Pages

Friday, May 11, 2012

ေဘးႀကီးေလးပါး

    ေဘး - ပါဠိဘာသာ “ဘယ”ပုဒ္မွ ဆင္းသက္ေသာ ပါဠိသက္စကားျဖစ္၏။ အဓိပၸါယ္မွာ ေၾကာက္စရာဟူ၍ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေဘးေလးပါးဟူသည္ ေၾကာက္စရာေလးပါးဟု မွတ္သားၾကရမည္။
    ပုထုဇဥ္မွန္မွန္သမွ် ေဘးႀကီးေလးပါး အၿမဲတေစ ၀န္းရံလ်က္ရွိပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ပုထုဇဥ္မွန္က (သူေရာကုိယ္ပါ) မိမိတုိ႔၌ ေဘးႀကီးေတြ ၀န္းရံလ်က္ရွိသည္ကုိ အလွ်င္းမသိၾက၊ ေဘးႀကီးေလးပါးရွိသည္ဟူ၍ပင္ မထင္မွတ္ၾကကုန္၊ ပညာရွိသူေတာ္ေကာင္းတုိ႔က ေဟာေဖၚျပသ ဆုံးမေတာ္မူမွသာ သိနားလည္းခြင့္ ရႏုိင္ၾက၏။
    ေၾကာက္မက္ဖြယ္ေကာင္းေသာ ေဘးႀကီးေတြ အစဥ္၀န္းရံေနသည္ကုိ မသိၾကသည့္အတြက္ေၾကာင့္လည္း ပုထုဇဥ္တုိ႔သေဘာအရ မိမိတုိ႔လက္ရွိရထားေသာ ဘ၀ကုိ အခြင့္အေရးတစ္ရပ္အေနအားျဖင့္ စိတ္လြတ္ကုိယ္လြတ္ ေပ်ာ္ၾကပါးၾက၏။ ေမာ္ၾက ႂကြားၾက၏။ တစ္ဦးကုိ တစ္ဦး တုၾကပၾက၏။ ၿပိဳင္ၾကဆုိင္ၾက၏။ အရာခပ္သိမ္း စိတ္ခ်လက္ခ် ေၾကာင့္က်မဲ့စြာ ေနေလ့ရွိၾက၏။
    အကယ္၍ မိမိတုိ႔၌ အလြန္ေၾကာက္ဖြယ္ရာ ေဘးႀကီးေတြ ၀န္းရံကာဆီးလ်က္ရွိေၾကာင္း သိပါက ေပ်ာ္မႈပါးမႈစသည္တုိ႔ကုိလည္း ျပဳ၀န္႔ၾကမည္မဟုတ္၊ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ေဘးႀကီး တုိ႔မွ ေဆာလ်င္စြာ လြတ္ေျမာက္လုိမည္သာ ျဖစ္၏။
    ေဘးႀကီးေလးပါးအမည္ -
၁။    ၀ိနိပါတေဘး၊
၂။    နာနာသတၱ ဥေလႅာကနေဘး၊
၃။    ဒုစၥရိတေဘး၊
၄။    အပါယေဘး။

    အဓိပၸါယ္ -
၁။    ၀ိနိပါတေဘး - လားရာဂတိမၿမဲေသာေဘး၊ ပရမ္းပတာက်ေရာက္ေစတတ္ေသာေဘး။
၂။    နာနာသတၱ ဥေလႅာကနေဘး - ျဖစ္ရာေရာက္ရာ ဘ၀တုိ႔၌ ဘုရားမွားေသာေဘး။
၃။    ဒုစၥရိတေဘး - မေကာင္းမႈဒုစ႐ုိက္တရားကုိ ျပဳက်င့္ေသာေဘး။
၄။    အပါယေဘး - ငရဲ၊ တိရစၧာန္၊ ၿပိတၱာ၊ အသူရကာယ္ဟု ဆုိအပ္ေသာ အပါယ္ေလးပါးက်ေရာက္ေသာ အပါယ္ေဘး။

    ပုထုဇဥ္မွန္က ၀ိနိပါတေဘးမွ မလြတ္ၾက။ ပုထုဇဥ္ သတၱ၀ါတုိ႔ ေသၾကေသာ္ လားရာဂတိ မၿမဲၾကဟု ဘုရားရွင္ေဟာၾကားေတာ္မူပါသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ လားရားဂတိ မၿမဲသည္ကုိပင္ ၀ိနိပါတေဘးဟု ေဟာၾကားေတာ္မူျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
    ဂတိငါးပါး -
၁။    ေဒ၀ဂတိ၊
၂။    ေပတဂတိ၊
၃။    မႏုႆဂတိ၊
၄။    တိရစၧာနဂတိ၊
၅။    နိရယဂတိ။ ဤငါးပါးသည္ ဂတိငါးပါးျဖစ္ပါသည္။

    ပုထုဇဥ္သတၱ၀ါတုိ႔ ေသၾကေသာ္ -
၁။    ေဒ၀ဂတိ = နတ္ေသာ္လည္းျဖစ္တတ္၏။
၂။    ေပတဂတိ = ၿပိတၱာေသာ္လည္းျဖစ္တတ္၏။
၃။    မႏုႆဂတိ = လူေသာ္လည္းျဖစ္တတ္၏။
၄။    တိရစၧာနဂတိ = တိရစၧာန္ေသာ္လည္းျဖစ္တတ္၏။
၅။    နိရယဂတိ = ငရဲ၌ေသာ္လည္းျဖစ္တတ္၏။

