေပါင္းကာ ေရႊတုံးႀကီးကဲ့သုိ႔ျဖစ္၍ ေရာင္ျခည္ေတာ္လႊတ္လိမ့္မည္။
    ထုိေရာင္ျခည္ေတာ္ကုိ ဖူးျမင္ရေသာအခါ နတ္ျဗဟၼာတုိ႔သည္ ကပ်ာကယာလာၾကၿပီးလွ်င္ အ႐ုိးေတာ္ေ႐ႊတုံးႀကီး၌ ေတေဇာဓာတ္ေလာင္ေနသည္ကုိ ျမင္ရေသာအခါ ‘‘ယခုမွ ဗုဒၶျမတ္စြာ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူတာပဲ’’ဟု ေျပာကာေျပာကာ အလြန္၀မ္းနည္းစြာငုိေႂကြးၾကေလ၏။ အနာဂါမ္, ရဟႏၲာ, နတ္ ျဗဟၼာတုိ႔အား ‘‘ျဖစ္ေလသမွ် ပ်က္ရသည္သာ’’ဟု တရားသေဘာကုိေတြးကာ သံေ၀ဂဉာဏ္ျဖင့္ သည္းခံႏုိင္ၾကေပသည္။

လကၤာ။    ။ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္၊ ႂကြင္းပါေသာ္လည္း၊ ခၽြတ္ေခ်ာ္သာသနာ၊ ေနာင္ေသာခါ၀ယ္၊ ရွိန္၀ါေပ်ာက္ေႂကြ၊ ကြယ္ပေခ်ေသာ္၊ ေထြေထြရပ္နယ္၊ ဓာတ္သြယ္သြယ္လည္း၊ ကုိးကြယ္ၾကမည့္၊ လူမရွိ၍၊ ေဗာဓိပင္မွာ၊ စုေပါင္းကာျဖင့္၊ ေရာင္၀ါလႊတ္ၿပီး၊ ေရႊတုံးႀကီးသို႔၊ ဓာတ္မီးေလာင္ေတာက္၊ ကုန္ဆုံးေပ်ာက္က၊ လာေရာက္ၾကရွာ၊ နတ္ျဗဟၼာတုိ႔၊ သာသနာဗုဒၶ၊ ယခုမွပင္၊ မုခ်အတည္၊ ကြယ္ရၿပီဟု၊ ငိုျမည္တမ္းတ၊ သံေ၀ဂျဖင့္၊ မရယူက်ဳံး၊ ကုိယ္စိတ္ခ်ဳံးသည့္၊ ေနာက္ဆုံး သာသနာ့ပဲြေတာ္ဘုရား။

နိဗၺာန္ ၂-မ်ဳိးမွ တစ္မ်ဳိး နိဗၺာန္
   
    ရဟႏၲာအားလုံး၌ ရႏုိင္ေသာ ကိေလသပရိနိဗၺာန္၊ ခႏၶပရိနိဗၺာန္ ၂-မ်ဳိးသည္ ‘‘သိ၀ံ ပေတၳထ ဘိကၡေ၀၊ သိ၀ံ ပေတၳတြာ ဒါနံ ဒါတဗၺံ=ဘိကၡဳတုိ႔ ေဘးခပ္သိမ္းတုိ႔၏ ေအးၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ကုိ ေတာင့္တ၍ ဒါနကုိျပဳၾကေလာ့၊ သီလကုိ ေဆာက္တည္ၾကေလာ၊ ဘာ၀နာကုိ ပြားေစၾကေလာ’’ ဤသုိ႔ ဗုဒၶျမတ္စြာ တုိက္တြန္းေတာ္မူအပ္ေသာ နိဗၺာန္ မဟုတ္ေသးပါ။

    ျပအပ္ခဲ့ေသာ နိဗၺာန္ ၂-မ်ဳိးသည္ ‘‘ဒုကၡခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းရာျဖစ္ေသာ အသခၤတဓာတ္ နိဗၺာန္တရားေတာ္ျမတ္ကုိ လ်င္ျမန္စြာ မ်က္ေမွာက္ျပဳရပါလုိ၏’’ဟု လူအမ်ား ေတာင့္တအပ္ ဆုေတာင္းအပ္ေသာအသခၤတဓာတ္ နိဗၺာန္တရားျမတ္ မဟုတ္ေသးပါ။
    ျပအပ္ခဲ့ေသာ နိဗၺာန္ ၂-မ်ဳိးသည္ ‘‘ငါဘုရားသည္ ယေန႔ညဥ့္၏ ေနာက္ဆုံးအခ်ိန္၌ ေရွးေရွးဘုရားရွင္တုိ႔ ၀င္အပ္ေသာ အၿမဳိက္နိဗၺာန္သုိ႔ ၀င္ရေတာ့မည္’’ဟု ဆင္ျခင္ေတာ္မူေသာအခါ ‘‘စိတ္ေတာ္သည္ အလြန္ၾကည္၏’’ဟု မိန္႔ေတာ္မူအပ္ေသာ နိဗၺာန္မဟုတ္ေသးပါ။
    ျပအပ္ခဲ့ေသာ နိဗၺာန္ ၂-မ်ဳိးသည္ ‘‘အေနေဇာ သႏၲိမာရဗ၊ၻ ယံ ကာလ-မကရီ မုနိ-ငါးျဖာအာ႐ုံ ကာမဂုဏ္၌ တုန္လႈပ္တတ္စြာ တဏွာကင္းၿပီးေသာ အၾကင္ မုနိထြတ္တင္ ဘုရားရွင္သည္ ဒုကၡခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းရာနိဗၺာန္ကုိ ရည္႐ြယ္ေတာ္မူ၍ ကြယ္လြန္ခ်ိန္ကုိ ျပဳေတာ္မူၿပီ’’ဟု အရွင္အႏု႐ုဒၶါ မိန္႔ေတာ္မူအပ္ေသာ စကားေတာ္အရ ဘုရားရွင္ ရည္႐ြယ္ေတာ္မူအပ္ေသာ သႏၲိသုခအမတ မဟာနိဗၺာန္ မဟုတ္ေသးပါ။
    ျပအပ္ခဲ့ေသာ နိဗၺာန္ ၂-မ်ဳိးသည္ ‘‘နိဗၺာနံ ပန ေလာကုတၱရသခၤါတံ စတုမဂၢညာေဏန သစၧိကာတဗၺံ မဂၢဖလာနမာရမၼဏဘူတံ ၀ါနသခၤါတာယ တဏွာယ နိကၡႏၲတၱာ နိဗၺာနႏၲိ ပ၀ုစၥတိ’’ဟု အဘိဓမၼတၳသဂၤဟက်မ္း၌ ‘မဂ္ဖုိလ္တုိ႔၏အာ႐ုံျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္’ဟုလည္းေကာင္း၊ ‘နိဗၺာနံ ပရံမံ သုခံ’ဟု ဓမၼပဒအ႒ကထာ သုခ၀ဂ္ ဧကဥပါသက၀တၳဳ၌ ‘နိဗၺာန္သည္ အျမတ္ဆုံး သုခ’ဟုလည္းေကာင္း၊ ‘‘အသခၤတာ စ ဓာတု’’ဟု ဓမၼသဂၤဏီ ႐ူပက႑ဥေဒၵသ၌ ‘‘အသခၤတဓာတ္’’ဟု လည္းေကာင္း ေဟာေတာ္မူအပ္ေသာနိဗၺာန္ မဟုတ္ေသးပါ။
    ျပအပ္ခ့ဲေသာ နိဗၺာန္ ၂-မ်ဳိးသည္ သစၥာ ၄-ပါးတြင္ နိေရာဓသစၥာအျဖစ္ျဖင့္ ပါ၀င္ေသာ, ေသာတာပတၱိမဂ္ကုိရလွ်င္ပင္ ၀ိသာခါကဲ့သို႔ ၇-ႏွစ္ သမီးအ႐ြယ္ သူငယ္မတုိ႔ ထုိက္တန္သမွ် ျမင္အပ္ေသာ, တခါျမင္ၿပီးလွ်င္ ဒိ႒ိ၀ိစိကိစၧာတုိ႔ကင္းကြာရေၾကာင္းျဖစ္ေသာ, တခါျမင္ဖုိ႔ရန္လည္း ငါးပါးသီလ လုံၿခဳံမႈအေျခခံရေသာ နိဗၺာန္မဟုတ္ေသးပါ။
    ထုိ႔ေၾကာင့္ ယခုအခါ၌ အေၾကာင္းတရားတုိ႔ မျပဳအပ္ေသာေၾကာင့္ ‘‘အသခၤတဓာတ္’’ဟု အမည္ေတာ္ရေသာ ဘုရားရွင္သာမက ရဟႏၲာဟူသမွ်တုိ႔သည္ ပရိနိဗၺာန္မ၀င္စံခင္ကာလ၌ မၾကာမၾကာအာ႐ုံျပဳ၍ေနအပ္ေသာ, ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူၿပီးေနာက္လည္း မေပ်ာက္မပ်က္ ဆက္လက္၍တည္ရွိရစ္ေသာ, လူအမ်ားတုိ႔ ဆုေတေတာင္းအပ္ေသာ, ဘုရားရွင္လည္း ဆုေတာင္းဖုိ႔ရန္ တုိက္တြန္းေတာ္မူအပ္ေသာ နိဗၺာန္တရားေတာ္ျမတ္ကုိ ႐ုိေသေလးျမတ္စြာ ေရးသားပူေဇာ္ပါမည္။

လူအမ်ားတုိ႔ ဆုေတာင္းေနေသာ နိဗၺာန္၏ လကၡဏ, ရသ, ပစၥဳပ႒ာန္

ေရွးပညာရွိမ်ား ဖြင့္ျပပုံ။    ။ စိတ္, ေစတသိက္, ႐ုပ္, နိဗၺာန္ဟူေသာ ပရမတၱတရားတုိ႔သည္ ႐ူပါ႐ုံမွတပါး မ်က္စိျဖင့္ ျမင္ေကာင္းေသာ တရားမ်ား မဟုတ္ၾကပါ။ ထုိသုိ႔ မျမင္ေကာင္းေသာ္လည္း ေရွးပညာရွိ အ႒ကထာဆရာတုိ႔သည္ မ်က္စိျဖင့္ ျမင္ရသကဲ့သုိ႔ ဉာဏ္ထဲ၌ ထင္ျမင္လာေအာင္ လကၡဏာအားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ကိစၥရသ, သမၸတၱိရသ, တမ်ဳိးမ်ဳိးအားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ဉာဏ္ျဖင့္႐ႈစားေသာ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္, ပညာရွိပုဂၢိဳလ္တုိ႔၏ ဉာဏ္အားထင္လာေသာ အျခင္းအရာအားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ အနီးဆုံးအေၾကာင္းဟူေသာ ပဒ႒ာန္အားျဖင့္လည္းေကာင္း ဖြင့္ျပၾကပါသည္။ နိဗၺာန္ကုိလည္း ဉာဏ္၌ ထင္ျမင္လာေအာင္ လကၡဏ, ရသ, ပစၥဳပ႒ာန္အားျဖင့္ ဖြင့္ျပရမည္ျဖစ္၍ ထုိသုိ႔မဖြင့္ျပမီ သႏၲိလကၡဏာရွိေသာ နိဗၺာန္ႏွင့္ တဖက္တလမ္း (ဟုိဘက္ကမ္း ဤဘက္ကမ္းကဲ့သုိ႔) ကြာလွမ္းေသာ႐ုပ္နာမ္၏ မၿငိမ္မသက္ ျဖစ္ပ်က္ပုံကုိ ေရွးဦးစြာ ျပပါမည္။

သခၤတဓာတ္။    ။ ႐ုပ္နာမ္တုိ႔ကုိ ေရွ႕ (ေနာက္ဆုံးဆယ္လ ျမတ္ဗုဒၶ)၌ ျပခဲ့ၿပီ၊ ႐ုပ္နာမ္တုိ႔သည္ အ၀ိဇၨာ, တဏွာ, ကံ စေသာ အေၾကာင္းတုိ႔က ျပဳအပ္ေသာ သခၤတဓာတ္ (ျပဳျပင္အပ္ေသာဓာတ္) ျဖစ္၏။ ျပဳ၍ျဖစ္ေသာအခါ ခ်က္ခ်င္းပ်က္၏။ ပ်က္ၿပီးလွ်င္လည္း ထပ္၍ျဖစ္၏၊ ျဖစ္လွ်င္လည္း ပ်က္ျပန္၏၊ ဤသို႔ ျဖစ္ပ်က္ ျဖစ္ပ်က္ ဆက္၍ေနေသာ အစဥ္သည္ လက္ေျဖာက္တစ္ခ်က္တီးခန္႔ ကာလ၌ ကုေဋသိန္းေပါင္းမ်ားစြာ ပင္တည္း၊ (စိတ္, ေစတသိက္တုိ႔ တစ္ဆယ့္ခုနစ္ႀကိမ္ပ်က္ၿပီးမွ ႐ုပ္က တစ္ႀကိမ္သာပ်က္၏) ဤအခ်ိန္ကေလး၌ ဤမွ်ေလာက္မ်ားေအာင္ ျဖစ္ပ်က္ေနရေသာ ႐ုပ္နာမ္သည္ အဘယ္မွာ ၿငိမ္သက္ေအးျမ၍ သုချဖစ္ႏုိင္ေတာ့အံ့နည္း၊ အျဖစ္အပ်က္ဒဏ္ကုိ အၿမဲခံေနရေသာေၾကာင့္ အၿမဲပင္ ဒုကၡျဖစ္၏။ ‘‘ဥဒယဗၺယ ပဋိပီဠနေ႒နဒုကၡာ၊ အျဖစ္အပ်က္ဒဏ္ကုိ အၿမဲခံေနရေသာေၾကာင့္ ႐ုပ္နာမ္ဟူသမွ် ဒုကၡခ်ည္းသာ’’။

သႏၲိလကၡဏာ။    ။ ‘‘လကၡဏာ’’ဟူသည္ မွတ္သားေၾကာင္း အမွတ္အသား၊ မွတ္သားအပ္ေသာ သေဘာတည္း၊ လူတစ္ေယာက္၌အမ်ားႏွင့္ မတူေသာ ထူးျခားေသာ အမွတ္အသားရွိသကဲ့သို႔၊ ပရမတၳတရား ၄-ပါး၌လည္း၊ တစ္ပါးႏွင့္တစ္ပါး မတူေအာင္ ထူးျခားေသာ အမွတ္အသား၊ ထူးျခားေသာ သေဘာရွိ၏။ နိဗၺာန္အတြက္ ထူးျခားေသာလကၡဏာ (အမွတ္အသား)ကား သႏၲိလကၡဏာတည္း။

သႏၲိျဖစ္ပုံ။        ။ ႐ုပ္, စိတ္ ေစတသိက္ နာမ္တုိ႔သည္ ျပအပ္ခဲ့သည့္ အတုိင္း အၿမဲျဖစ္ပ်က္၊ ျဖစ္ပ်က္ေနရကား ၿငိမ္ၿငိမ္သက္သက္ မရွိၾက၊ အၿမဲပူေလာင္ေနသကဲ့သို႔ ၿငိမ္းၿငိမ္းေအးေအးလည္း မရွိၾက၊ အသခၤတဓာတ္ နိဗၺာန္တရားျမတ္ကား အျဖစ္မရွိေသာေၾကာင့္ အပ်က္လည္းမရွိ၊ အျဖစ္အပ်က္ လႈပ္လႈပ္႐ြ႐ြ မရွိေသာေၾကာင့္ အလြန္ၿငိမ္သက္၏၊ အျဖစ္အပ်က္ အပူအေလာင္ မရွိေသာေၾကာင့္ အလြန္ေအးၿငိမ္း၏။ ထုိၿငိမ္သက္ေအးခ်မ္းျခင္းသည္ နိဗၺာန္၏ ‘‘သႏၲိ’’ဟု ေခၚရေသာ ထူးျခားေသာ လကၡဏာျဖစ္သည္။

အစၥဳတရသ။    ။ ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာတုိ႔သည္ ေရွးဦးစြာျဖစ္ရ၏။ ျဖစ္ၿပီးေသာအခါ ပ်က္ရျခင္း အားျဖင့္ ပင္ကုိယ္သေဘာမွ ေရြ႕ေလ်ာရ၏။ နိဗၺာန္၏ သႏၲိသေဘာကား ဘယ္အခါမွ မေပ်ာက္ မပ်က္ေသာေၾကာင့္ ပင္ကုိယ္သေဘာမွ မေ႐ြ႕ေလ်ာျခင္းဟူေသာ ထူးေသာအရသာရွိ၏။

အနိမိတၱပစၥဳပ႒ာန္။    ။ ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္ေသာ ေယာဂီပုဂၢဳိလ္ျဖစ္ေစ၊ တရားသေဘာကုိ စဥ္းစားေသာ ပညာရွင္ျဖစ္ေစ ဉာဏ္ျဖင့္႐ႈျမင္ေသာအခါ အမွန္အတုိင္း ထင္လာ၏။ ထုိသုိ႔ထင္လာသည္ကုိ ‘‘ပစၥဳပ႒ာန္’’ဟု ေခၚ၏။ နိဗၺာန္၏သေဘာကုိ ဉာဏ္ျဖင့္ ႐ႈေသာအခါ (စိတ္ ေစတသိက္ ႐ုပ္တုိ႔မွာ သေဘာအထည္ကုိယ္ ရွိသကဲ့သုိ႔) ‘‘ အထည္ကုိယ္မရွိေသာ တရား’’ဟု ဉာဏ္အားျဖင့္ ထင္လာသည္၊ နိမိတၱဓမၼာ သခၤါရာ၊ ေတဟိသနိမိတၱာ သ၀ိဂၢဟာ ၀ိယ ဥပ႒ဟႏၲိ၊ အ႒သာလိနီ ေလာကုတၱရကုသုိလ္အဖြင့္၊ အႏုဋီကာ။ (ႏွာ- ၁၂၁)

ပဒ႒ာန္။    ။ နီးကပ္ေသာ အေၾကာင္းကုိ ပဒ႒ာန (ပဒ႒ာန္)ဟု ေခၚ၏။ (စိတ္သည္ ယွဥ္ဘက္ေစတသိက္, မွီရာ႐ုပ္ဟူေသာ နီးကပ္ေသာ အေၾကာင္းရွိသကဲ့သုိ႔) နိဗၺာန္မွာ နီးကပ္ေသာအေၾကာင္းမရွိ၊ အရိယာတုိ႔ သႏၲာန္၌ နိဗၺာန္တရား ေပၚလာဖုိ႔ရန္ ဒါန, သီလ, ဘာ၀နာ စေသာ ေ၀းေသာအေၾကာင္းကား မ်ားစြာ ရွိရပါသည္။

    သႏၲိလကၡဏံ အစၥဳတ-ရသံ နိဗၺာနအမတံ။
    အနိမိတၱ ဥပ႒ာနံ၊ ပဒ႒ာနံ န လဗၻတိ။ (၀ိသုဒၶိ၊ ႒၊ ဒု-တဲြ၊ ႏွာ-၁၂၆။ အဘိ၊ ႒၊ ၂။ ၇၉။)

    ‘‘နိဗၺာနအမတံ၊ အၿမိဳက္နိဗၺာန္သည္။ သႏၲိလကၡဏံ၊ ၿငိမ္သက္ေအးၿငိမ္းျခင္း လကၡဏာရွိ၏။ အစၥဳတရသံ၊ ပင္ကုိယ္သေဘာမွ မေ႐ြ႕ေလ်ာျခင္း သမၸတၱိရသ ရွိ၏။ အနိမိတၱ ဥပ႒ာနံ၊ အထည္ကုိယ္ဟန္ ပုံသဏၭာန္မရွိေသာ တရားဟု ဉာဏ္အား ထင္လာ၏။ ပဒ႒ာနံ၊ နီးစြာေသာ အေၾကာင္းကုိ။ န လဗၻတိ၊ မရအပ္။’’

အမရပူရ မဟာဂႏၶာ႐ုံဆရာေတာ္
အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ၏ (ၾသ၀ါဒ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္)
အေျချပဳပ႒ာန္းတရားေတာ္မွ

No comments: