ပထ၀ီ, အာေပါ, ေတေဇာ, ၀ါေယာ, ၀ဏၰ, ဂႏၶ, ရသာ, ၾသဇာ ဟုဆုိအပ္ေသာ အ၀ိနိေဗၻာဂ ႐ုပ္(၈)ပါး။
အာကာသ ပရိေစၧဒ႐ုပ္ (၁)ပါး။
ေပါင္း = ဤ(၉)ပါးသည္ အေနကန္႐ုပ္ ကုိးပါးေခၚဆုိရ၏။ “နဧကံ အေနကံ” ဟူသည့္ ၀စနတၱ အရ၊ ဧကံ၊ တစ္ခုတည္းေသာ အေၾကာင္းသည္။ န, မဟုတ္။ အေနကံ၊ တစ္ခုတည္းေသာ အေၾကာင္းသည္ မဟုတ္။
အေနကန္႐ုပ္ကုိးပါးသည္ ကံ, စိတ္, ဥတု, အာဟာရ တည္းဟူေသာ စတုသမု႒ာနိက ႐ုပ္ေလးပါးတြင္ တစ္ပါးပါးျဖင့္ ျဖစ္တတ္ေသာေၾကာင့္ အေနကန္႐ုပ္ဟု ေခၚဆုိျခင္းျဖစ္၏။
စကၡဳပသာဒ၊ ေသာတပသာဒ၊ ဃာနပသာဒ၊ ဇိ၀ွာပသာဒ၊ ကာယပသာဒ ဟုဆုိအပ္ေသာ ပသာဒ႐ုပ္ (၅)ပါး။
ေယာက္်ား ဟု သိေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ပုမၻာ၀႐ုပ္ (၁)ပါး။
မိန္းမဟု သိေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ဣတၳိဘာ၀႐ုပ္ (၁)ပါး။
အသက္ကုိ မပ်က္စီးေအာင္ ေစာင့္စည္းတတ္ေသာ ဇီ၀ိတ႐ုပ္ (၁)ပါး။
ဟဒယ ၀တၳဳ႐ုပ္ (၁)ပါး။
ေပါင္း = ဤ (၉)ပါးေသာ ႐ုပ္တုိ႔သည္ ဧကန္႐ုပ္မ်ားျဖစ္၏။ ထုိဧကန္႐ုပ္ကုိးပါးသည္ အတိတ္ကံ တစ္ပါးတည္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚရရွိေသာ ႐ုပ္တရားမ်ား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဧကန္႐ုပ္ဟု ေခၚဆုိျခင္းျဖစ္၏။
အေနကန္႐ုပ္(၉)ပါးႏွင့္ ဧကန္႐ုပ္(၉)ပါး ေပါင္းေသာ္ ႐ုပ္(၁၈)ပါးျဖစ္၏။ ထုိ (၁၈)ပါးေသာ ႐ုပ္တရားမ်ားသည္ ဇာတိဟု ဆုိအပ္ေသာ ပဋိသေႏၶဥပါဒ္ခဏ၌ တစ္ၿပိဳင္နက္ ျဖစ္ေပၚလာၾက၏။
ထုိ (၁၈)ပါးေသာ ႐ုပ္တရားမ်ားကုိ သမၼသန႐ုပ္ဟု ေခၚသည္။ သ, လကၡဏာ ႐ုပ္လည္းေခၚသည္။
သမၼသန႐ုပ္ေခၚျခင္းမွာ မဂ္ဉာဏ္ဖုိလ္ဉာဏ္ အက်ဳိးငွာ၊ ထုိ (၁၈)ပါးေသာ ႐ုပ္တရားမ်ားကုိ ၀ိပႆနာဉာဏ္ (၁၀)ပါးျဖင့္ ပြားမ်ားရာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သမၼသန႐ုပ္ဟု ေခၚဆုိျခင္းျဖစ္သည္။
သ, လကၡဏာ႐ုပ္ေခၚျခင္းမွာ ထုိ (၁၈)ပါးေသာ ႐ုပ္တရားမ်ားကုိ အနိစၥ အစရွိေသာ လကၡဏာယာဥ္သုံးပါးျဖင့္ ပြားမ်ား အားထုတ္ရာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သ, လကၡဏာ႐ုပ္ဟု ေခၚျခင္းျဖစ္၏။
ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ေဟာၾကားအပ္ေသာ ႐ုပ္တရား (၂၈)ပါးတြင္ ဆုိအပ္ခဲ့ေသာ ႐ုပ္(၁၈)ပါးသည္သာလွ်င္ ၀ိပႆနာ အရာ၌ ပဓာန က်၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အဆုိပါ (၁၈)ပါးေသာ ႐ုပ္တရားမ်ားကုိ ျပတ္သားရန္ အထူးလုိအပ္ေပ၏။
ထုိ (၁၈)ပါးအား သာလွ်င္ မွီ၍ျဖစ္ရေသာ -
၁။ ကာယ၀ိညတ္ = ကုိယ္အမူအရာ
၂။ ၀စီ၀ိညတ္ = ႏႈတ္အမူအရာ
၃။ သဒၵ႐ုပ္ = ဥတုႏွင့္ စိတ္တုိ႔ေၾကာင့္ျဖစ္ေသာအသံ႐ုပ္
၄။ လဟုတာ = ေပါ့ပါးေသာ႐ုပ္
၅။ မုဒုတာ = ႏူးညံ့ေသာ႐ုပ္
၆။ ကမၼညတာ = အမႈ၌ခန္႔အပ္ေသာ႐ုပ္
၇။ ဥပစယ = (၁၈)ပါးေသာ႐ုပ္တရားတုိ႔၏ျဖစ္စ
၈။ သႏၲတိ = (၁၈)ပါးေသာ႐ုပ္တရားတုိ႔၏ ျဖစ္စဥ္
၉။ ဇရတာ = (၁၈)ပါးေသာ႐ုပ္တရားတုိ႔၏ ရင့္ေရာ္ျခင္း
၁၀။ အ နိစၥတာ = (၁၈)ပါးေသာ႐ုပ္တရားတုိ႔၏ ပ်က္စီးျခင္း
ဤ (၁၀)ပါးေသာ ႐ုပ္တရားမ်ားသည္ကား အမူအရာ ဗ်ာပါရမွ်သာျဖစ္၍ ၀ိပႆနာအရာ၌ အဓိကအေရးႀကီးေသာ ႐ုပ္မ်ား မဟုတ္ကုန္၊ ၎႐ုပ္မ်ား မသိျငားလည္း တာ၀န္မရွိလွ။
ထုိ႔ေၾကာင့္ မဂ္ဉာဏ္ဖုိလ္ဉာဏ္ အမွန္ရေစႏုိင္ေသာ (၁၈)ပါးေသာ ႐ုပ္တရားမ်ားအား သာလွ်င္ ပုိင္းျခားျပတ္သားစြာ တတ္သိ လိမၼာေစၿပီး ႏွလုံးသြင္း ပြားမ်ားရာ၏။
(၁၈)ပါးေသာ ႐ုပ္တရားတုိ႔၌ အတုံး, အလုံး, အခဲ, အထည္ျဒပ္သ႑ာန္ကင္းဆိတ္သည္ အျဖစ္ျဖင့္ ပညတ္လြတ္ကင္း သန္႔ရွင္းေသာ ၀ိပႆနာဉာဏ္ အျမင္မွန္အျဖစ္ျဖင့္ ပရမတ္ေပၚတည့္တည့္ ဆုိက္သည္ျဖစ္က “႐ူပ ပရိေစၧဒ” ဉာဏ္ကုိ ရသည္မည္၏။ ထုိဉာဏ္သည္ မဂ္ဖုိလ္စခန္းလွမ္းရာ၌ ဉာဏ္ေလးဆူရွိသည့္အနက္ ေရွးဦးမဆြ ပထမဆုံးေသာ ဉာဏ္ျဖစ္သည္။
႐ူပ ပရိေစၧဒဉာဏ္လွ်င္ ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္၏ သာသနာအတြင္းလူဟု ေခၚဆုိအပ္ေသာ “သာသနိက” ပုဂၢိဳလ္မည္၏။ ဘုရားရွင္၏ရင္ႏွစ္သည္းခ်ာ သားရတနာ သမီးရတနာ အျဖစ္သို႔ စာရင္း၀င္၏။ မဂ္ဉာဏ္ ဖုိလ္ဉာဏ္ ရေၾကာင္း အက်င့္ေကာင္း၌ တည္သည္၏အျဖစ္ေၾကာင့္ “မဂၢပဋိပၸႏၷ” ပုဂၢိဳလ္ဟုလည္း ေခၚဆုိရ၏။
ဤသို႔ အဖိုးမျဖတ္ႏုိင္ေသာ အက်ဳိးအျမတ္မ်ားသည္ကား ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္၏ သာသနာ အစစ္တည္းဟူေသာ ႐ုပ္, နာမ္ တရားတုိ႔၌ ပရမတ္အျမင္ ရွိိကုန္သူတုိ႔၌သာလွ်င္ ရႏုိင္ေကာင္းပါ၏။ ပရမတ္အျမင္ ရရွိႏုိင္ၾကပါေစ။
ပခုကၠဴ ၀ိပႆနာသင္တန္း အရည္စစ္စာတမ္းမွ
No comments:
Post a Comment