    ဂတိငါးပါးတြင္ ေဒ၀ဂတိႏွင့္ မႏုႆဂတိသည္ သုဂတိ(ေကာင္းေသာဂတိ) ျဖစ္၏။
    ကလလံေဟာတိ၊ ဇာတိၿငိခဲ့ၿပီးကုန္သူ သတၱ၀ါတုိ႔သည္ ေသမင္းအလား တရတည္ျဖစ္ေသာ ေသျခင္းတရားကား ေကြကြင္း ေရွာင္ရွား၍ မရေတာ့၊ မုခ်ေတြ႕ရေတာ့မည္ျဖစ္၏။
    တစ္ဘ၀တစ္သက္လ်ာ၊ တစ္ခါေသၾကရသည္ကား ထူးမဆန္းသည့္ ဓမၼတာလမ္း႐ုိးျဖစ္၏။ သို႔ရာတြင္ ေသသည္၏ အျခားမဲ့၌ သုဂတိ၊ ဒုဂၢတိ လမ္းႏွစ္သြယ္၀ယ္ သုဂတိလမ္းသုိ႔ သာ ျမန္းရမည္ဟု ဧကန္ဧက တထစ္ခ် အတပ္မေျပာႏုိင္၊ ဤသည္မွာ ထူး၍ ဆန္းေန၏။
    တစ္ေန႔ေန႔ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္တြင္ မုခ် ေသရမည့္သူ ဟူဟူသမွ် ေသလြန္သည့္ေနာက္ သုဂတိသုိ႔သာ ေရာက္လုိ ျဖစ္လုိၾက၏။ ဒုဂၢတိသုိ႔ကား မည္သူတစ္ေယာက္မွ် မေရာက္လုိ မျဖစ္ လုိၾကေပ။
    သုိ႔ရာတြင္ ပုထုဇဥ္ဘ၀ႏွင့္ ေသခဲ့ေသာ္ ေသသူ၏ ဆႏၵႏွင့္ အညီျဖစ္ေကာင္းသည္မရွိ၊ ဓမၼတာသေဘာ အေလ်ာက္ ေရာက္ရ က်ရ ျဖစ္ရမည္သာတည္း၊ ဤသည္ကုိပင္ ဖ႐ုိဖရဲ ပရမ္းပတာ က်ခ်င္ရာ က်တတ္ေသာ ၀ိနိပါတေဘးဟု ဆုိရ၏။
    (ဥပမာ) အၫႇာမွ ျပဳတ္ေႂကြ၍ ေျမသုိ႔သက္ေသာ ႐ြက္ေရာ္ ႐ြက္ေျခာက္တုိ႔သည္ အစီအစဥ္မရွိ ျပန္႔က်ဲ က်ေရာက္သကဲ့သုိ႔တည္း။
    ဤအတူသာလွ်င္ ပုထုဇဥ္အျဖစ္မွ မလြန္ေျမာက္ႏုိင္ၾကပဲ ေသသူမွန္က၊ မိမိတုိ႔ ဆႏၵအရ ျဖစ္ေရာက္ရသည္မရွိ၊ ဓမၼတာသေဘာ အေလ်ာက္ ဂတိငါပါးအနက္ တစ္ပါးပါးသုိ႔သာ က်ေရာက္တတ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ပုထုဇဥ္မွန္က ၀ိနိပါတေဘးမွ မလြတ္ႏုိင္ၾကဟု ဆုိရျခင္းျဖစ္ပါသည္။
    ကံႏွင့္ ကံ၏အက်ဳိးကုိ ယုံၾကည္သည့္ ကမၼႆကတ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ရၾကကုန္ေသာ ပုထုဇဥ္တုိ႔သည္ ဒုဂၢတိဘ၀သုိ႔ လားေရာက္ရမည္ကုိ အထူးေၾကာက္႐ြံ႕ကုန္၏။ သုဂတိဘ၀သုိ႔သာ လားေရာက္လုိၾက၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သုဂတိဘ၀သို႔ လားေရာက္ေစေၾကာင္း ေကာင္းမႈကုသုိလ္ ထုိထုိ တုိ႔ကုိ စြမ္းႏုိင္သမွ် ႀကဳိးစားမယုတ္ အားထုတ္ဆည္းပူးၾကကုန္၏။ ကုသုိလ္တရားအေနအားျဖင့္ ျပဳစရာကား သုံးပါးသာရွိ၏။ ထုိသုံးပါးကား ဒါန၊ သီလ၊ သမထ ဤသုံးပါးတုိ႔တည္း။
    ဒါနကုသုိလ္မႈ၌ လူမွန္းသိတတ္စအ႐ြယ္မွ ေသသည့္ေန႔အထိ ၀န္ႏွင့္အား၊ ျမားႏွင့္ေလး ဆုိေသာစကားကဲ့သို႔ တစ္ဇြန္းတစ္ေယာက္မမွ အစ တတ္စြမ္းသမွ် စြန္႔ႀကဲေပးကမ္းလွဴဒါန္း ခ်ီျမႇင့္မႈ ကုသလအစုစုကုိ ျပဳၾကကုန္၏။
    သီလကုသုိလ္မႈ၌လည္း ငါးပါး၊ ရွစ္ပါး၊ ဆယ္ပါး သီလတရားမ်ားကုိ တတ္အားသမွ် က်င့္သုံးေဆာက္တည္ ေစာင့္ထိန္းၾက၏။
    သမထကုသုိလ္ ဆုိရာတြင္ ကမၼ႒ာန္း(၄၀)မွ မိမိတုိ႔စ႐ုိက္ႏွင့္ ထုိက္သည့္အားေလ်ာ္စြာ ႏွစ္သက္ရာ တစ္ပါးပါးကုိ ႀကိဳးစားပြားမ်ား အားထုတ္ၾကကုန္၏။
    ယင္းသုိ႔ မ်ားျမတ္စြာေသာ ကုသုိလ္တရားမ်ားရွိသည္ ျပည့္စုံသည္ဆုိေစကာမူ ပုဂၢိဳလ္အေနမွာ ပုထုဇဥ္အျဖစ္မွ မလြန္ေျမာက္ေသးပါးက လက္ရွိခႏၶာကုိယ္ အတၱေဘာ၏ ပ်က္စီးၿပီးသည္မွ ေနာက္ကာလ၌ သုဂတိသုိ႔သာလွ်င္ ဧကန္မုခ် ေရာက္ရမည္ဟု မည္သူမွ် အတပ္မေျပာႏုိင္ပါ။ သုဂတိသုိ႔လည္း ေရာက္ႏုိင္ေကာင္း၏၊ ဒုဂၢတိသို႔လည္း ေရာက္ႏုိင္ေကာင္း၏။
    ထုိ႔ေၾကာင့္ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈရွိသူျဖစ္ေစ၊ မရွိသူျဖစ္ေစ၊ ပုဂၢိဳလ္အေနမွာ ပုထုဇဥ္ျဖစ္ပါက လားရာဂတိမၿမဲဟု ဘုရားရွင္ မိန္႔ၾကားေတာ္မူသည္ မဟုတ္ပါေလာ။
    ကုသိုလ္တရားဟူသည္ “အန၀ဇၨသုခ၀ိပါက လကၡဏာ” အျပစ္မရွိ ေကာင္းက်ဳိးကုိသာ ေပးေစတတ္ပါသည္။ “အေဟာသိကံ” ျဖစ္႐ုိးမရွိပါ။ အယုတ္သျဖင့္ ခ၀ဲပြင့္ ကေလးတစ္ပြင့္ လွဴဒါန္းေသာ ကုသိုလ္သည္လည္း နတ္ဘ၀ နတ္စည္းစိမ္ကုိ စံစားရေၾကာင္း ေဒသနာလမ္းေၾကာင္းက ထင္ရွားရွိ၏။
    သုိ႔တစ္ေစလည္း ယခုဘ၀မွေသေသာ္ ဒုတိယေရာက္ရမည္ ေနာက္ဘ၀၌ သုဂတိသို႔သာလွ်င္ လားရမည္ဟု ဧကန္ဧက မေျပာႏုိင္ျခင္းသည္ပင္ ၀ိနိပါတေဘး၏ လုိရင္းအဓိပၸါယ္ ျဖစ္ပါသည္။
    ကမၼႆကတ သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ အျမင္သန္ၾကသူတုိ႔သည္ အကုသလကမၼပထ တရားမ်ားမွ ေရွာင္ရွားလ်က္ ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာ ေပးတတ္ရာေသာ ကုသလကမၼပထ တရားမ်ားကုိ ႀကိဳးစားအားထုတ္ၾကကုန္၏။
    မိမိတုိ႔၌ ေကာင္းမႈကုသုိလ္ ထုိထုိတုိ႔ႏွင့္ ကုံလုံျပည့္စုံၿပီ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေသလွ်င္ အပါယ္ေလးပါးသို႔ မက်ႏုိင္၊ သုဂတိသုိ႔သာ ေရာက္ရမည္၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေသရမည္ကုိမေၾကာက္၊ ေၾကာင့္က်ကင္းစြာ မေတြမေ၀ ေသ၀ံ့ၿပီဟု စိတ္ခ်လက္ခ်ေနႏုိင္ မေနႏုိင္ မိမိကုိယ္ကုိ စစ္ေဆးၾကည့္သင့္၏။
    မိမိမွတစ္ပါး ဇနီးမယား သမီးသားႏွင့္ ဉာတကာ ေဆြမ်ဳိးနီးစပ္တုိ႔ကလည္း ဤသူသည္ မေသမီ ေရွးအဖုိ႔တုိ႔၌လည္း မေကာင္းမႈကုိ မျပဳ၊ ေကာင္းမႈ၌သာအၿမဲ ယွဥ္ေလ့ရွိ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ၎ေသလွ်င္ ေကာင္းေသာဂတိ လားေရာက္ရမည္ဟု တထစ္ခ် ဆုံးျဖတ္ႏုိင္ၾကပါမည္လား။
    ယင္းသုိ႔ မိမိကုိယ္တုိင္ႏွင့္ တစ္ပါးသူတုိ႔ကပါ တထစ္ခ်ဆုံးျဖတ္ရန္ကိစၥ အလြန္ခက္လွပါသည္။ ေနာက္ဆုံးတစ္ေန႔ ေသရာေညာင္ေစာင္း ေလ်ာင္းစက္၍ ဤေတာင္မွ မတက္ႏုိင္ေတာ့ဟု လက္ေလ်ာ့ရေသာအခါ ဘ၀ကူးေကာင္းရန္ ရည္သန္လ်က္ အိမ္သူအိမ္သား မိဘေဆြမ်ဳိးတုိ႔က ဘုရားဆင္းတုေတာ္ကုိ ပင့္ေျမႇာက္၍ ျပျခင္း၊ စိပ္ပုတီးကုိ လက္တြင္းသုိ႔ ထည့္ေပးျခင္း၊ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္မ်ားကုိ ႐ြတ္ဖတ္ျခင္း၊ မေသမီက ျပဳခဲ့သမွ်ေသာ ကုသုိလ္ ေကာင္းမႈမ်ားစာရင္းကိုေရတြက္ ေျပာျပျခင္း စသည့္ျဖင့္ ဥပတၳမၻကကံ အေထာက္အပံ့ျဖစ္ေစတာ့ဟု ကူညီေဆာင္႐ြက္ ေပးၾကကုန္၏။
    ဤသို႔အားျဖင့္ မေသမီေရွးအဖုိ႔တုိ႔မွလည္း ကုသိုလ္တရားမ်ားႀကိဳးစားျပဳလုပ္ခဲ့၏။ မရဏာသႏၷ တံခါး၀ေရာက္၍ အသက္ေပ်ာက္ခါနီးသည့္ အခ်ိန္ထိလည္း ကုသုိလ္တရားႏွင့္ စပ္၍ လစ္လပ္မႈမရွိေစရေအာင္ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ေဆာင္႐ြက္ရ၏။
    သုိ႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ေသသူသည္ ၀ိနိပါတေဘးမွ စိတ္ေအးရၿပီ၊ သုဂတိဌာန ဧကႏၲေရာက္မည္ဟု လုံး၀စိတ္မခ်ႏုိင္ျပန္ပါ၊ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း ေသၿပီးသည့္ေနာက္ ေသသူအတြက္ ရည္မွန္းလ်က္ သက္ေပ်ာက္ဆြမ္း၊ ရက္လည္ဆြမ္း၊ လလည္ဆြမ္း စသည့္ ဆြမ္းသြတ္ျခင္းအမႈ အစုစုအတန္တန္ကုိ အဖန္ဖန္ျပဳၾကရျပန္၏။
    ဆြမ္းသြတ္ျခင္းကုိ “မတကဘတ္” ဟု  ေခၚပါသည္။ မတက= ေသသူ၊ ဘတ္ ဟူသည္ ဘတၱ သဒၵါ ဆြမ္းေဟာကုိရ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မတကဘတၱသည္ ေသသူအား ရည္မွန္းလ်က္ လွဴဒါန္းေသာ ဆြမ္းျဖစ္ပါသည္။
    ထုိ၏ ရည္႐ြယ္ခ်က္မွာ ေသသူသည္ လားရာဂတိ ငါးပါးအနက္ အပါယ္ေလးပါး တစ္ပါးပါး၌ အကယ္၍ ျဖစ္ခဲ့ေရာက္ခဲ့ေသာ္ ၎အတြက္ ရည္မွန္းျပဳအပ္ေသာ ဆြမ္းကုသိုလ္၏ အဖုိ႔ကုိ အမွ်အတန္းေပးေ၀၍ သာဓု ႏုေမာ္ေခၚဆုိႏုိင္ေသာ ဘ၀ျဖစ္ပါက ထုိသာဓုႏုေမာ္ ေခၚဆုိႏုိင္သည့္ခဏ၌ပင္ မေကာင္းသျဖင့္လားေရာက္ေနေသာ ဘ၀ဆုိးမွ ကၽြတ္လြတ္၍ ေကာင္းေသာဘ၀ကုိေရာက္ရ၏။ ထုိရည္႐ြယ္ခ်က္ျဖင့္ လူတုိ႔ေသလွ်င္ ဆြမ္းသြတ္ျခင္းအမႈကုိ ျပဳၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
    ဆြမ္းသြတ္ျခင္း ကိစၥကား ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိင္းအတြက္ ေဆာင္႐ြက္ေနက် ကိစၥတစ္ရပ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေသသူမွန္သမွ် ဆြမ္းသြတ္ လြတ္သူ မရွိသေလာက္ရွား၏။ ေလာကေ၀ါဟာရ သမုတ္ၾကသည့္ ပညာရွိ ပညာမဲ့၊ သူေတာ္ေကာင္း သူယုတ္မာ၊ လူခ်မ္းသာ လူဆင္းရဲ၊ ဂုဏ္ရွိ ဂုဏ္မဲ့ စသည္ျဖင့္ ေသသူတုိင္း အတြက္ ဆြမ္းသြတ္(သပိတ္သြတ္) ၾကရ၏။
    စင္စစ္ သပိတ္သြတ္ျခင္း ကိစၥကား လားရာဂတိၿမဲရန္ စိတ္ခ်ရေသာ အလုပ္မဟုတ္ပါ၊ မေသခ်ာ မေရရာေသာ ဇေ၀ဇ၀ါ အလုပ္သာျဖစ္ပါသည္။ “ကာလကၤတာနံ ေပလကၤတာနံ” ..... အတည္မက်ဘ၀တစ္ပါးသုိ႔ ေျပာင္းသြားေသာ မည္သူအား ရည္မွန္း၍ဟူသည့္ ဆြမ္းသြတ္ ေရစက္ခ်က သက္ေသခံေနပါသည္။ အတည္က်က် ဘ၀တစ္ပါးသုိ႔ ေျပာင္းသြားေသာ ဟူသည့္ေရစက္ခ်ကုိကား ယေန႔အထိ ၾကားဘူးသူ ရွိမည္မထင္ပါ။ ေနာက္ေနာင္လည္း ၾကားရမည္မဟုတ္ပါ။
    ထုိ႔ေၾကာင့္ ေကာင္းေသာဂတိၿမဲေရးအတြက္ ဆြမ္းသြတ္ျခင္း၊ အမႈတစ္ခုျဖင့္ အားကုိးအားထား မျပဳသင့္ပါ။ ထုိမွတစ္ပါးလည္း ေသသူတုိင္းအတြက္ ဆြမ္းသြတ္ေနသည္ကပင္လွ်င္ ပုထုဇဥ္နယ္ အက်ယ္အ၀န္း အတုိင္းအရွည္ ပမာဏ တုိင္းတာျပ သကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနပါသည္။
    ပုထုဇဥ္ဟူကလည္း မိမိတုိ႔လုပ္သမွ် အဟုတ္ထင္တတ္ေသာ သေဘာရွိ၏။ မိမိတုိ႔ ကုိယ္ကုိ အလြန္လည္း အထင္ႀကီးတတ္၏။ အထင္ႀကီးသေလာက္ ခရီးမေရာက္ပါ။ ႐ုပ္နာမ္ ဓမၼ ပရမတၱတုိ႔၌ မလိမၼာရကား ဒါနစေသာ ျပဳသမွ်ေကာင္းမႈတုိ႔၌ သကၠာယဒိ႒ိ ရင္ခြင္ပုိက္လ်က္ ဘ၀ဘက္သုိ႔ ၫႊေသာစိတ္ျဖင့္ ၀ဋၬပါဒကုသုိလ္ မ်ဳိးမ်ားကုိ ႀကိဳးစားအားထုတ္ျပဳလုပ္ၾကကုန္၏။ ထုိ႔ျပင္ အမႈကိစၥအ၀၀၌ အေကာင္းအဆုိး မေ႐ြးခ်ယ္ မစီစစ္တတ္၊ သင့္ မသင့္၊ ေတာ္ မေတာ္ မခ်ိန္ဆ၊ အက်ဳိးစီးပြား မ်ား မမ်ား၊ မစဥ္းစား၊ မိမိတုိ႔ ထင္ျမင္စဲြလမ္းရာကုိသာ ျပဳလုပ္တတ္သည္၏ အျဖစ္ေၾကာင့္ စင္စစ္သူ႐ူးႏွင့္တူ၏ဟု ဘုရားရွင္ မိန္႔ႁမြက္ေတာ္မူပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ...
    ဥမၼတၳက သဒိေသာ၀ိယ ပုထုဇၨနာ ဣဒံယုတၱံ၊
    ဣဒံ အယုတၱႏၲိ အ၀ိစာေရတြာ ယႆကႆစိ၊
    ဥပါဒါနႆ ၀ေသန ယံကိၪၥိဘ၀ံပေတၱတြာ၊
    ယံ ကိၪၥိကမၼံ ကေရာတိေယ၀။ .... ဟု ေဟာေတာ္မူ၏။
    ပုထုဇၨနာ ပညာမ်က္စိမရွိၾကကုန္သူ ပုထုဇဥ္တုိ႔သည္။ ဥမၼတၳက သဒိေသာ၀ိယ သူ႐ူးႏွင့္ တူၾကကုန္၏။ ေသာ ထုိပုထုဇဥ္တုိ႔သည္ ဣဒံ ဤအရာကား။ ယုတၱံ၊ သင့္၏။ ဣဒံ ဤအရာကား။ အယုတၱံ၊ မသင့္။ ဣတိ ဤသုိ႔။ အ၀ိစာေရတြာ၊ မေ႐ြးခ်ယ္မူ၍။ ယႆကႆစိ၊ အၾကင္ အမွတ္မထား တစ္ပါးပါးေသာ။ ဥပါဒနႆ ၀ေသန၊ ဥပါဒန္၏ အစြမ္းအားျဖင့္။ ယံကိၪၥိ၊ အၾကင္မွတ္မထားေသာ တစ္ပါးပါးေသာ။ ဘ၀ံ၊ ဘ၀ကုိ။ ပေ႒တြာ၊ ေတာင့္တလ်က္။ ယံကိၪၥိ၊ အၾကင္အမွတ္မထား၊ တစ္ပါးပါးေသာ။ ကမၼံ၊ ကုသုိလ္ကံကုိ။ ကေရာတိေယ၀၊ သကၠာယဒိ႒ိ ရင္ခြင္ပုိက္လ်က္ ႏွစ္ႏွစ္ၿခဳိက္ၿခဳိက္ ျပဳလုိက္ၾကေတာ့သည္လွ်င္တည္း။
    မဇၩိမတုိင္း ေမာရိယႏုိင္ငံေတာ္ႀကီးကုိ တည္ေထာင္ဖန္ဆင္းေသာ သီရိဓမၼာေသာက မင္းႀကီးသည္ ဘုန္းအာဏာ လြန္စြာႀကီး၏။ ေကာင္းကင္ တစ္ယူဇနာ ေျမတြင္းတစ္ယူဇနာ အာဏာတန္ခုိး လႊမ္းမုိး ပ်ံ႕ႏွံ႔၏။ ထုိမင္းႀကီးလက္ထက္တြင္ ရဟႏၲာ အရွင္ျမတ္မ်ား သီလ၀ႏၲရဟန္းေတာ္မ်ား ထင္ရွားရွိေသာ ေခတ္ျဖစ္၏။ မင္းႀကီးသည္ ထုိအရွင္ျမတ္တုိ႔ကုိ ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္လုပ္ေကၽြးခြင့္ရ၏။
    သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီးသည္ ဒါနအမႈ၌ လြန္စြာရက္ေရာ၏။ (၈၄၀၀၀)အတုိင္းအရွည္ရွိေသာ ေရတြင္းေရကန္ ေစတီပုထုိး ဓမၼကၡႏၶာေပစာ အေပါင္းတုိ႔ကုိ ႀကီးက်ယ္ခန္းနားစြာ အသဒိသ ဒါနေကာင္းမႈကုိ ျပဳခဲ့၏။ ကုိးတုိင္းကုိး႒ာနသုိ႔ သာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္မ်ား ပုိ႔ေရာက္ေတာ္မူခဲ့၏။ သုိ႔ျဖစ္သည္ေၾကာင့္ ဒါနခန္းတြင္ သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီးကုိ လႊမ္းမုိးႏုိင္သူ လြန္စြာရွားေပမည္။
    သုိ႔ရာတြင္ မင္းႀကီးသည္ ပုဂၢိဳလ္အေနမွာ ပုထုဇဥ္အျဖစ္မွ မလြန္ေျမာက္ေသးကား ေသသည္၏ အျခားမဲ့၌ စပါးႀကီးေႁမြ တိရစာၦန္ဘ၀သို႔ အခုိက္အတန္႔ က်ေရာက္ရရွာပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဒါနကုသုိလ္သည္ ၀ိနိပါတေဘးမွ မလြတ္ေသးေၾကာင္း ထင္ရွားပါသည္။
    သီရိဓမၼာေသာကမင္း ကဲ့သုိ႔ေသာ ဒါန ကုသိုလ္ရွင္ႀကီးစဥ္လ်က္ ၀ိနိပါတေဘးမွ မလြတ္ႏုိင္ေသးလွ်င္ ဘယ လာဘ ကုလစာရ အေနမ်ဳိးျဖင့္ ႀကိဳးစားၾကေသာ ေတာ္စြ ေလ်ာ္စြ ကုသုိလ္တုိ႔မွာကား အထူးဆုိဖြယ္မရွိေတာ့ပါ။
    သီဟုိဠ္ကၽြန္း၌ သာသနာထြန္းကားစဥ္က တိႆအမည္ရေသာ ရဟန္းေတာ္ႀကီးသည္ လူတုိ႔ေစာင့္စည္းအပ္ေသာ ဂဟ႒သီလ သာမေဏတုိ႔ ေစာင့္စည္းအပ္ေသာ ဆယ္ပါးသီလတုိ႔ထက္ ျမင့္ျမတ္ေသာ စတုပါရိသုဒၶိေခၚ ရဟန္းေတာ္တုိ႔ ေစာင့္စည္းအပ္ေသာ ရဟန္းသီလေတာ္ျမတ္ကုိ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ေသာင္းတုိင္ေအာင္ က်ဳိးေပါက္ ေျပာက္က်ားမႈ မရွိေစပဲ ေစာင့္စည္း ထိန္းသိမ္းေတာ္မူခဲ့၏။ ေတြ႕ျမင္ရသူတုိ႔ သႏၲာန္၌ ရဟႏၲာ အသြင္မွတ္ထင္ၾကကုန္၏။

စတုပါရိသုဒၶိသီလ

၁။ ပါတိေမာကၡ သံ၀ရသီလ = ဒုစ႐ုိက္တရားမ်ား မျဖစ္ပြားရေအာင္ ကုိယ္, ႏႈတ္, ႏွလုံး, သုံးပါးလုံးတုိ႔ကုိ ေစာင့္စည္းျခင္းျဖင့္ အပါယ္ေဘးႏွင့္ ၀ဋ္ဒုကၡေဘးတုိ႔မွ လြတ္ေျမာက္ေစတတ္ေသာ ေၾကာင့္ ပါတိေမာကၡ သံ၀ရသီလေခၚ၏။ ဘိကၡဳ ဘိကၡဳနီ ပါတိေမာက္၌ လာေသာ သီလေတာ္ပါတည္း။
၂။ ဣၿႏၵိယ သံ၀ရသီလ = အကုသုိလ္တရားမ်ား မျဖစ္ပြားရေအာင္ စကၡဳေႁႏၵစေသာ ဣေႁႏၵ(၆)ပါးကုိ ေစာင့္စည္းေသာ သီလတည္း။
၃။ အာဇီ၀ ပါရိသုဒၶိသီလ = အာဇီ၀ေဟတု ငဲ့ေသာအားျဖင့္ အသက္ေမြးျခင္းလွ်င္ အေၾကာင္းအရင္းရွိေသာ ကုိယ္အမူအရာ ႏႈတ္အမူအရာတုိ႔ျဖင့္ အသက္ေမြးျခင္း မိစၧာဇီ၀မွ ေရွာင္ၾကဥ္လ်က္ တရားသျဖင့္ စင္စင္ၾကယ္ၾကယ္ အသက္ေမြးျခင္းတည္း။
၄။ ပစၥယ သႏၷိႆိတသီလ = ဆြမ္း, သကၤန္း, ေက်ာင္း, ေဆး, ေလးပါးေသာ ပစၥည္းမ်ားကုိ သုံးစဲြရာ၌ ပစၥေ၀ကၡဏာတင္၍ သုံးစဲြျခင္းတည္း။

    ဤကဲ့သုိ႔ ျမင့္ျမတ္ေသာ ရဟန္းတုိ႔ေစာင့္စည္းအပ္ေသာ သီလေတာ္ျမတ္ကုိ ႏွစ္ေပါင္း (ႏွစ္ေသာင္းတုိင္တုိင္) မက်ဳိးမေပါက္ မေျပာက္မက်ားေအာင္ ေစာင့္ထိန္းခဲ့ပါေသာ္လည္း တိႆကုိယ္ေတာ္ႀကီးမွာ ပုထုဇဥ္ဘ၀ျဖင့္ ခႏၶာေႂကြခဲ့ရကား ဧရကပတၱေခၚ ေႁမြနဂါး တိရစၧာန္ျဖစ္ရရွာေသာေၾကာင့္ ၀ိနိပါတေဘးမွ မေက်ာ္ႏုိင္ခဲ့ေပ။

    ေလာကီ ကုသုိလ္တုိ႔တြင္ ဒါနကုသုိလ္ထက္ သီလကုသုိလ္သည္ ျမတ္၏။  ဒါနကုသုိလ္, သီလကုသိုလ္ တုိ႔ထက္ မဟဂၢဳတ္ကုသုိလ္ဟုဆုိအပ္ေသာ စ်ာန္သမထပြားမ်ားေသာ ကုသုိလ္သည္ သာလြန္ျမင့္ျမတ္၏။ ထုိစ်ာန္သမထ ကုသုိလ္သည္လည္း ၀ိနိပါတေဘးမွ မေက်ာ္ႏုိင္ မလြန္ေျမာက္ႏုိင္ေသးပါ။
    ဥဒက အာဠာရ ေဒ၀ီလ စသည့္ ရေသ့တုိ႔သည္ စ်ာန္သမထ ကုသိုလ္၏ အစြမ္းအားျဖင့္ ေျမလွ်ဳိးမုိးပ်ံ တန္ခုိးအဘိညာဥ္တုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံၾက၏။ ေရွ႕ကမၻာ(၄၀)၊ ေနာက္ ကမၻာ(၄၀)အထိ ေမွ်ာ္ေခၚ ျမင္စြမ္းႏုိင္ၾက၏။ သုိ႔ရာတြင္ ထုိဥဒက စေသာ ရေသ့တုိ႔သည္ ပုထုဇဥ္ဘ၀ျဖင့္သာ ေသၾကရသသည္ေၾကာင့္ အာကိၪၥညာယတနဟု ဆုိအပ္ေသာ အ႐ူပျဗဟၼာဘုံသို႔ ေရာက္ၾကကုန္၏။ နာမ္ခႏၶာခ်ည္း သန္႔သန္႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သူေတာ္ေကာင္းတရား နာၾကားႏုိင္စြမ္း မရွိေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အ႐ူပျဗဟၼဘုံသည္ ရပ္ျပစ္ရွစ္ပါးအပါအ၀င္ ျဖစ္ပါသည္။

ရပ္ျပစ္(၈)ပါး
၁။ အ႐ူပျဗဟၼာဘုံ (စတုေ၀ါကာရဘုံ၊ နာမ္ခႏၶာေလးပါးရွိေသာဘုံ) = ၁ပါး
၂။ အသညႆတ္ဘုံ (ဧေကာကာရဘုံ၊ ႐ုပ္ခႏၶာတစ္ပါးသာရွိေသာဘုံ) = ၁ပါး
၃။ ဒုဂၢတိအပါယ္ဘုံ (ငရဲ၊ တိရစၦာန္၊ ၿပိတၱာ၊ အသူရကာယ္ဘုံ) =၄ပါး
၄။ ဘုရားစေသာ ရတနာသုံးပါးဆိတ္သုဥ္းရာ ပစၥႏၲရစ္အရပ္ = ၁ပါး
၅။ သုဂတိအဟိတ္ပုဂၢိဳလ္ (ဇစၥႏၲ၊ ဇစၥဗဓိရ၊ ဇစၥမူဂ) = ၁ပါး , ေပါင္း = ၈ပါး။

ေဆာင္ပုဒ္။ မေနအပ္ ရပ္ျပစ္တဲ့ရွစ္ျဖာ၊ အ႐ူပျဗဟၼာႏွင့္
    အသညာဘုံကုိေႏွာ ေရာထည့္လုိက္ပါ
    အပါယ္႐ြာ ေလးျဖာကြယ္မွတ္အုံး။
    ပစၥႏၲရစ္ရယ္ႏွင့္ ၾကဥ္ပစ္ခါ သုဂတိ အဟိတ္မွာလွ၊
    မနိပ္ပါ စိတ္နာဖုိ႔ အခင္းရယ္ေၾကာင့္၊ ဟိတ္မပါ
    ပိတ္ကာသြင္းရတယ္ သင္းေနာက္ပိတ္ဆုံး။

    အထက္ေဖာ္ျပပါ ရေသ့တုိ႔သည္ လက္ရွိစ်ာန္ျဖင့္ ေသၾကရေသာေၾကာင့္ ျဗဟၼဘုံဘ၀ ေရာက္ၾကရေသာ္လည္း ကုသုိလ္ကံ အရွိန္အဟုန္ ကုန္ေသာတစ္ေန႔တြင္ ေအာက္ဘုံအသီးသီးသုိ႔ တစ္ဖန္စုန္ဆင္း၍ ဒုံရင္းဟုဆုိအပ္ေသာ အပါယ္ေလးဘုံသုိ႔ က်ေရာက္တတ္ေသာဟူ၏။ (ပုထုဇဥ္ျဗဟၼာတုိ႔ကုိ ဆုိလုိသည္)။ ထုိ႔ေၾကာင့္ “ျဗဟၼျပည္တ၀င္း၀င္း ၀က္စားက်င္း တ႐ႈတ္႐ႈတ္”ဟု ဆုိထုံးျပဳၾက၏။ “ျဗဟၼာဘုံေလွ်ာေတာ့ ခ်ဳံေတာ တုိးရသည္”ဟူေသာ ဆုိထုံးတစ္ရပ္လည္းရွိေသးသည္။
    ျဗဟၼာမ်ား စုေတေသာအခါ မဟဂၢဳတ္ကုသုိလ္၏ အစြမ္းအားေၾကာင့္ တုိက္႐ုိက္အားျဖင့္ အပါယ္ေလးပါးသုိ႔ မက်ေရာက္ႏုိင္ပါ။ ေအာက္ဘုံအသီးသီးသုိ႔ အဆင့္ဆင့္ စုန္ၿပီးမွ အပါယ္ဘုံသုိ႔ က်ေရာက္တတ္သည္ဟူလုိ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ပုထုဇဥ္အျဖစ္မွ မလြန္ေျမာက္ခဲ့ေသာ္ မဟဂၢဳတ္ကုသုိလ္မ်ဳိး စဥ္လ်က္ ၀ိနိပါတေဘးမွ မေက်ာ္ႏုိင္ပါ။
    ယင္းသုိ႔မ်ားျမတ္ေသာ ကုသုိလ္ရွင္တုိ႔ေသာ္မွလည္း ၀ိနိပါတေဘးမွ မလြတ္ေအးႏုိင္ေသးေၾကာင္း ထင္ရွားရွိပါလွ်င္ ကုသုိ္လ္ေကာင္းမႈ မရွိၾကသူတုိ႔အေနမွာကား အထူးဆုိဖြယ္ မရွိေတာ့ပါ။ ေကာင္းမႈကုသုိလ္တုိ႔ကုိ ႀကဳိးစားႏုိင္သမွ် ႀကိဳးစားၾကပါကုန္။ ကုသိုလ္ျပဳရန္ေၾကာက္ေသာသူအား လူ, နတ္, နိဗၺာန္ သုံးတန္ေသာ ခ်မ္းသာကုိ ေၾကာက္သည္မည္၏ဟု ေဟာေတာ္မူပါသည္။
    “ပုညံ ဘိကၡေ၀ မာဘာယိတၱ ပုံညဘာယေႏၲာ
    သုခံဘာယတိ နာမ”။ (ပါေထယ် အ႒ကထာ)
    ဘိကၡေ၀၊ ရဟန္းတုိ႔။ ပုညံ၊ ဒါန သီလ သမထ ကုသုိလ္ ထုိထုိတုိ႔ကုိ။ မာဘာယိတၱ၊ မေၾကာက္ၾကကုန္လင့္။ ပုညံ၊ ဒါနံ သီလ သမထ ကုသုိလ္ ထုိထုိတုိ႔ကုိ။ ဘာယေႏၲာ၊ ေၾကာက္ေသာသူအား။ သုခံ၊ လူ နတ္ နိဗၺာန္ သုံးတန္ေသာ ခ်မ္းသာျမတ္ကုိ။ ဘာယတိနာမ ေၾကာက္သည္မည္၏။
    ေဒသနာအဆုိ အဆုံးမအရ ကုသုိလ္ျပဳရန္ ေနာက္တြန္႔ ေၾကာက္႐ြံ႕ မေနေစပဲ ရဲရက္စြာႀကိဳးစားၾကပါကုန္ဟု အထူးတုိက္တြန္း အပ္ပါသည္။ ပုထုဇဥ္ဘ၀ႏွင့္ ေမြး၊ ပုထုဇဥ္ဘ၀ႏွင့္ေန၊ ပုထုဇဥ္ဘ၀ႏွင့္ ေသၾကလွ်င္ကား အလြန္လည္း အေသက်ပ္လွပါသည္။ ဆုိလုိသည္မွာ ယခုလက္ရွိဘ၀မွ ေသၾကလွ်င္ ဒုတိယဘ၀၌ မုခ်ဧကန္ တစ္ဖန္ လူျပန္ျဖစ္မည္ဟု မည္သူတစ္ဦး တစ္ေယာက္ကမွ် အာမ၀န္တာ မခံႏုိင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။
    မႏုႆတၱ ဒုလႅဘ ရေတာင့္ရခဲလွေသာ လူ႔ဘ၀ လူအျဖစ္လည္း ရရွိထားၿပီးျဖစ္၏။ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ေနလ အသြင္ထင္ရွားေသာ ကာလသမၸတၱိလည္း ႀကဳံဆုံေနၾကၿပီ ျဖစ္၏။ ထုိထုိေသာ အခြင့္ေကာင္း အခါေကာင္းမ်ားႏွင့္ ျပည့္စုံ ဆုံဆည္းပါလ်က္ ပုထုဇဥ္ဘ၀မ်ဳိးႏွင့္ အက်ဳိးမဲ့ေသၾကရလွ်င္ကား ႐ႈံးျခင္းႀကီးမက ႐ႈံးရေတာ့သည္။
    ထုိ႔ေၾကာင့္ လူျဖစ္က်ဳိးနပ္ေအာင္ အႏၶပုထုဇဥ္ဘ၀မွ ကလ်ာဏပုထုဇဥ္, စူဠေသာတာပန္ဘ၀ အဆင့္အတန္းသုိ႔ ေရာက္ေအာင္ႀကိဳးစားၾကပါကုန္၊ သုိ႔မွသာ လက္ရွိရထားေသာ ဘ၀သည္ အက်ဳိးရွိမည္၊ မေတြမေ၀ေသႏုိင္မည္။ ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာတုိ႔သာ ထင္ရွားရွိေၾကာင္း ျပဆုိရာျဖစ္ေသာ ၀ိပႆနာ သမၼာဒိ႒ိ အျမင္မွန္ကုိ ရေအာင္ ရွာႀကံႀကဳိးစားၾကပါကုန္။
    သုိ႔မွသာ ၀ိနိပါတေဘးမွ လြတ္ေအး၍ သုဂတိ ဒုဂၢတိလမ္းႏွစ္သြယ္အနက္၊ သုဂတိလမ္းသုိ႔သာလွ်င္ မုခ်လွမ္းရမည္ျဖစ္၏။ ဒုဂၢတိဟုဆုိအပ္ေသာ အပါယ္ေဘးမွ တကယ္ေအး တကယ္ေ၀းလ်က္ အပါယ္တံခါး ပိတ္မည္ျဖစ္ပါသည္။ အရိယာ အစစ္မျဖစ္ေသးေသာ္လည္း အရိယာအစစ္မ်ားႏွင့္ အက်ဳိးတူသည့္ စခန္းသုိ႔ေရာက္ပါမည္။ ေသလွ်င္လည္း သပိတ္သြတ္လြတ္ပါမည္။ ဥဒၶဂၤမနည္းျဖင့္ တစ္ဘ၀ထက္ တစ္ဘ၀ အဆင့္ဆင့္ ျမင့္သည္ထက္ ျမင့္ေအာင္ ဆန္တက္ပါမည္။
    အေဓာဂမနည္းအားျဖင့္ ေအာက္သံသရာသို႔ မသက္လားေတာ့ပဲ၊ ခုနစ္ဘ၀အလြန္ ရွစ္ဘ၀ေျမာက္ မေရာက္ မကူးေတာ့ပဲ သႏၲိသုခ နိ၀ါနဓါတ္ အမတဓါတ္၊ နိဗၺာန္ျမတ္ခ်မ္းသာကုိ စံစားရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေစတနာေကာင္းျဖင့္ တုိက္တြန္းလုိက္ပါသတည္း။

နာနာသတၱ ဥေလႅာကနေဘး
    နာနာသတၱ ဥေလႅာကနေဘး၏ အဓိပၸါယ္မွာ ျဖစ္ရာဘ၀၌ ဘုရားမွားေသာေဘး၊ ဆရာမွားေသာေဘး၊ ကုိးကြယ္မႈမွားေသာေဘး ဟူေသာ အဓိပၸါယ္ျဖစ္ပါသည္။ ကာမာ၀စရ ကုသုိလ္၏ အစြမ္းအားျဖင့္ လူျဖစ္ရျငားေသာ္လည္း ဘုရားမွားေသာေဘးႏွင့္ ေတြ႕ရျခင္းသည္ နာနာသတၱ ဥေလႅာကနေဘး၏ အႏွစ္ခ်ဳပ္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
    တစ္ကမၻာလုံးတြင္ လူမ်ဳိးအသီးသီးရွိရာ ကုိးကြယ္ရာဘာသာလည္း အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိပါသည္။ မိမိတုိ႔ႏွစ္သက္ယုံၾကည္ရာ ဘာသာ အေလ်ာက္ ယုံၾကည္ကုိးကြယ္မႈမွာလည္း အသီးသီးရွိၾကပါသည္။
    ကုိးကြယ္ = ကုိးဟူသည္ အားကုိးျခင္း။ ကြယ္ဟူသည္ အကာအကြယ္ယူျခင္း။
    ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔က ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ ရတနာျမတ္သုံးပါးကို ျမတ္ႏုိးကုိးကြယ္ ယုံၾကည္ ဆည္းကပ္ၾကကုန္၏။
    မဟာေမဒင္ဘာသာက ခုိရာဘုရား၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာက ခရစ္ေတာ္ ဘုရား၊ ဟိႏၵဴ ျဗဟၼဏတုိ႔က ဂ်ိန္းဘာသာ၊ ျဗဟၼာကုိ ကုိးကြယ္ၾက၏။
    အခ်ဳိ႕ အခ်ဳိ႕ေသာ လူတုိ႔က သစ္ပင္၊ ေတာေတာင္၊ ျမစ္ ေခ်ာင္းကမ္းပါး၊ ေန၊ လ စသည္အားျဖင့္ ယုံၾကည္ကုိးကြယ္ ဆည္းကပ္ၾကကုန္၏။ ထုိသက္မဲ့အရာ၀တၳဳတုိ႔က မိမိတုိ႔ကုိ ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာ ေပးတတ္ရာ၏ဟု ယုံၾကည္၏။ က်ေရာက္မည့္ ေဘးရန္အႏၲရာယ္တုိ႔မွ လြတ္ေအာင္ အကာအကြယ္ျပဳေပးႏုိင္သည္ဟု ယုံၾကည္၍ ကုိးကြယ္ၾကျခင္း ျဖစ္၏။
    စင္စစ္ ထုိသက္ရွိသက္မဲ့ အစုစုတုိ႔သည္ ၎တုိ႔ ထင္မွတ္သလုိ ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာကုိ မေပးႏုိင္ပါ။ ေဘးအႏၲရာယ္အေပါင္းမွလည္း အကာအကြယ္ မေပးႏုိင္ပါ။              အဘယ္ေၾကာင့္ ဆုိေသာ္ သရဏဂုံ မထုိက္ေသာေၾကာင့္တည္း။
    တကယ္တန္း အစစ္အမွန္ သရဏဂုံ ထုိက္သည္မွာ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ၊ ရတနာျမတ္သုံးပါးသာလွ်င္ျဖစ္ပါသည္။ ရတနာျမတ္သုံးပါးမွ တစ္ပါး အျခားကုိးကြယ္ရာဟူသည္ မရွိပါ။ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အစစ္အမွန္ ရတနာျမတ္သုံးပါးကုိ ကုိးကြယ္ ဆည္းကပ္ခြင့္ရၾကပါသည္။
    စစ္မွန္ေသာ ဘုရားကုိ ကုိးကြယ္မွသာ စစ္မွန္ေသာ တရားေတာ္ကုိ ရမည္ျဖစ္၏။ စစ္မွန္ေသာ တရားကုိ လက္ေတြ႕က်င့္ႀကံအားထုတ္မွလည္း စစ္မွန္ေသာ သံဃာျဖစ္ခြင့္ ေတြ႕ခြင့္ရွိမည္ျဖစ္ပါသည္။
    ဘုရားစစ္ ဘုရားမွန္ဟူသည္ အေၾကာင္းတရား၏ ျပည့္စုံျခင္း၊ အက်ဳိးတရား၏ ျပည့္စုံျခင္း၊ သတၱ၀ါအမ်ား အက်ဳးိစီးပြားႏွင့္ ျပည့္စုံျခင္းတည္းဟူေသာ သမၸဒါတရားတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံပါသည္။
    သမၸဒါတရားတုိ႔တြင္ နိယတဗ်ာဒိတ္ပန္း ဆင္ျမန္းၿပီးခ်ိန္မွစ၍ ဘုရားျဖစ္သည္တုိင္ေအာင္ ေလးသေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္းတုိ႔ ကာလပတ္လုံး ပါရမီဆယ္ပါး အျပားသုံးဆယ္တုိ႔ကုိ ျဖည့္က်င့္ဆည္းပူး အထူးအားထုတ္ေတာ္မူျခင္းသည္ အေၾကာင္းတရား၏ ျပည့္စုံျခင္း မည္ပါသည္။
    ျဖည့္သိမ္းဆည္းပူး အထူးအားထုတ္အပ္ေသာ ပါရမီေတာ္တုိ႔၏  ျပည့္စုံျခင္း အေၾကာင္းေၾကာင့္ ဉာဏ္ေတာ္ အနႏၲ၊ ပယ္သင့္ ပယ္အပ္ကုန္ေသာ တရားတုိ႔ကုိ ပယ္ျခင္း၊ သတ္ျခင္း၊ ဘုန္းတန္ခုိးေတေဇာ္ အာႏုေဘာ္တုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံျခင္း ၀ဏၰာယတန တည္းဟူေသာ ခႏၶာကုိယ္ အတၱေဘာ၏ တင့္တယ္ စံပယ္မႈႏွင့္ ျပည့္စုံျခင္းသည္ အက်ဳိးတရား၏ ျပည့္စုံျခင္းမည္ပါသည္။
    မရင့္က်က္ေသးေသာ ဣေႁႏၵရွိသူတုိ႔အား ဣေႁႏၵရင့္က်က္ျခင္းသုိ႔ေရာက္ေအာင္ ငံ့လင့္ေတာ္မူျခင္း၊ ေဒ၀ဒတ္ အစရွိေသာ ၀ိေရာဓိ သတၱ၀ါတုိ႔ေသာ္မွလည္း အက်ဳိးစီးပြားမ်ားျခင္း၌ အၿမဲလုိလားေတာ္မူျခင္း၊ လာဘ္ လာဘပူဇာ သကၠာရတုိ႔မွ ငဲ့ကြက္ျခင္း ကင္းေတာ္မူေသာ ဘုရားရွင္သည္ အနိစၥ အစရွိေသာ လကၡဏာယာဥ္ သုံးပါးကုိ အဦးအမွဴးထား၍ အလုံးစုံေသာ သတၱ၀ါတုိ႔ကုိ သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲအေပါင္းမွ လြတ္ရာလြတ္ေၾကာင္းျဖစ္ေသာ တရားေတာ္ကုိ ေဟာေဖၚျပသ ဆုံးမေတာ္မူျခင္းတုိ႔ကား သတၱ၀ါမ်ား အက်ဳိးစီးပြားႏွင့္ ျပည့္စုံျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
    အဆုိပါ ျပည့္စုံျခင္း တရားသုံးပါးသည္ ဘုရားတု ဘုရားေယာင္တုိ႔၌ လုံး၀မရွိပါ။ စစ္မွန္ေသာ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ ေဟာေဖၚအပ္ေသာ မဂ္ေလးတန္၊ ဖုိလ္ေလးတန္၊ နိဗၺာန္၊ ပရိယတ္၊ ဆယ္ပါးေသာတရားေတာ္ျမတ္ကုိ  ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရားမွ တစ္ပါး၊ ေလာကသုံးပါး၌ ေဟာေဖၚႏုိင္စြမ္းသူ မရွိေတာ့ပါ။
    မယုံၾကည္ မကုိးကြယ္ထုိက္ေသာ ဘုရားတု ဘုရားေယာင္ကုိ ကုိးကြယ္မိသည္ျဖစ္က ထုိဘုရားက ေဟာေသာ တရားလည္း လဲြမွား၏။ လဲြမွားေသာ တရားအယူ အက်င့္ျဖစ္ကလည္း အပါယ္ေလးပါးသုိ႔ က်ေရာက္ရပါသည္။

ဒုစၥရိတေဘး
    ဒု = မေကာင္းသျဖင့္၊ မေကာင္းေသာ။
    စၥရိတ = အက်င့္
    ဒုစၥရိတေဘး = မေကာင္းသျဖင့္ က်င့္ေသာေဘး၊ မေကာင္းေသာ အက်င့္ေဘး။
   
    ဂဂၤါ၀ါဠဳသဲစုမက ပြင့္ထြန္းေတာ္မူၾကကုန္ေသာ ဘုရားရွင္အဆူဆူတုိ႔က ဒုစ႐ုိက္(၁၀)ပါးသည္ မက်င့္ေကာင္း၊ မက်င့္အပ္။ မႀကံေကာင္း၊ မႀကံအပ္ေသာ တရားမ်ားျဖစ္၏ဟု ေဟာေတာ္မူ၏။
    ထုိမက်င့္ေကာင္း မႀကံေကာင္းေသာ ဒုစ႐ုိက္တရားတုိ႔ကုိ အခ်ဳိ႕အခ်ဳိ႕ကုန္ေသာ သူတုိ႔က သုစ႐ုိက္တရားဟု အမွတ္ထား၍ ကုိယ္ႏႈတ္ႏွလုံး သုံးပါးလုံးတုိ႔ျဖင့္ က်င့္ႀကံၾကကုန္၏။ က်င့္ႀကံႏုိင္လွ်င္ မိမိတုိ႔၏ ဘုန္တန္ခုိးက်က္သေရ အက်ဳိးစီးပြားမ်ား တက္ရာ၏ဟု ထင္မွတ္မွားသည္ေၾကာင့္ သူ႔အသက္ကုိ ရက္ရက္စက္စက္ သတ္ျဖတ္၏။ ယာဇ္ႀကီး ယာဇ္ငယ္ပူေဇာ္ၾက၏။
    ယင္းသုိ႔ မက်င့္ေကာင္း မႀကံေကာင္းေသာ ဒုစ႐ုိက္တရားကုိ ဒုစ႐ုိက္တရားပဲဟု မသိနားမလည္းျခင္း၊ ဒုစ႐ုိက္တရားကုိ သုစ႐ုိက္တရားဟူ၍ အမွတ္မွား၊ အသိမွား၊ အယူမွားျခင္း တုိ႔ျဖင့္ ျပဳက်င့္ေသာ ေဘးသည္ ဒုစၥရိတေဘးပါတည္း။
    ဒုစ႐ုိက္တရား(၁၀)ပါးကုိ ေစတနာ သာသာထုိးထုိးျဖင့္ ျပဳက်င့္ကုန္သူဟူသမွ်တုိ႔သည္ လက္ရွိခႏၶာကုိယ္ ပ်က္စီးသည္၏ အျခားမဲ့ဘ၀၌ မေကာင္းသူတုိ႔ လားရာျဖစ္ေသာ အပါယ္ေလးပါးသုိ႔ လားေရာက္ရပါသည္။ အပါယ္ေလးပါး လားေရာက္ရျခင္းကား (၄)နံပါတ္ အပါယေဘးႏွင့္ ေတြ႕ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
    ေဘးေလးပါးသည္ တစ္ပါးႏွင့္ တစ္ပါး အခ်င္းခ်င္း ေက်းဇူးျပဳ ဆက္ႏြယ္ေနပါသည္။
    ၁။ ေသသည္၏ အျခားမဲ့၌ ၀ိနိပါတေဘးႏွင့္ ေတြ႕လွ်င္
    ၂။ နာနာသတၱဥေလႅာကနေဘးႏွင့္ေတြ႔၏၊ ေတြ႕လွ်င္
    ၃။ ဒုစၥရိတေဘးႏွင့္ေတြ႕ေတာ့၏၊ ေတြ႕လွ်င္
    ၄။ အပါယေဘးမွ ေျပးမလြတ္ မုခ်ေတြ႕ေတာ့၏။
    ေဘးႀကီးေလးပါးတြင္ နံပါတ္(၁)၀ိနိပါတေဘးသည္ ပဓာနက်၏။ ၀ိနိပါတေဘးမွ လြတ္လွ်င္ နာနာသတၱဥေလႅာကနေဘး၊ ဒုစၥရိတေဘး၊ အပါယေဘးတုိ႔မွ လြတ္၏။ မူလစစ္ အျမစ္ေျမက အသီးတရာ အၫႇာတစ္ခု ဆုိထုံးျပဳသည့္ စကားအရ ပဓာနက်ေသာ ၀ိနိပါတေဘးမွ လြတ္ရန္ အေရးႀကီး၏။
    အမႈမဲ့ အမွတ္မဲ့ေန၊ အမႈမဲ့ အမွတ္မဲ့ ေသၾကလွ်င္ကား ေဘးေလးပါးမွ လြတ္လမ္း လြတ္ခြင့္ ခက္လွပါသည္။ လြတ္လမ္း လြတ္ခြင့္ အစစ္အမွန္တရားသည္ ၀ိပႆနာ သမၼာဒိ႒ိလမ္းစဥ္မွ တစ္ပါး အျခားမရွိေတာ့ပါေခ်။

ပခုကၠဴ ၀ိပႆနာသင္တန္း၊ အရည္စစ္စာတန္း

No comments: